גלגוליו הסודיים של דיוויד בואי: הסיפור שמעבר למוזיקה | מיכל ליבר-רונן

דיוויד בואי היה הרבה מעבר למוזיקאי מהפכני: ההרצאה החדשה חושפת את מסע הזהויות, הבחירות האופנתיות והתעוזה שהפכו אותו לאייקון תרבותי נדיר, ומחברת מחדש בין השירים, הדימויים והאגדה שהשאיר אחריו

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי  בליווי סולני האופרה הישראלית
יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראלית | צילום: יחצ
4
גלריה

דיוויד בואי נולד בשנת 1947 בשם דיוויד רוברט ג'ונס ומגיל צעיר התעניין במוזיקה ואף ניגן על סקסופון. כבר בגיל חמש עשרה הקים את להקת "הקונרדס" ואחריהם להקות נוספות. כשגילה ששם משפחתו, ג'ונס דומה לשמו של חבר להקת המאנקיז, דיוויד ג'ונס הוא החליט לשנות את שם משפחתו לבואי. על שם סכין הבואי הקטלנית, בה השתמש ג'ים בואי בדו קרב.

יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראליתיחצ
יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראליתיחצ | צילום: יחצ

כשהיה נער הוא נפצע בעינו בקטטה ומאז בעין זו האישון מורחב ונותן מראה של שתי עיניים שונות. מום זה שהפך אותו לשונה ומוזר הוא שבידל והפך את בואי לכל כך ייחודי בעיני האחרים. אלבומו הראשון של בואי משנת 1967 נחל כישלון חרוץ ובואי החליט להתמקד בלימודי פנטומימה במקום.

שנתיים לאחר מכן, ב-1969 הוציא את אחד השירים היפים שיצאו, Space Oddity שיצא מספר ימים לפני הנחיתה על הירח. שיר זה מדבר על האסטרונאוט טום שאבד בחלל. שיר זה יצא בתזמון מעולה, יחד עם נחיתת האסטרונאוט הראשון על הירח ונחל הצלחה מסחררת. בעטיפת האלבום נראה בואי עם שיער חום ארוך, מראה השונה לגמרי ממראהו מתקופת היותו בלהקות.

בהמשך דרכו האמנותית בואי ממשיך לחפש את עצמו אמנותית ולשנות את בגדיו, תסרוקתו ואף סגנונו המוזיקלי. הוא עבר לתסרוקת פאנק אדומה עם איפור מאסיבי ובגדי נשים מיוחדים, עבר לסגנון דיסקו יחד עם נעלי פלטפורמה גדולות והרבה פרובוקציה. בהמשך דרכו קיצר את שערו וצבע לבלונד, לבש חליפות וכובעים ובאחרית ימיו אף הוציא אלבום ג'אז.

יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראלית
יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראלית | צילום: יחצ

קידר חזרה בהרצאתה לתחנות השונות בחייו של בואי ושפכה אור על רבדיו השונים, על הסתכלותו וראייתו את הנולד, את האמנות הרבה שבאה לידי ביטוי בהופעותיו מול קהל ובקליפים השונים שעשה. בואי היה אדם פורץ דרך שהותיר אחריו חותם בתחום המוזיקה, המגדר, האמנות והאופנה. קידר לוקחת את הצופים למסע אחורה בזמן, במקום ובגלקסיה ומוסיפה ידע רב ומעניין על אותה אישיות.

הסיפורים שהיא מספרת מלווים בסרטונים ותמונות מחייו שמעשירים את החוויה. והיא מצליחה להעביר את נושא האופנה הקרוב לליבה בצורה נעימה שמקושרת גם לחייה האישיים, שמחברים אליה את הקהל באופן אוטומטי. לא פלא שיש לה קהל מעריצים (ובעיקר מעריצות) שנוהר להרצאותיה וממלא עד כמעט אפס מקום את האולמות.

יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראלית
יערה קידר מרצה על אייקון האופנה דייויד בואי בליווי סולני האופרה הישראלית | צילום: יחצ

דווקא הביצוע של דניאלה סקורקה לשיר Life on Mars? היה מהפנט והיה הסיום המתאים לערב כה מרגש. ההרצאה נחתמה באמרה הכל כך חשובה ומעוררת השראה של דיוויד בואי "למען האמת, אין שום מסע. בכל רגע בחיינו אנחנו מגיעים ליעד - וגם יוצאים אל הדרך".

תגיות:
אופנה
/
דיוויד בואי
/
מוזיקה
/
במה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף