"שמיים אדומים", רשת 13

שני חברי נפש, ישראלי ופלסטיני, וביניהם אישה אחת, נקרעים בקרב על הארץ בין שני העמים. דרמת אקשן מותחת ומוצלחת על פי רב־המכר של דניאל שנער.

סער ועלי נפגשו בנערותם בימי אוסלו מלאי התקווה והפכו לחברים בלב ובנפש. איתם, כחברה לשלישייה הבלתי נפרדת אבל בת זוגו של סער, נמצאת ג'ני. אחיו של עלי, ראאד, הוא מחבל פלסטיני רצחני, ועלי שומר את המידע הזה מפני חבריו. הסכמי אוסלו כבר קורסים, ועלי, שמתקבל להתמחות בלימודי רפואה בארצות הברית, כבר אורז מזוודות ונמצא על סף נסיעתו, אלא שאז מתחיל השב"כ להפעיל לחץ על סער כדי שיביא את עלי למפגש עם אחיו המחבל ואז יוכלו לחסלו.

מרגע זה והלאה עולה על פניו של סער הבעת “מכריחים אותי לעשות דברים בניגוד לרצוני" מנדנדת ולא יורדת עד לפחות תום שני הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת, אלא שמלבד זאת קשה למצוא איזה פגם משמעותי בסדרה. התרגיל של השב"כ עולה יפה. שילוב של הייטק ותעוזת לוחמים בשטח, בתוספת קצינה מעט חמומת מוח (בגילומה של אלונה סער), מביאים להצלחת המבצע וכמעט שלום על ישראל. אבל רק כמעט.

“שמיים אדומים" נוצרה על פי ספר בשם זהה שכתב דניאל שנער ויצא לאור בשנת 2018. שנער היה קצין ב־8200, עם שחרורו פנה להייטק והשתתף במספר סטארטאפים מוצלחים. “שמיים אדומים" היה ספרו הראשון, והוא הפך ללהיט ונמכר בעשרות אלפי עותקים בשנה הראשונה ליציאתו לאור. את הספר הפך לסדרה ביחד עם צוות יוצרים מנוסים, שבראשם רון לשם (“אופוריה", “בופור", “שעת נעילה"), דניאל אמסל (“אופוריה", “שעת נעילה"), ועמית כהן (“כפולים", “שעת נעילה"), והתסריטאים נועה מנהיים, עלי ואקד, עלא דקה, תמר קיי ומשה מלכה.

אם תמשיך העלילה ותתפתח על פי הספר סער, גיק מחשבים מוכשר, יישאר בשב"כ וירדוף אחר מחבל מסתורי חסר פנים ושם שיצמח בשורות הפלסטינים ויזכה לכינוי המסתורי “הדוכס". אותו דוכס, כפי שמתברר מאוחר יותר, הוא כמובן עלי, והחברים הוותיקים הופכים לצייד וניצוד, כשביניהם נקרעת ג'ני, שבוחרת ולא בוחרת עם מי מהם להיות.

“שמיים אדומים" היא סדרה ישראלית נוספת בז'אנר הבוגר, זה שנפרד מבעיות הילדות של דרמות המתח המקומיות. העלילה, שהיא מותחת ומבוצעת היטב ושומרת על קצב, תפאורת חדר המבצעים בשב"כ וההתנהלות בו, ומאידך הקסבות השונות ומחבואי המחבלים, הטקסטים והמשחק, למעט חריקות המפוזרות בדלילות פה ושם - כל אלה מייצרים סדרה שמחברת היטב את הצופה לכורסתו, לא גורמת לו לנוע עליה בחוסר נוחות, וכמוצר יכולה, וסביר להניח שתעמוד במשימה, להשתלב כשווה בשורת סדרות המתח בנטפליקס או בכל שירות סטרימינג אחר. שווה.

לראות או לוותר: לראות. אחלה סדרה