“פגסוס – המרגל שבטלפון שלך", הוט 8, הוט VOD

פרשת “פגסוס" - תוכנת הריגול שיצרה חברת NSO הישראלית, החלה להיחשף בשנת 2016, אז פעיל זכויות אדם אמירותי קיבל למכשיר הטלפון הסלולרי הודעת טקסט שנראתה לו חשודה. הוא שלח את הטלפון לבדיקה במעבדת מחשבים, ושם גילו הטכנאים כי במכשיר הותקנה רוגלה - תוכנת ריגול שעקבה אחר שיחותיו.

לפעיל זכויות האדם הגילוי כבר לא הועיל - הוא נשלח לעשר שנות מאסר בכלא באמירויות, אבל האירוע לא חמק מעיניה של התקשורת. כעבור זמן קצר פרסם ה“ניו יורק טיימס" כי התוכנה, שנוצרה בידי החברה הישראלית NSO, נמכרה לאיחוד האמירויות הערביות, שהפעילה אותה כבר מספר שנים לפני כן.

“פגסוס", כך התברר, היא תוכנה החודרת דרך פרצות אבטחה לטלפונים סלולריים בעלי מערכות הפעלה IOS ואנדרואיד, משתלטת על כל המידע בתוכם, ממספרי טלפון שאליהם נערכו שיחות, הודעות וואטסאפ, תמונות ועד כדי הפעלת מיקרופון ומצלמה של הטלפון כלפי בעליו.

“הצרכן" פשוט יושב מול מסך התוכנה, בוחר את הלשונית המציעה את סוג המידע שאותו הוא רוצה “לשאוב" מבעל הטלפון שאינו יודע דבר - הרוגלה פועלת באופן שקוף לגמרי ברגע - והתוכנה ממלאת בנדיבות את בקשותיו. וגם לשמור על עצמה הרוגלה יודעת: אם במשך 60 ימים השרת של בעל התוכנה לא מתבקש “לרגל", הוא משגר הוראה והתוכנה משמידה את עצמה.

בשנים שלאחר מכן החלה חברת NSO הישראלית, כאמור, לקבל “דרישות שלום" מרחבי העולם. תביעות נגדה התקבלו מוואטסאפ, תחקירים עיתונאיים חשפו כי נעשה שימוש בתוכנה במדינות רבות נגד פעילי זכויות אדם, פוליטיקאים ועיתונאים, ואף נטען כי נעשה שימוש בתוכנה בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י.

חברת NSO הגיבה להאשמות כי התוכנה נועדה למניעת טרור ופשע וכל אחד מלקוחותיה עובר בחינה מדוקדקת כדי לוודא שכוונותיו הן כאלו לפני שהוא מקבל את האישור לרכישת התוכנה.

הסרט “פגסוס - מרגל בטלפון שלך", שישודר ביום שלישי הקרוב בהוט 8, מתאר את המסע בעקבות הרוגלה שערכו אנשי “פורבידן סטוריז" (ארגון בינלאומי של עיתונאים חוקרים ושל אמנסטי אינטרנשיונל) לאחר חשיפת מאגר בן 50 אלף מספרי טלפון שהתגלה כי נערך אחריהם מעקב באמצעות הרוגלה.

בדיקת המאגר מעלה כי היקף המעקב - הן מבחינת כמות המידע והן מבחינת מעמד הנעקבים, הוא לא פחות ממדהים. ברשימה הופיעו נשיאים, מלכים, ראשי ממשלות, פוליטיקאים בכירים, בעלי תפקידים שונים שבאופן מסתורי מצאו זמן קצר לאחר המעקב את מותם. השאלות שהופנו שוב ושוב אל חברת NSO זכו לתשובה הרגילה: התוכנה נועדה למנוע פשע, לא לייצר אותו.

גם שמה של מדינת ישראל ספג כאן מהלומה. יוצרי הסרט מעלים נאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הוא מתהדר ביכולות הסייבר של ישראל ומצהיר כי מגבלות הרגולציה מניחות מכשולים בפני התקדמות הטכנולוגיה. ולא שוכחים יוצרי הסרט לקבוע כי בסמיכות לביקורים מדיניים של נתניהו בארצות שעמן ביקשה מדינת ישראל ליצור קשרים, החלו מדינות אלה לעשות שימוש בתוכנת "פגסוס", והמבין, ווינק ווינק, יבין.

עוד הוסיף כבוד ויוקרה היועץ המשפטי דאז של NSO, עו"ד חיים גלפנד, בעדותו מול ועדת החקירה שהקים האיחוד האירופי לבדיקת הפרשה. בסרט נראה גלפנד חומק שוב ושוב ממתן תשובות קונקרטיות ונע על כיסאו בחוסר נוחות כאילו הוא יושב על גחלים.

לחברי פרלמנט האיחוד, כמובן, לא הוסיף הדבר נחת רוח והם ביטאו זאת בבירור. לבסוף הודה גלפנד שלאחר שפעולתו של לקוח "פגסוס" מופסקת, אין ל־NSO גישה למידע שאסף ומכאן שאין לה יכולת לבדוק אם נעשה שימוש לרעה בתוכנה.

בעקבות הפרשה, שגם ידיה של משטרת ישראל לא יצאו נקיות ממנה, הקשיח משרד הביטחון את מגבלות הייצוא של רוגלות. חברה אחת כבר נסגרה בעקבות כך. 

ב־NSO, שעברה סבבי פיטורים, מתקוטטים המייסדים שכבר עזבו את החברה עם בעליה הנוכחיים. יש בסרט תמונה אחת שנחרתת בזיכרון, שבה מוצג מבנה החברה בארץ, צמוד אליו מימינו אחד חומוס אליהו, משמאלו עץ בודד ומאחור מדבר. מכאן יכולה לצאת רק תוכנה שתשגע את העולם.

# לראות או לוותר: לראות איך שווה לפעמים שהראש היהודי לא ימציא לנו פטנטים.

"אין לאן לברוח", ימי ראשון, הוט HBO, הוט VOD

זירת הפעולה היא תחנת מחקר באנטארקטיקה, שבה צוות גברים ונשים חוקר את השפעת משבר האקלים על הסביבה. עם רדת הלילה הארקטי, שבו השמש אינה זורחת כחצי שנה, עוזב מרבית הצוות, ביניהם גם קפטן משטרה שאשתו מעדיפה להישאר מאחור, והחלק הנותר ממשיך במחקר. כשחוזרת השמש, חוזר גם הקפטן לפגוש את אשתו ומוצא שמרבית הנותרים נרצחו, ומפקד התחנה ואשתו נעדרים.

למרות הסביבה יוצאת הדופן, פרקי הסדרה הראשונים די מנדנדים ומוציאים את החשק להמשיך לצפות בה. חלק נכבד מהאירועים מתנהל בחושך - לילה ארקטי כבר אמרנו, ומי שלא הזדרז לקנות מכשיר טלוויזיה משובח עתיד לצפות במסך כהה שכמעט לא רואים עליו דבר, וזה לא כיף.

חלק נכבד נוסף עוסק בפגישות בין אנשי הצוות שבהן עוסקים המשתתפים בשאלה מי הרוצח, משל היו בסלונה של אגתה כריסטי. מי שאוהב יאהב. מי שלא אהב את נוסחת אגתה ימצא שהעניין משעמם. ואם נוסיף לקלחת שהטקסטים לא משהו, והמשחק צעקני ולא מרהיב, מתקבל כאמור תבשיל שלפחות לא עושה חשק למנה נוספת.
לראות או לוותר: חבל על הזמן. לשלטט.