במארג הגדול של יחסי אנוש, האהבה מופיעה לעתים קרובות כתבנית קסומה אך מורכבת. זהו פסיפס של רגשות, חוויות וציפיות שיכול לבלבל אפילו את הלב המנוסה ביותר. בעודנו מתעמקים בפרקים השלישי והרביעי של "חתונה ממבט ראשון", אנו עדים למורכבות שובת הלב. אנו רואים זוגות המתגברים על מכשולים, מאמצים נקודות תורפה ומטפחים קשרים אותנטיים. אנסה להציע כאן ניתוח פסיכולוגי מעמיק של יחסים אלה, תוך הסתמכות על עונות קודמות להבנה מקיפה.

לרז ועינב יש האחד את השנייה, והם פשוט לא צריכים יותר מזה | ביקורת
התאמה על הנייר - יש, לא בטוח שזה מספיק | ביקורת "חתונמי"

ריקוד החיבור: מבט מקרוב על עינב ורז

בין הזוגות המשתתפים, עינב ורז בולטים כדוגמה מדהימה לחיבור לבבי. מערכת היחסים ביניהם משקפת סינכרוניזציה מקסימה, המזכירה שני רקדנים הנעים בחן לאותו קצב. הם נראים כמו אותו אדם המגולם בשתי צורות שונות, ההרמוניה שלהם אינה מופרעת על ידי הפחדים הטבעיים ודפוסי ההתנהגות שנשאו מחוויות היכרויות בעבר.

מה שהופך את הקשר ביניהם למיוחד באמת הוא האותנטיות שהם מביאים אליו. אף אחד מהם אינו מנסה לרצות את האחר על ידי לבישת חזות; במקום זאת, הם מציגים את האני האמיתי שלהם, עם המקצבים והאתגרים הייחודיים שלהם. התקשורת ביניהם עמוקה, לא נגועה בהעמדת פנים. הם מקשיבים בקשב רב, מבינים לעומק ומביעים את מחשבותיהם ללא הסתייגות.

תקשורת יוצאת דופן כזו היא לא משהו שהם לוקחים כמובן מאליו. במקום זאת, הם מוקירים אותה כפנינה נדירה, שרק לעתים רחוקות נתקלים בה במערכות היחסים הקודמות שלהם או נצפתה אצל אחרים. זו עדות לאינטליגנציה הרגשית שלהם וליכולת ההסתגלות שלהם. תכונות אלה מאפשרות להם לנווט את מערכת היחסים שלהם בקצב הדרגתי מבלי להרגיש מאוימים על ידי שתיקה או התקדמות איטית יותר. למרות אופיים השקט, הם מצליחים לבנות אינטימיות מהירה ואורגנית, מציאות מענגת שזוגות קיימים רבים יכולים ללמוד ממנה.

עינב כפיר, רז איתן, חתונה ממבט ראשון (צילום: יח''צ)
עינב כפיר, רז איתן, חתונה ממבט ראשון (צילום: יח''צ)

צללי ילדות מרחפים מעל מערכות יחסים בוגרות: מקרה בוחן של נועם ומשה 

החקירה שלנו ממשיכה עם נועם ומשה, זוג שהרקע המנוגד שלהם מוסיף רובד למערכת היחסים שלהם. למרות הבדלים אלה, ישנם קווי דמיון וקטבים בולטים המעצבים את הדינמיקה שלהם. מקצועה של נועם כעובדת סוציאלית אינו רק הקריירה שלה, אלא חלק בלתי נפרד מזהותה. עם זאת, למרות הכשרתה המקצועית, נראה שהיא אינה מסוגלת ליישם את תובנותיה בחייה האישיים.

משה, לעומת זאת, לקח על עצמו עבודה פנימית עמוקה והתפתח להפליא. לעומתו, נועם עדיין סובלת מחוסר ביטחון, ולעתים קרובות נוקטת בהתנהגויות של ריצוי אנשים בניסיון להרגיש שייכת ואהובה. הצורך שלה לזכות באהבה ובאישור נובע ככל הנראה מילדות שהוכתמה על ידי ביקורת וחיבה מותנית. ההשפעה של חוויות מוקדמות אלה ניכרת במאבקיה הנוכחיים.

