שולחן פסיפס שיצרה מיכל סלה ז"ל בתקופת לימודיה במכללה האקדמית תל חי, נמצא בביתה במוצא כשהוא מוכתם בדמה, מאותו לילה מר בו רצח אותה באכזריות בן זוגה. שולחן הפסיפס ועליו כתמי הדם של מיכל סלה הוא פריט אחד מתוך סדרת עבודות אמנות שיצרו בחייהן נשים שנרצחו על ידי בני זוגן, ועבודות נוספות שיצרו בני משפחותיהן בהשפעת הרצח. העבודות כולן מוצגות היום בתערוכה "קול הנרצחות", במסגרת אירועי המאבק באלימות כלפי נשים שמקיים התא לשיוויון מגדרי במכללה האקדמית תל חי.

התערוכה צמחה מרעיון שהגתה נגה סלה, סטודנטית לצורפות במכון לאמניות במכללה האקדמית תל חי, ואחותה הצעירה של מיכל סלה ז"ל. "מיכל היתה מאד יצירתית, עסקה בפיסול, ציור, קרמיקה ופסיפס. וברוח זאת בחרתי ליזום ולאצור תערוכת אמנות ולהציג לצד עבודתה של מיכל,  גם מיצירותיהן של נרצחות אחרות, לתת להן במה להשמיע את קולן דרך היצירה", היא אומרת.

מיכל סלה, בת 32 במותה, נרצחה באכזריות לפני שלוש שנים על ידי בן זוגה, ואבי בתה התינוקת, והפכה במותה סמל במאבק נגד אלימות נגד נשים בישראל. מיכל היתה פעילה חברתית ועובדת סוציאלית שתמכה וליוותה בעבודתה מתמודדי נפש, נוער בסיכון, קשישים, ניצולי שואה, נפגעי תקיפה מינית, בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות פיסיות ועוד. "אמנות זה משהו שמאוד דיבר אל מיכל. היא זו שפתחה את עולם האמנות גם בפני. אני זוכרת את הפעם הראשונה בחיי שעסקתי ביצירה: שרשרת צדפים ששזרתי ביחד עם אחותי מיכל", נזכרת נגה.

"מיכל נעזרה באמנות ככלי לעזרה לזולת, למטופליה וככלי להתבוננות פנימה והבעה עצמית. חדוות האמנות שלה באה לידי ביטוי ביצירות מעשה ידיה. אהבתה לנייר, ולספר ולמילים הייתה עצומה. היא הותירה אחריה יצירות אמנות רבות: כתובות מצוירות ומצולמות, יצירות שברובן הן אישיות, שהותירו לנו פסיפס מרהיב של הדמות הצבעונית, הרגישה והמיוחדת שהיא. באמנות של מיכל יש גם נחמה, מסר וצוואה: תחוו ותתנסו, אל תפחדו לצלול פנימה, לרקוד לבד וביחד, לצייר ולדאות כדי לחקור ולהגיע אל תוך נבכי הנפש של עצמכם ושל הזולת", משתפת האחות נגה סלה.

יצירה של מיכל סלה ז''ל (צילום: המכללה האקדמית תל חי)
יצירה של מיכל סלה ז''ל (צילום: המכללה האקדמית תל חי)

לצד שולחן הפסיפס של מיכל סלה ז"ל, מוצגות בתערוכה החד פעמית  יצירות של אופירה חיים ז"ל, גאיה זיו ז"ל, גנית צינמן ז"ל, מאיה וישניאק ז"ל, עינב רוגל ז"ל, מלה עוז ז"ל, איריס וסילייב ז"ל, אומה ז"ל ועוד עבודות שיצרו בני משפחותיהן.

גם נגה סלה מציגה בתערוכה שהיא אוצרת, סדרת סיכות שיצרה. "אני אוספת חתיכה חתיכה ליצירה. מנסה לפרוק פיסות של כאב ולהשיל אותן מתוכי בעזרת היצירה. וכל סיכה שיצרתי מספרת סיפור משלה", היא כותבת בכאבה.

התערוכה "קול הנרצחות" מוצגת היום (28.11.2022) ליום אחד בלבד  במכללה האקדמית תל חי, כחלק מאירועי יום המאבק באלימות כלפי נשים, ולצידה יתקיימו גם מעגלי שיח ושיתוף, והרצאה של עמותת 'רוח נשית'.