מה עושים האמנים בלילות? הם עוצמים את עיניהם וחולמים חלומות. לפעמים החלומות מתגשמים, למשל בדמותה של תערוכה חדשה בהשתתפות חמישה אמנים חולמים שמציגים בתערוכה החדשה "ליל חלום" (אוצרים רעות ישעיהו ואברהם קריצמן), המוצגת בגלריה "ברבור" בירושלים.

התערוכה היא אחת משלל תערוכות רישום מגוונות המוצגות בימים אלה ברחבי ירושלים, תחת הכותרת "יותר מאחד" במסגרת הביאנלה הארצית השמינית לרישום. בביאנלה לרישום השנה, נבחר הנושא של סדרות ומקבצים  - סדרות שהן נרטיב - סיפור, ומקבצים סביב רעיון או קונספט לכל אחת מהתערוכות.

הנכנסים לגלריה "ברבור" במשכנה החדש שבמגרש הרוסים, מתעכבים או חולפים על עבודותיהם של ארבעה אמנים, כך עד הגיעם לרישום גדול ומרשים בגובה 7 מטרים היורד מהתקרה לרצפה, בדמותה של אשה שוכבת על צידה. ואף שנדמה שהיא ישנה עיניה פקוחות. זוהי "החולמת הגדולה" יצירתה של האמנית גבריאלה קליין.

"נושא החלום מחבר בין כל העבודות בתערוכה, המבקרים בה הולכים בין העבודות כמי שעוברים מחלום לחלום, עד שהם פוגשים את החולמת הגדולה של החלומות, זה הרישום של גבריאלה קליין" מסבירה האוצרת רעות ישעיהו.

הרישומים של האמנית טליה ישראלי הם מעין אינטרפטציה לרפרודוקציות ותמונות של גוגן מטהיטי. הרישום נעשה עם עיפרון וספריי ורוד. "האמנית בוחנת את העונג בשינה ואת ההתמסרות אליה. היא מדמה את השינה למעין גן עדן בו אנחנו מרפים את השליטה. היא מעקרת את היופי והסגנון בציורי גוגן והופכת אותם לחלום על חלום, או סיוט במקום גן עדן, שניטלו ממנו היופי והצבעוניות ונותר רק דימוי של פני השטח" מסביר האוצר אברהם קריצמן.

האמן רון חן מציג מתוך הסדרה "אביונים". "אביונות במובן של דלות ועניות מחשבתית" מדגיש קריצמן. בתצוגה שלו ארבעה פורטרטים שניבטים מתוך עלטה וחשיכה, ואילו הדימוי החמישי שצורתו מעין מלבן, מגיחה קרן אור. "קרן האור מזכירה את השניות הראשונות לאחר שמתעוררים מחלום, כשהאור עדיין לא נכנס. האמן מתייחס לחלום כמו לנבואה או מסר פנימי אלוהי", מסביר קריצמן.

ללא כותרת ה׳ (נוף אחרי גוגין), טכניקה מעורבת על עץ (צילום: טליה ישראלי)
ללא כותרת ה׳ (נוף אחרי גוגין), טכניקה מעורבת על עץ (צילום: טליה ישראלי)

מוטיב החשיכה נמשך גם אל תוך שבע העבודות של רחל רבינוביץ הלקוחות מתוך סדרה בה האמנית מציירת מוטיבים דומסטיים, ביתיים, שנראים מאיימים למתעורר בלילה אל החשיכה. "העבודות שלה מתייחסות לשינה כמקום בעל פוטנציאל סיוטי שיש בו אלימות חרדה וסודות כשהדמיון מפעל את היצירה", אומרת רעות ישעיהו.

טמיר חן אמן צעיר בוגר טרי של "בצלאל", מכליא ביצירתו רישומים חשוכים ואפלים של כלים עתיקים של האדם הקדמון וציפורים מתות. "הוא מתייחס לשינה כאל 'מוות קטן'", אומר קריצמן.

"התערוכה יוצרת הזדהות מאד גדולה אצל המבקרים שרבים מהם מוצאים את עצמם בתוך אחד או יותר מהרישומים, בהתאם לחוויית השינה והחלום שלהם", אומרת רעות ישעיהו. 

הביאנלה הארצית השמינית לרישום, בחסות ובהפקת בית האמנים ירושלים, והאוצרת הראשית אירית הדר, מתפרסת על פני ששה מוקדים שונים ברחבי ירושלים בהם: בית האמנים, גלריה כורש 14, המפעל, גלריה ברבור, סדנת ההדפס ובית טיכו. 71 אמנים מבין כ-600 יוצרים שהגישו את מועמדותם, מציגים בביאנלה לרישום שתתקיים עד ה-25.2.2023. 

מאות העבודות בתערוכות השונות מציגות פריסה של העשייה העכשווית במדיום הקדום והמתחדש של הרישום, עם  מגון סדרות ומקבצי רישומים על נייר, קולאז', רישום דיגיטלי, וגם וידאו.