זה זמן רב מאז האמנית בברלי ברקת 'עלתה על הסוס', דוהרת ברחבי העולם ומציגה את עבודות האמנות שלה במוזיאונים וגלריות מטיוואן ועד יפן, לונדון, ונציה ורומא ובקרוב גם בניו יורק. 

יצירת האמנות המונומנטלית שלה "ארץ פואטיקה", מיצב של כדור הארץ העשוי פסולת פלסטיק שאספה ברחבי העולם, שמתנשאת עדיין במלוא גודלה ועוצמתה באקוואריום בירושלים- תוצג החל מחודש אפריל בכניסה ל-WTC3  אחד הבניינים שהוקם על חורבות מגדלי התאומים, במרכז הסחר העולמי במנהטן.

לפני המסע לניו יורק, עצרה ברקת ב"גלריה רוטשילד אמנות" בתל אביב, כאן השיקה בסוף השבוע את התערוכה החדשה שלה "ללא היסוס" שאוצר ד"ר דורון לוריא, המתמקדת בסוסים, ומנציחה גם הפעם את העוצמה המרהיבה של הטבע ועולם החי.

"בסיום עבודה על כל יצירה, אני חווה נפילת מתח. זה קרה לי גם בשלבי הסיום של 'ארץ פואטיקה' עבודה שנמשכה שלוש שנים, כבר אז סיכמתי עם גלריה רוטשילד, שאציג אצלם תערוכה, אבל רק כשהעמדנו את הפסל באקווריום בירושלים ידעתי שנושא התערוכה יהיה סוסים" אומרת בברלי ברקת.

"ללא היסוס" תערוכה שנוצרה לאורך שנה ובתהליך משותף של האמנית בברלי ברקת והאוצר ד"ר דורון לוריא, כוללת עבודות שמן בגדלים שונים, תבליט ורישומי פחם של סוסים, חיה שהיתה משמעותית ומרכזית עבור האדם עד להמצאת התחבורה המודרנית, הפכה אט אט לחיה נכחדת ואייקון רומנטי.

בברלי ברקת (צילום: Tor Ben Mayor)
בברלי ברקת (צילום: Tor Ben Mayor)

החיבור בין האמנית לאוצר ובין ירושלים לתל אביב, לא היה טבעי ולא קרה בקלות. "דורון התחיל לבקר בסטודיו שלי בירושלים. זה לא קרה לפני כן שפתחתי ככה את הסטודיו בפני מישהו, לעבודה משותפת" מספרת ברקת. "אנחנו הפכים מוחלטים. שיתוף הפעולה בינינו החל בחשדנות,  והמשיך בוויכוחים ודיונים על אמנות ומבע לאורך הדרך, מה שהזכיר לי את 'אילוף הסוררת'. לא שררה בינינו אידיאליה, אבל זה מה שהפך את התהליך למעניין ועמוק" חושף ד"ר לוריא.

אבל אז קרה המהפך. "באחד הימים כשדורון הציע שאכין רישום לציור המופת 'יריד הסוסים' של האמנית רוזה בונר, (Rosa Bonheur אמנית לסבית פורצת דרך שהתמחתה בציורי חיות במחצית השניה של המאה ה-19) אמרי לדורון 'זה הקשר שלנו. מכאן נתחיל לעבוד", אמרה. 

"'יריד הסוסים' זה ציור שיש לי היכרות והיסטוריה איתו. בכל נסיעה שלי לניו יורק אני מבקרת את הציור במטרופוליטן שם הוא מוצג" מספרת ברקת. "בעבודה המשותפת עם דורון לוריא ניפצתי מחיצה פנימית שהיה בי, בין יסודות האמנות המערבית שבתוכי, להפנמה והחיבור שלי עם אמנות המזרח. בזכות החקירה והדיאלוג בינינו הגעתי לשחרור שאיפשר לי להגיע למקום חדש".

