יש כמה מוזיאונים בעולם ששווה להרחיק לכת בשבילם. המוזיאון הפתוח בהאקונה הוא אחד מהם. עכשיו כשאל על מוציאה קו ישיר ליפן והרבה ישראלים מתכננים לעשות את טיול הטוקיו-קיוטו הרגיל, חשוב לדעת שאפשר גם אחרת.

לכל חובבי התרבות והאומנות, יפן היא גן עדן של מלאי בלתי נדלה של יצירה: גלריות קטנות ומיוחדות, מוזיאונים ענקיים ומעוררי השראה, אך אף אחד מהם אינו משתווה למוזיאון הפתוח בהאקונה.

האקונה היא עיר השוכנת בטבע וקרובה יחסית לטוקיו. האזור מושך את תושבי טוקיו וסביבתה הנהנים ממזג האוויר הקריר והנעים, ומאתרי הטבע והנופש. האקונה ידועה ביופי הפריחה וצבעי השלכת ובריבוי תופעות וולקניות. באזור מרובים המעיינות החמים סביבם התפתחה תרבות נופש משגשגת. במאה ה- 19 התפרסם אזור האקונה במעיינותיו החמים גם בקרב המערביים ששהו ביפן. 

חשיבות האזור היא בהיותו אזור מעבר לאדו – הבירה המנהלית. אחת הדרכים הראשיות המקשרות בין קיוטו הבירה הקיסרית) לטוקיו (הבירה השלטונית/מנהלית) שעברה בימים עברו דרך אזור זה.  המוזיאון הפתוח הוא חד משמעית פנינה תרבותית שמצדיקה את הנסיעה בת חצי השעה ברכבת המהירה מטוקיו. הוא שוכן על צלע הר עם נוף פסטורלי - יצירות האמנות פזורות בגן קסום ומוריק נותנות תחושה של טיול בחיק הטבע עם תגליות מרגשות שמסתתרות בין העצים.

המוזיאון הפתוח נפתח בשנת 1969 והיה המוזיאון הראשון מסוגו ביפן. הוא משתרע על שטח של כ-70 דונם. חלקו העיקרי של המוזיאון מוקדש לגן פסלים המכיל כ-120 יצירות המוצבות על רקע הנוף המקומי. אוסף המוזיאון כולל למעלה מאלף פסלים ויצירות אמנות מאת אמנים אירופאים כאוגוסט רודן, אומברטו בוצ'וני, ז'ואן מירו, אנטוני גורמלי, הנס אשבכר ורבים נוספים. בנוסף, מציג המוזיאון אמנים יפנים ואסייתיים. בין העבודות פסלו של יגאל תומרקין - "שבעת עמודי החוכמה שלי כמחווה להרי יפן" (1992).

מוזיאון האקונה (צילום: Getty images)
מוזיאון האקונה (צילום: Getty images)

בנוסף לגן הפסלים, מכיל המוזיאון מספר ביתנים. בשנת 1984, על יסוד אוסף של 188 יצירות, הוקם ביתן המוקדש לפיקאסו. הביתן כולל כיום אוסף של כ-300 יצירות של האמן בתחומי הציור, הפיסול, הפיסול הקרמי והדפס. ביתן נוסף מוקדש לאוסף יצירותיו של הפסל מדרדו רוסו ולצידן אוסף דגמים מיצירותיו של הפסל האנגלי הנרי מור. ביתן שלישי מציע תצוגה של מבחר פסלים מן המאה ה-20 ובהם יצירות של אלברטו ג'קומטי, ג'אקומו באלה ואחרים.

מוזיאון האקונה (צילום: שרון לוקסנבורג)
מוזיאון האקונה (צילום: שרון לוקסנבורג)

המוזיאון נמצא במרחק שתי דקות הליכה מתחנת הרכבת Chokokunomori שהיא תחנה אחת ליד תחנת גורה. הקדישו למקום שעתיים-שעתיים וחצי על מנת ליהנות ממנו בנחת. כרטיס כניסה עולה 1,600 ין (כ-16 דולר), אבל אלו מכם שרוכשים את הכרטיס המשולב והמשתלם של Hakone Pass Ticket ייהנו מ-200 ין הנחה בכניסה.