"סימני דרך" על חיי נעמי שמר: השירים נהדרים אבל משהו התפקשש בדרך

ההצגה מוזיקלית של "הבימה" בכיכובה של רוני דלומי שמשחזרת את סיפור סיפורה של הפזמונאית והמלחינה, מלאה ביצועים נהדרים, אך נעדרת בטנה עלילתית שתעניק לה ערך תיאטרלי מוסף

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
"סימני דרך", טל מוסרי
"סימני דרך", טל מוסרי | צילום: ז'ראר אלון

עם זאת, אי אפשר לומר שהמחזה מעניין מספיק, והתחושה היא כי משהו התפקשש בדרך ונותרנו עם יותר מדי סימני דרך עלומים. לפחות נתנחם בביצועים היפים.

המחזאים אורן יעקובי, גיורא יהלום והדרמטורגיה של שחר פנקס מתארים את חייה של נעמי שמר, אבל מה שחסר כאן זה מחזה אמיתי עם בטנה. הרעיון הבסיסי לכתוב מחזה על תקופות חייה השונות של נעמי שמר הולך לאיבוד אי שם באמצע הדרך, והתוצאה היא שירה בציבור בהשתתפות הקהל. לא בטוח שבשביל זה היה צריך להגיע עד לתיאטרון הבימה.

הביוגרפיה המומחזת של שמר כוללת כמה תקופות בחייה, ובכל תקופה שחקנית אחרת נכנסת לנעליה: גילה אלמגור המצוינת מגלמת בטבעיות את דמותה המיוסרת של שמר, הטרודה בטיהור שמה בנוגע לעובדה שהלחן ל"ירושלים של זהב" לקוח משיר עם בסקי. אלמגור גם מזכירה בחיצוניותה את שמר ויוצקת לדמותה משמעות.

לאחר מכן מופיעה על הבמה נעמי הצעירה, בת קיבוץ כנרת, ששואפת להגיע לעיר הגדולה תל אביב ולהשתלב בה כמוזיקאית. בתפקיד שמר: רוני דלומי, שחושפת את הצד המרדני של שמר ומעניקה ביצועים נהדרים לשיריה, בין היתר ל"אין דבר". אחריה מופיעה אביטל לבני, המגלמת את שמר בגיל 40, משוררת תל־אביבית שמחפשת אהבה ושרה היטב. לצדה טל מוסרי, בביצוע משכנע, מגלם את חיליק, ידיד טוב של שמר שמאוהב בה.

הרביעית היא דפנה דקל, המגלמת את נעמי שמר בשנות ה־50 לחייה, כאשר שילמה מחיר כבד על דעותיה הפוליטיות הימניות־לאומניות.

משה קפטן, במאי ההצגה, אכן הצליח לבנות מלודרמה כהלכתה, אך היא לא יותר מאריזה מוקפדת, נגישה וקלה לעיכול, שמותירה חוויה קצרת־מועד תפוגה. חבל, כי צוות השחקנים הנהדר היה ראוי לעלילה יותר משמעותית וכבדת משקל.

תגיות:
רוני דלומי
/
נעמי שמר
/
הבימה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף