אחרי הביקוש הענק לתערוכה הרטרוספקטיבית של האמנית יאיוי קוסמה במוזיאון ת״א, 40 אלף כרטיסים בתוך 48 שעות, הגיע הזמן להיחשף לעוד אמנים יפנים מוכשרים. אתם יכולים להיות בטוחים שיפן לא תאכזב אתכם בכל מה שנוגע לאסתטיקה ויצירתיות.

הכירו את שינרו אותאקה (Shinro Ohtake), האמן היפני הכי צבעוני, הכי מבולגן, הכי עמוק והכי לא יאיוי קאסומה. שינרו נולד ב-1955 בעיר טוקיו שביפן וכרגע מתגורר בהואווג'ימה. שינרו הוא צייר ויוצר אילוסטרציות ועיצובים של עטיפות תקליטים וספרים. הוא פרסם עשרות ספרים ביניהם "יומן חלומות", ספר צילומים, ספר מאמרים וספר אומנות. בימים אלו מוצגת תערוכת ענק שלו ב״מוזיאון לאמנות מודרנית בטוקיו״ ולכן זה נראה לנו כמו הזמן הנכון לתת לו את הכבוד הראוי ולספר לכם קצת על פועלו.

מהרגע שכף רגלכם פוסעת לתוך הגלריה הטוקיואית מלאת היצירות המרשימות של שינרו ניתן להבין שזו היא אינה תערוכה רגילה. כל יצירה של האמן חובקת בתוכה אין ספור פרטים ואלמנטים מכל הגדלים והסוגים עד שהיא נראית כמו מאה יצירות קטנות בתוך יצירה אחת גדולה: כפתורים, סלילים, מנורות, תמונות ישנות, גזירים, בדים ומה לא, מרכיבים כל אחד מהפיסים המיוחדים שתלויים על הקירות. אם לא הייתי יודעת הייתי בטוחה שמדובר באדם עם בעיית אגרנות, מאיפה הוא מביא את כל החפצים אללו?

תערוכת שינרו אותאקה (צילום: שרון לוקסנבורג)
תערוכת שינרו אותאקה (צילום: שרון לוקסנבורג)

מעבר לעושר הויזואלי שיוצר שינרו הוא משלב ביצירות שלו גם סאונד, ניתן הרבה משקל למוזיקה בכמעט כל אחת מהיצירות המוצגות. זה כדי לתת חוויה מקיפה למתבונן מהצד בכמה רבדים.

בחלק מהיצירות אפשר גם להבחין במסכי טלוויזיה קטנים וגדולים המשדרים הקלטות שנבחרו ספציפית ליצירה. המוזיקה מלווה את הויזואליות כמו יין בתוספת לארוחה.

התערוכה כוללת בתוכה לא רק ציורים אלה גם מונומנטים ענקיים כמו קראוון , במת הופעות וצריף רעוע אשר מעבירים לצופה חוויה חד פעמית, עתידנית ומשונה עם מערבולת אלמנטים אקלקטים שיוצרים אווירה אפוקליפטית מעולם אחר. בנוסף שינרו שם דגש על זיכרון וזמן ואכן הרבה יצירות שלו מורכבת מאלפי צילומים קטנים וישנים בעזרתם הוא יוצר קולאז'ים ענקיים ומרשימים שלא ניתן להתעלם מהם. עבור שינרו אוטאקה האמנות היא "שיתוף פעולה עם מה שכבר קיים". 

תערוכת שינרו אותאקה (צילום: שרון לוקסנבורג)
תערוכת שינרו אותאקה (צילום: שרון לוקסנבורג)

הוא מעבד מחדש דימויים חזותיים ומשתמש בחומרי גלם המקיפים אותו. כך הוא שואב השראה מתופעות וחפצים שכביכול לא ראויים לציון, אך מדגיש בזאת את ההבחנה ביופיו של המינורי והמציאות היום יומית.

אמנם שינירו לא מוכר בישראל אך בעולם כבר הספיק להתארח בביאנלה בוונציה ובדוקומנטה בגרמניה, בנוסף יצירות שלו מקשטות את בתי המרחצאות של המלון הכי נחשב ביפן השוכן בעיר אקונה ״באנאסה האוז״. ראוי לציין שכבר בשנת 2012 מוזיאון טיקוטין בחיפה עצר עבודות של שינרו בתערוכה בשם"Double Vision : אמנות עכשווית מיפן", שהציגה במקביל במוזיאון טיקוטין ובמוזיאון חיפה לאמנות.

נותר רק לקוות שמישהו ירים את הכפפה בשנית ויצליח להביא את האומן המיוחד הזה לתערוכה בארץ הקודש, כי יאיוי קאסומה רק פתחה לנו את התיאבון  ואנחנו רוצים עוד.