בשבוע שעבר הושק פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL ברחבת הפארק המרכזי של אילת והוא עתיד להיות מוצג על ה-25.2. זהו אירוע הצילום הגדול ביותר בישראל והיחיד בעולם הנותן במה לפעילות חברתית לצד גופי עבודה מרתקים של צלמים ואמנים מכל רחבי העולם. השנה מציע הפסטיבל עשרות תערוכות של צלמים ישראלים ובינלאומיים מובילים, סיורים ואירועים מיוחדים. הפסטיבל הוצג בנובמבר 2022 במרכז ענב בתל אביב ובמהלך 2023 הוא ינדוד ברחבי ישראל, כשהעיר הראשונה אליה הוא מגיע היא אילת.

איתי בר-יוסף, מנהל שיתופים פעולה ופרוייקטים של PHOTO IS:RAEL: "זו הייתה יוזמה שלנו, של סגן ראש העיר מתן בארי ושל תאגיד התיירות, שהפסטיבל ינדוד מתל אביב ישר לאילת. היה חזון משותף, סיימנו את הפסטיבל בתל אביב והורדנו אותו על משאיות ישר לאילת. בעבר הבאנו את הפסטיבל לישובים בפריפריה, הפעם מצד אחד זה פריפריה ומצד שני זו עיר תיירות. הנדידה לאילת היא הגדולה ביותר שעשינו עד היום".

מתוך פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: Dina Oganova)
מתוך פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: Dina Oganova)

יערה רז חקלאי, האוצרת הראשית של הפסטיבל: "פסטיבל הצילום הבינלאומי הוא אירוע הצילום הגדול ביותר בישראל ומציגים בו 250 צלמים מישראל ומהעולם. השנה נושא הפסטיבל הוא 'פעולה', שלל התערוכות והפרויקטים מתייחסים לנושא הזה באופנים שונים ומגוונים. הנושא מתייחס מצד אחד לפעולת הצילום כשהפסטיבל חוגג את מדיום הצילום על כל גוניו וכולל צילום אומנותי, עיתונאי, דוקומנטרי, היסטורי ועוד.

ומצד שני הפסטיבל התייחס לאקטיביזם אמנותי ולפעולות חברתיות. זהו הפסטיבל היחיד בו לצד צילומים של הצלמים המובילים בעולם מוצגים צילומים של אנשים שלוקחים חלק בפעילות החברתית של PHOTO IS:RAEL, ארגון ללא מטרות רווח, המבקש להשמיע בשפת הצילום את קולן של קהילות שונות ושל אוכולוסיות מודרות ברחבי הארץ ולעסוק בנושאים מושתקים". 

מבין עשרות התערוכות המוצגות בפסטיבל הצילום הבינלאומי באילת: התערוכה "אקשן בטבע" בה משתתפים 24 צלמים תושבי אילת וחבל אילות המגלה את הקשר בין האדם לטבע ואת הנסתר והגלוי בטבע האילתי. סדרת הצילומים "metoo#" של הצלמת הגאורגית דינה אוגנובה, שצילמה דיוקנאות של נשים שנפגעו פגיעות מיניות לצד המקומות בהם קרו הפגיעות. מטרת הפרויקט היא להעלות מודעות לאלימות נגד נשים בכל זמן ובכל מקום - בחו"ל ובישראל. "ורוד עתיק", תערוכת יחיד של הצלם ההולנדי ארנסט קופיאנס שעוסקת בבני הגיל השלישי בקהילה הגאה.

פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: איתי בר יוסף)
פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: איתי בר יוסף)

התערוכה "זיכרון מאובק" האמן הסיני זנג יי מציג קהילות כפריות ברחבי סין אותן הוא מצלם מזה שלושים שנה. בפסטיבל מוצגים מספר פרויקטים המתייחסים לנושא הפליטים ביניהם תערוכת היחיד של מיכל חלבין, "במילים שלהם", מציגה פליטים אוקראינים שברחו לפולין; והפרויקט "בהדר הולכים לשום מקום" של הצלם דניאל רולדר בו שיתף פעולה עם הקהילה האריתראית בחיפה.