כדי לחזק את ההיכרות שלה עם סוסים נסעה בברלי ברקת לחוות הסוסים של אתי ונוני יעקובי בתל עדשים, זוג חברים שלה ושל בעלה ח"כ ניר ברקת. "לא היו לי סוסים בילדותי ואין לי רצון שיהיו לי סוסים, לא רכבתי על סוסים בעצם אולי פעם אחת, אבל יש לי חיבור עמוק לחיה היפהפיה". 

"לכן ולצורך היכרות מקרוב עם מבנה הגוף והתנועתיות, התבוננתי בסוסים בחווה במשך כמה ימים להתחבר לאנרגיה ולפיסיות שלהם. עשיתי רישומים וחזרתי לסטודיו בירושלים עם המטענים שנתנו לי הסוסים". "בברלי ברקת אינה מציירת סוסים, היא מציירת אנרגיות תנועה ותנופה. הסוסים עבורה הם נקודת מוצא קלאסית בתולדות הציור" אומר לוריא.

בברלי ברקת (צילום: Tommy Harpaz)
בברלי ברקת (צילום: Tommy Harpaz)

ומביט אל הציור של "סטיב", סוס חי ובועט מאחד הישובים בגליל. "מדובר בסוס ערבי אציל שיופיו ניכר באוזניו הזקופות ומבטו האינטליגנטי, כאילו הוא מודע להיותו סוג של 'נסיך'". עוד עבודה מפתיעה ומרשימה בתערוכה היא תבליט הסוסים. "בברלי שלחה ידה לאורך השנים בטכניקות אמנותיות רבות ושונות, כגון קרמיקה וניפוח זכוכית אדריכלות וצורפות. ביצירה הזאת היא מאתגרת את עצמה בפיסול תבליט, המעביר לצופה את האשליה של סוסים מתפרצים ודוהרים קדימה" אומר לוריא.

"ללא היסוס" תוצג עד ה-24.12.2022 בגלריה רוטישלד אמנות.

"מרגע שהתערוכה יצאה לעולם ונפרדה ממני, היא עצמאית. ואילו אני מרגישה בגוף את התערוכה הבאה. אגב, כשעבדתי על אחד מציורי השמן הקטנים בתערוכה חשתי בתוכי את הדהירה לעתיד, כאילו הו מסמן עבורי את היצירות הבאות לתערוכה הבאה שלי, שעדיין איני יודעת איך תיראה" מגלה ברקת.

בברלי ברקת, 55, נולדה ביוהנסבורג שבדרום אפריקה. כשהיתה בת עשר עלתה עם הוריה לארץ. ההורים אמני קרמיקה. האב היה גם מרצה בכיר בבצלאל. היא בוגרת לימודי צורפות בבצלאל. בראשית דרכה האמנותית  יצרה פסלים בניפוח זכוכית  בשיתוף  פעולה עם מפעל בצ'כיה, ועסקה באדריכלות ועיצוב פנים. לדבריה,  אורך השנים נמנעה או מיעטה, להציג תערוכות בישראל ובירושלים, בפרט בתקופה בה היה בן זוגה ח"כ ניר ברקת ראש עירית ירושלים.

מתוך התערוכה (צילום: מיכאל עמר)
מתוך התערוכה (צילום: מיכאל עמר)

"רציתי להגדיר את עצמי בנפרד מניר. אם הייתי מציגה בבית האמנים בירושלים או במקום ציבורי אחר בעיר, היו אומרים שזה בגלל שבעלי הוא ראש העיר. העדפתי לא לשים לו רגלים, להגדיר את עצמי בנפרד ממנו ולבנות את עצמי בחו"ל כאמנית בינלאומית. בשנה שעברה כשהליכוד היה באופוזיציה היתה לי הזדמנות לחזור ולהציג בירושלים את 'ארץ פואטיקה' באקווריום", אומרת ברקת.

לפניך היתה בירושלים אשת ראש עיר, אמנית, עליזה אולמרט
"אני לא משווה את עצמי לעליזה אולמרט ולא לאף אחד אחר. אני זו אני עם הערכים שלי כאמנית וכאדם".