לפני שהיו בישראל "ארץ נהדרת", "גב האומה" ו"פעם השבוע עם תום אהרון", הפוליטיקאים בישראל דאגו מאוד מהאופן בו הם יוצגו על ידי בובות. התוכנית המיתולוגית "החרצופים" ששודרה בערוץ 2 על ידי הזכיינית טלעד, בין השנים 1996–2000, עשויה לחזור למסך. על פי הדיווחים השבוע, ב"כאן 11" הזמינו להפקה פרק פיילוט מיוחד של תוכנית הסאטירה המיתולוגית בגרסת 2023. טוביה צפיר, אחד הכוכבים הגדולים של "החרצופים", סיפר ל"מעריב אונליין" על תחושותיו לגבי החזרה האפשרית של התוכנית למסך.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מה דעתך על המהלך? 
"מה שכבש את הטלוויזיה בשנים האחרונות זה 'ארץ נהדרת', וזה עניין של תחרות, 'ארץ נהדרת' עושה עבודה מצוינת. 'החרצופים' - מה שהיה מיוחד בהם, זה שדרך בובות אתה יכול לעשות דברים יותר בבוטות, יותר בהארד קור. בזמנו עשינו את זה מצויין, תקופה של 5-6 שנים. יש מקום לתחרות, יש מקום לכל דבר, תהיה להם מלחמה קשה על הרייטינג. בכל אופן אני לא קיבלתי שום פנייה".

אומרים שהקריירה של דן מרידור הסתיימה בערבות החיקוי ב"חרצופים".
"אנחנו השתוללנו, דן מרידור נפגע מאוד מהחרצוף שלו והחיקוי שלי, והוא גם דאג ליידע אותי, שזה לא שימח אותו הדבר הזה. הוא חשב שזה פגע בו כי ייצגנו אותו כחלשלוש. הציבור הישראלי אוהב דמוית חזקות. גם ב'ארץ נהדרת' עושים דברים סאטיריים חריפים, טובים, השאלה אם יש מקום לעוד משבצת. ימים יגידו".

מה הזיכרון הכי חזק שלך מהתוכנית?
"הדבר שהכי זכור לי זה שלא רציתי לחקות את יצחק רבין. אחרי הרצח, החזירו את הבובה שלו באיזה מערכון, וחשבתי שזה חסר טעם, לא רציתי לחקות אותו. ויהודה אליאס עשה את החיקוי במקומי".

היית רוצה להשתתף בגרסה החדשה?
"החלטה קודם כל צריכה לבוא מהכיוון שלהם. אני את כושר החיקוי שלי לא איבדתי, ויש לי מופעי בידור שבהם אני עושה חיקויים עכשוויים. לא שביבי השתנה מאז ועד היום, ליברמן ובוז'י. אני בכושר. אם יפנו נהדר, ואם לא גם לא נורא, אני את שלי תרמתי לסאטירה הישראלית, ועל זה אני די גאה. נראה איך תתפתח הדינמיקה".

יש פוליטיקאי מהיום שהיית רוצה לעשות?
"עוד מוטי קירשנבאום לימד אותי שצריך לעשות זה לרדת על החזקים, על מי שבשלטון. אבל גם יאיר לפיד, מגיעה לו התייחסות, גם כראש האופוזיציה וגם אם יחזור לשלטון. גם עוצמה יהודית, הם ברי חיקוי בקלות. אני שואל את עצמי אם התחרות, בגלל שהציבור רגיל לראות את 'ארץ נהדרת', האם 'החרצופים' יצליחו להתגבר על האפקט של 'ארץ'".

החרצופים (צילום: אלי דסה)
החרצופים (צילום: אלי דסה)

נראה שהמציאות היום היא סאטירה בפני עצמה.
"המציאות היום עולה על כל דמיון ויותר מכל סאטירה, ולפעמים היא מצחיקה יותר מכל סאטירה. אם יש לי טענה כלפי 'ארץ נהדרת', זה שהם לא מצליחים להגיע לקיצוניות. סאטירה אמורה להקצין כדי שיראו את הגיחוך שבמציאות, אבל המציאות עצמה כל כך קיצונית שקשה להשוות. הסאטירה צריכה להתמודד עם מציאות הרבה יותר קיצוני, ודמויות כמו טלי גוטליב זה קריקטורה בפני עצמה. בתקופה שעשיתי 30 שנה סאטירה היו הרבה יותר מתונות. זה לא סאטירה לעשות סאטירה על טלי גוטליב, היא עושה את הסאטירה על עצמה".