אפשר לדמיין תרחיש שבו נועם גדלה בסביבה שבה אחד ההורים או שניהם הפגינו נטיות נרקיסיסטיות, או שהיא גדלה תוך תחושות של נטישה. ייתכן שסוגיות לא פתורות אלה מעברה משכו אותה אל משה, החולק חוויות דומות. למרבה הצער, כאשר שני בני הזוג נושאים פצעי ילדות כאלה לתוך מערכת היחסים שלהם מבלי להתייחס אליהם, זה יכול להוביל לדינמיקה לא בריאה, כולל השלכות לא בריאות. 

קוקטייל זה של חוסר ביטחון והתנהגויות ריצוי אנשים יכול להמיט אסון על כל מערכת יחסים. למשל, נועם שומרת את דאגותיה לעצמה, מציגה חזות קלילה תוך דיכוי האני האותנטי שלה. אולם משה רואה זאת, מאחר והוא היה במקום זה בעצמו בעבר. המודעות שלו מניעה אותו לעודד את נועם לצאת למסע של עבודה עצמית, תקשורת פתוחה וטיפוח אותנטיות.

 נעם כהן, משה בן דוד, חתונה ממבט ראשון (צילום: קשת 12)
נעם כהן, משה בן דוד, חתונה ממבט ראשון (צילום: קשת 12)

אפקט פרנקלין -  ניתוח השקעה במערכות יחסים

הפסיכולוגיה מספרת לנו על אפקט פרנקלין – כיצד המאמצים שלנו כלפי מישהו אחר יכולים לטפח רגשות חיוביים כלפיו. לעומת זאת, חוסר מאמץ יכול להוליד ריחוק. כשנועם מעכבת את האני האמיתי שלה בניסיון לשמור על דברים קלילים ונעימים, היא מכינה בלי משים את הקרקע למערכת יחסים רעילה. אם היא לא תיקח בעצמה עבודה טיפולית, היא מסתכנת בנפילה למערכות יחסים עם אנשים נרקיסיסטים ובסופו של דבר בפגיעה.

יואנה ותומר: למצוא אהבה מעבר למשיכה מיידית

כשאנחנו מפנים את תשומת הלב שלנו ליואנה ותומר, אנחנו מוצאים את עצמנו נזכרים במשתתפים קודמים מעונות קודמות, נועם קציר ורוני לוי. יואנה, בלונדינית יפהפייה ממזרח אירופה, המתגוררת כיום לבדה בישראל, פוגשת את תומר, שמעריך את חירותו והתפתחותו האישית. במבט ראשון, הם נראים לא מתואמים. יואנה, שציפתה לגבר מרשים וגבוה, מוצאת את תומר, גבר נמוך יותר, כמעט קירח, מעדות המזרח, לא מושך מיד.

עם זאת, הסיפור שלהם מהדהד את אפקט פרנקלין - השקעת זמן ומאמץ במערכת היחסים עשויה לטפח רגשות חיוביים ומשיכה. אם יואנה תקדיש זמן לגלות את הדרכים הרבות שבהן הם דומים, היא עשויה למצוא מישהו שלא ראתה קודם לכן – ולפתח אהבה מעבר למשיכה הפיזית המיידית. תומר, המודע להיותו "טעם נרכש", סבלני כלפיה, ומשקף בגרות והבנה.

לסיכום, התוכנית "חתונה ממבט ראשון" מציעה לנו חלון לעולם המורכב של מערכות יחסים רומנטיות. על ידי התבוננות בזוגות כמו עינב ורז, נועם ומשה, יואנה ותומר, אנו מקבלים תובנות חשובות על חשיבותה של תקשורת אותנטית, על השפעתן של חוויות ילדות ועל כוחן הטרנספורמטיבי של סבלנות והשקעה במערכות יחסים.

הסיפורים האלה מזכירים לנו שאהבה היא לא רק משיכה ראשונית. היא כוללת חקירת ערכים משותפים, הכרה בתחומי צמיחה אישית ובניית בסיס חזק המבוסס על כבוד הדדי. כשאנחנו מנווטים את המסע שלנו לעבר אהבה, בואו נזכור להשקיע בלהבין טוב יותר את עצמנו ואת בני הזוג שלנו. אחרי הכל, כל צעד לקראת הבנה הוא צעד לקראת יצירת קשר חזק ובריא יותר.