"גוף ונפש עם פרופ' יורם יובל", הוט 8 והוט VOD

מרגישים עייפות? כאבי שרירים? חווים חום נמוך, בעיות ריכוז, חוסר תחושה או עקצוצים בידיים וברגליים? פריחה בעור? השיער נושר לפתע ללא סיבה? ייתכן שגופכם תוקף מסיבה כלשהי את מערכת החיסון שלו, או מה שנקרא, אתם חווים מחלה אוטואימונית.

המחלה האוטואימונית אינה חדשה לרפואה. הגורמים לה לא לגמרי מובנים למדע הרפואה, שבדרך כלל בוחר להתמודד עם הסימפטומים השונים בדרך המוכרת לו - תרופות. אלא שבשנים האחרונות הולכת ותופסת לעצמה מקום גישה חדשה הטוענת שמרבית המחלות האוטואימוניות מקורן הוא בנפש. לקית בהתקף לב? בדוק את הקשר ללחץ בעבודה. חלית חס וחלילה בסרטן? בדוק אם אתה בסטרס תמידי. 80% מהחולים במחלה אוטואימונית דיווחו כי לפני פרוץ המחלה חוו אירוע סטרס קיצוני.

זה לא רק הגוף, אומר פרופ' יורם יובל, זו גם הנפש. שניהם ישויות נפרדות, אף כי הנפש קשה יותר לאפיון, אבל למרות זאת היא הולכת יד ביד עם הגוף. יהיה לנפש רע באיזשהו אופן - מתח, שחיקה, גירושים, בוס מתעמר וכו', גם לגוף, באיזשהו אופן, יהיה רע. למעשה, כבר שנים רבות קיים “סולם סטרס" המנבא מה הסבירות שאירוע מסוים הגורם לסטרס - יגרום למחלה.

במקום הראשון, בסבירות גבוהה, נמצא מוות של בן/בת הזוג. אחריו באים גירושים. אגב, חיי זוג רעים - וגם חגיגת נישואים - נמצאים במיקומים גבוהים בסולם הלחץ הנפשי העשוי לגרום למחלה אוטואימונית. גם כניסה למאסר ויציאה לגמלאות “מככבים" ברשימה במקומות גבוהים.

בסדרה החדשה שלו, בת שלושת הפרקים, “גוף ונפש עם פרופ' יורם יובל", נפגש פרופ' יובל עם שורה של רופאים, חוקרים ומומחים בתחום, המחזקים את התיאוריה על הקשר בין הנפש לגוף, מציגים מחקרים פורצי דרך, ומציעים דרכים חדשות ושונות להתמודדות עם מחלות אוטואימוניות. מעניינת ומתבקשת במיוחד היא הצעתו/דרישתו של רופא המופיע בסדרה שהשינוי בתפיסה צריך להתחיל בבתי הספר לרפואה.

לא פעם, מספר הרופא, הוא נתקל בהינף יד מזלזל, המוריד אחריות מהרופא המטפל ומשגר את החולה אל הפסיכיאטר. התפיסה החדשה, שאותה צריכים ללמד בבתי הספר לרפואה, היא שקיימת גם נפש והיא בעלת השפעה רבה ביותר על מצבו הבריאותי של החולה, וההסתכלות הכוללת חייבת להביא בחשבון גם את נסיבות חייו וגם את מצבו הנפשי. חולה רגוע, בעל תקווה, הוא חולה שכבר עשה צעד נכבד בדרך אל ההחלמה.

# לראות או לוותר: לראות. גלולת בריאות מועילה.