בלב מוזיאון ארץ ישראל בת"א התקיים ביום ראשון אירוע השקה מיוחד שסימן פרק חדש בנוף התיאטרלי הישראלי. חברת toMix שזכתה להצלחה בשנה החולפת עם הצגות כמו "שיקגו" ו-"נישואים גרעיניים" וידועה בעיקר כמפיקת אירועים קולינריים, פסטיבלים והופעות, הכריזה על הקמת תיאטרון חדשני שיפעל במודל נודד, עם תקציב מוערך של כ-25 מיליון שקל.
מייסד התיאטרון ואחד האחראים למהלך יוני פיינגולד ועדי בארי המנכ"לית עלו לבמה והציגו חזון שאפתני: ליצור גשר בין קלאסיקה לחדשנות, בין אמנים ותיקים לצעירים, ולהביא תרבות איכותית גם לפריפריה. המודל הנודד לדבריהם אמור לאפשר גמישות ויצירתיות רבה יותר מאשר תיאטרון מסורתי הכבול למקום קבוע אחד, דבר שיעניק לא רק חוויות תיאטרליות מגוונות יותר, אלא גם הגעה לקהלים שלא בהכרח מגיעים לתיאטרון.
רגע שגרם לקהל לחייך הגיע כאשר מיה דגן ואורי גוטליב עלו לבמה כדי להציג טיזר מההצגה הקומית "שקרים קטנים" בכיכובם, שלומי טפירו ואלי סטין. השניים הדגימו את הדינמיקה המצחיקה ביניהם בקטע קצר שהותיר את הקהל רעב. הכימיה הטבעית שביניהם והטיימינג הקומי המדויק הוכיחו שיש בהחלט למה לחכות בהפקה המלאה.
לא פחות מרשימים היו גיא לואל ושיפי אלוני, שהעלו נאמבר קצרצר מההצגה "נישואים גרעיניים". השניים הדגימו כוח אמנותי מרשים וכימיה בימתית שקשה להתעלם ממנה. הטיימינג הקומי שלהם היה מושלם, והם הצליחו בזמן קצר להראות את הפוטנציאל הגדול שטמון בהפקה. אוולין הגואל, המככבת בהצגה "סימה ועקנין מכשפה" ועלתה לבמה עם הבמאית מוריה זרחיה, שיתפה את הקהל בהתלהבות אמיתית שהיא מתרגשת מההצגה, מהתיאטרון החדש והאפשרויות שהוא מציע.
הרפרטואר בניהולו האומנותי של דניאל רבינוביץ' מציג היקף ומגוון מרשים במיוחד. בין ההפקות המרכזיות בולטת "המפיקים" של מל ברוקס בכיכובם של איציק כהן, רועי בר נתן ורונה לי שמעון, ו"דיזנגוף 99" בבימויו של צדי צרפתי. לצד אלה תופיע גם "מיקה שלי" בכיכובה של משי קליינשטיין בעקבות שיריו של יאיר רוזנבלום ובשיתוף פעולה מיוחד עם תיאטרון חיפה.
עוד הפקות נוספות מהמגוון: "מתפוצצים מאהבה" מאת יורם זקס, ו"ארוחת פרידה" מאת מתיה דלאפורט ואלכסנדר דה לה פאטאלייר. התיאטרון החדש לא מתכוון להסתפק רק בהפקות חדשות, והוא יעלה גם הצלחות מוכחות כמו "שיקגו", "אנני" ו"שעה של שקט".
יש לציין לטובה גם את מדיניות התמחור של התיאטרון החדש. מבדיקה קצרה שערכתי, כרטיס לאחת מההצגות המרכזיות, "שיקגו", יעלה כ-179 ש"ח או להצגה "שקרים קטנים" במחיר של 129 ש"ח, לעומת המחירים הרגילים בתיאטראות אחרים שנעים בין 250 עד 499 שקל לכרטיס. זהו הבדל שעלול לשנות את פני הנגישות לתיאטרון איכותי בישראל.
האירוע במוז"א השאיר תחושה של משהו עם ניחוח חדש בנוף התרבות המקומי. הקהל שהורכב מאנשי תיאטרון, מבקרים ואוהבי במה, קיבל הצצה שמרמזת על כיוונים מבטיחים ועל שפה בימתית רעננה. ההפקות שהוצגו עוררו ציפיות גבוהות, והחיבור בין האמנים העיד על פוטנציאל לחוויות מצחיקות ומרגשות. הכניסה לשוק הישראלי מגיעה ברגע מאתגר: תחרות עיקשת על תשומת הלב של הקהל, אך גם צימאון לחדשנות.
ועדיין, שאלות מהותיות נותרות פתוחות, איך יתמודד התיאטרון החדש עם האתגרים הלוגיסטיים של המודל הנודד, ואיך יצליח לבנות קהל נאמן ללא בית קבוע, כי בלי כתובת פיזית, ToMix תצטרך לבנות נאמנות אחרת, דיגיטלית, רגשית, אולי אפילו מהפכנית. אם יצליחו, הם עשויים לכתוב פרק חדש בתרבות הישראלית.