פלוריקה שחם, כיום בת 85, שרדה את השואה, עלתה לישראל והפכה לאדריכלית נוף וציירת. החל מאתמול מוצגות היצירות שלה בתערוכה אומנותית בסניף חיפה של עמותת עמך, לרגל יום השואה הבינלאומי 2023, שצוין בשבוע שעבר. בתערוכה עוסקים שורדי שואה בציור, בכתיבה ובהלחנת שירים - פעילות שמהווה עבורם טיפול רגשי ייחודי באמצעות אומנות.

פלוריקה היא ילידת רומניה, וכבר בהיותה בת 4 היא החלה לצייר את כל מה שראתה מתוך נקודת מבט שמתמקדת ביופי שסביבה - דבר שעזר לה להתמודד עם רעשי ההפגזות, שהיא זוכרת היטב, מהתקופה שבה היא התחבאה במקלט. אחרי מלחמת העולם השנייה היא החלה ללמוד אדריכלות ברומניה, אך לא סיימה את לימודיה בגלל בקשתה לעלות לישראל.

היא לא התייאשה, עלתה לארץ והתקבלה לטכניון בחיפה, שם לימדה במשך 30 שנה רישום נופים, עבדה כאדריכלית נוף, וב־1974 פתחה עסק עצמאי שבו עבדה עד לפני שנה. היא הייתה מתכננת פיתוח של רובע ג' בארמון הנציב בירושלים, יחד עם האדריכל דוד קסוטו, תכננה את הפיתוח לרובעים ג' וד' באשדוד, הייתה בין מתכנני אוניברסיטת חיפה ועוד.

הציור של פלוריקה שחם שזכה בפרס של עיריית חיפה ''הכרמל שלי'' (צילום: עמותת ''עמך'')
הציור של פלוריקה שחם שזכה בפרס של עיריית חיפה ''הכרמל שלי'' (צילום: עמותת ''עמך'')

כיום שחם מעבירה בהתנדבות חוג לציור בבית האבות "יולס". ציור שציירה בשם "הכרמל שלי", זוכה המקום הראשון מטעם עיריית חיפה בשנת 2017, יוצג בתערוכה של "עמך", לצד ציורים ושירים שכולם פרי עמלם של יוצרים ויוצרות בני הדור הראשון והשני לשואה. את התערוכה יזמו רכזות סניף חיפה של עמך, טלי ישורון וזיוה דיין, יחד עם אורלי אוליבן סליצקי, מטפלת במוזיקה ופסיכותרפיסטית, שעובדת עם ניצולי שואה דרך העמותה.

אוליבן סליצקי משתפת: "הציורים והשירים מהווים עבור הניצולים בית לרגשות ולזיכרונות, עוזרים להם לעבד את הרגשות ומשמשים כמפלט עבורם. פלורי החלה לצייר במלחמה, ומאז לא הפסיקה לצייר ולחפש את היופי בעולם. זו הדרך שלה להתמודד עם הזיכרונות". הציורים והיצירות יוצגו בתערוכה במשך שבועיים.