בפסטיבל מוצגים מספר פרויקטים העוסקים בנושאים סביבתיים, ביניהם סדרת הצילומים של מרדית' אנדרוז, צלמת מברמודה, האוספת אשפה מחוף הים ויוצרת ממנה קומפוזיציות מדהימות על מנת להעלות מודעות לבעיית הפלסטיק בחופי הים ברחבי העולם. התערוכה 'מאחורי הדיו - לכל קעקוע יש סיפור' מתייחסת לתרבות הקעקועים העכשווית על פי צילומיהם של 6 צלמים ישראלים ואיטלקים. 

פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: דפנה טל)
פסטיבל הצילום הבינלאומי של PHOTO IS:RAEL (צילום: דפנה טל)

מתן בארי, סגן ומ״מ ראש העיר ויו״ר תאגיד התיירות מספר: "הגעתי במקרה לפסטיבל הצילום בהמלצת חבר קרוב, וקיבלתי פשוט אגרוף בבטן. לא היה לי ספק שפסטיבל בסדר גודל כזה חייב להגיע לאילת וכך קרה. אירוע שמחבר אומנות, תרבות ומסרים חברתיים ברמה כל כך גבוהה היה נראה לי כמו משהו שאסור לפספס, בטח בימים בהם החברה הישראלית זועקת למכנים משותפים שיגברו על הפילוג והמחלוקות. אני גאה שפסטיבל הצילום הגדול בישראל קורה באילת ואני מזמין את כל מי שפספס לבוא ולהנות מחוויה מדהימה".

כמו כן, ב-1-2 במרץ, פסטיבל המרק של אשדוד יגיע, מהלך הפסטיבל תוכלו לטעום מרק טום יאם תאילנדי, מרק בטטה מוגש בלחם, מרק שורפה ומרק דושפורה בוכרים, מרק שעועית לוביה בסגנון גרוזיני, דאל עדשים הודי, מרק לחשו, מרק ח'רירה, ואפילו מרק שוקולד. מחיר כל מרק בפסטיבל, 10 שקלים בלבד.

אירועים נוספים קרובים:

אירועים קרובים באילת:

פסטיבל הצילום Photo is:Real, בשיתוף עיריית אילת ותאגיד התיירות אילת, מזמינים לשלל אירועי פסטיבל הצילום העשירי באילת. הפסטיבל מבוסס על התפיסה בה לכל אדם בחברה יש זכות להשמיע את קולו, להציג את עצמו ולספר את סיפורו באופן ישיר ובלתי אמצעי. במסגרת הפסטיבל יוכלו הבאים להינות מתערוכת צילום מקומית, מרתון צילום, מפגשים וסיורים. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 16-25.2.23 ברחבי העיר אילת.

מהדורת החורף של פסטיבל ג'אז בים האדום - סוף שבוע של מוסיקת ג'אז מקורית ומפתיעה. הופעות מקור, מופעי לייב, כיתות אומן וג'אם סשן. הפסטיבל בהשתתפות: שלומי שבן, Munir Hossn & Elas, Motion Trio, שישיית אסף חכימי, אלי דג'יברי, ז'וקה פרפינאן, אסף יוריה, רונה קינן, ארקדי דוכין ולהקת "מאחורי המילים", Isfar Sarabski Quartet, רביעיית טל משיח, אפרת גוש, Jazzmeia Horn, Gabriel Palatchi Sextet, Avram Fefer Quartet, Queenta Ensemble, מאיה בלזיצמן, שלישיית יותם זילברשטיין ואיתי קריס ו Play Petrucciani 4et. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים 23-25/2/2023 ברחבי העיר אילת.

פסטיבל סוף שבוע לבן רגע לפני פורים - White Weekend Pre-Purim Festival: בשיתוף עיריית אילת ותאגיד התיירות, העיר פותחת  את הקיץ בפסטיבל חד פעמי בפארק הטרמינל (שדה התעופה הישן) שבלב אילת עם אמנים בינלאומיים וישראלים שיתקיים בין התאריכים 2-4 במרץ. המיקום הייחודי שמחבר את המדבר עם העיר יציע חוויה מדהימה של פסטיבל בלב העיר ובמרחק הליכה מכל בתי המלון. פסטיבל הלילה הלבן יכלול ארועים נון-סטופ וארבע מסיבות שונות – שתי מסיבות לילה שיימשכו עד הבוקר, ושתי מסיבות צהריים אפטר בוטיק אינטימיות שיתקיימו במלון Now ויציעו 400 מקומות בלבד. כיאה למסיבת פורים קוד הלבוש יהיה תחפושות, כשהדמיון הוא המגבלה היחידה.