בין אב לבן: "הערת שוליים" חושפת את השסעים באקדמיה ובתא המשפחתי

עיבוד במתי לסרט המועמד לאוסקר של יוסף סידר מצליח להפיח חיים חדשים בסיפור המשפחתי-אקדמי. הקאסט המרשים בהובלת אריה צ'רנר ויפתח קליין מעלה שאלות על יוקרה, אמת ומחירן של הערות השוליים בחיינו

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
הערת שוליים
הערת שוליים | צילום: באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה
4
גלריה
הערת שוליים
הערת שוליים | צילום: באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה

לצידו, מככבת גילת אנקורי, שמציגה את הגשר בין האב לבנו ובין הנכדה לבנה. אנקורי, עם קולה הייחודי, מצליחה ביחד עם מלי לוי להביא לקדמת הבמה את השסע המגדרי והפערים שקיימים במוסדות האקדמיים עד היום, כל זאת מבלי לעורר אנטגוניזם אלא להעביר את המסר בעדינות ובאותנטיות.

הוא מסמל את הדמויות האותנטיות, ההוריות והמרוחקות, שבמערכת האקדמית נשארות לעיתים תקועות במקום, מבלי להשתנות. יחד עם זאת, המרידה הדקה והמצליחה בדמויות אלה אינה רק גאווה של צעירים המוטרדים מהמוסדות הוותיקים, אלא גם נובעת מתוך סדק מוסרי עמוק שמעיד על חוסר הלגיטימציה של המוסדות להמשיך ולהיות אבן דרך מוחלטת בעידן המשתנה. נאור מצליח להוסיף לדמותו שקט סוער, אשר משדר את המורכבות של דמותו – כאדם הנמצא בתוך המוסד אבל גם מגלה אמפתיה לסובביו, כלפי חוץ הוא מרתיע, אך בפנים יש בו כאב והבנה של הגבולות שהוא עובר.

הערת שוליים
הערת שוליים | צילום: באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה

בהתבוננות על ההצגה כולה, נדמה כי כל מי שלקח חלק בהפקה שיחק תפקיד משמעותי בקידום העלילה ושמירה על העניין בקרב הקהל. ראוי לציין את אדם קלר על תפאורה מאירה שמכניסה את עיר הבירה ואת אזור הר הצופים למרכז תל אביב. המעברים, שלרוב בקולנוע נסגרים באמצעות ויזואליה מיוחדת, נסגרים כאן באמצעות מוזיקה עדינה של פסנתר, שמתווכת את המציאות. על המוזיקה הנהדרת אחראי כנען לבקוביץ'.

שחקני המשנה מקבלים גם הם חשיבות רבה כאשר ההצגה מגיעה לשיאה, ובאמצעות בליל מחשבות עולות מחדש כל הדמויות שהוזכרו, אפילו לרגע אחד. הצלחת היצירה נמצאת בחיבור של כל העוסקים במלאכה.

למי שמעוניין בגרסה הקולנועית, יש לציין כי היצירה המרהיבה בתיאטרון מביאה לקדמת הבמה את המסרים החבויים שלא תמיד מקבלים מקום בשיח הציבורי. לאורך השנים, האקדמיה קיבלה את מעמדה בחסד, אך מתקשה להשתלב עם הזרם ונשארת שמרנית ופרימיטיבית בכל הנוגע לקידום נשים לסגל בכיר. כזאת היא הצהרתה של לוי במחזה: "רק שתי נשים זכו בפרס לאדריכלות לאורך השנים", כשהיא מציינת שגם כשנשים מנסות להשתלב במעמד בכיר באוניברסיטה, הן מתקשות אם הן מעוניינות להרחיב את התא המשפחתי שלהן.

הערת שוליים
הערת שוליים | צילום: באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה

"הערת שוליים" מחדדת את המשמעות של הערות השוליים בעבודות אקדמיות ואת הניסיון העיקש של המרצים לעמוד על החוקים הנוקשים, שמובילים לעיתים את החוקרים להעדיף את עבודתם על פני משפחתם. לפיכך ההצגה מעלה תהיות חשובות ביחס לחברה כולה, שכן "ישנם דברים שיותר חשובים מהאמת." האם לדבוק בדרך או לעצור ולהבין מהי המהות ומה באמת יהפוך אותנו למאושרים? ובכלל, האם זו העמידה על העיקרון או הבנת המורכבות שהחיים מביאים עימם.

תגיות:
תיאטרון
/
הצגה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף