במסע האהבה, רוב הזוגות כבר ניווטו את שלב החתונה וירח הדבש. ככל שאנחנו מרגישים יותר פתוחים וקרובים אחד לשני, כך נראה שאנחנו מכירים אחד את השני כבר עידנים. ככל שקרבה זו גדלה, אנשים לעתים קרובות מתחילים להתנהג בדרכים שעשויות להיות לא נעימות, אפילו עם מישהו שהוא עדיין חדש יחסית בחייהם.

חתונה ממבט ראשון: טל חיפשה אביר על סוס לבן והיא אכן קיבלה כזה

בתחילתה של מערכת יחסים, חשוב לציין שככל שהקרבה והאינטימיות גדלות, כך גם מאבקי כוח נסתרים ומשחקי שליטה. מצד אחד, כל אחד מבני הזוג רוצה להראות את האני האמיתי שלו ושהשני יקבל אותם בדיוק כפי שהם. עם זאת, אצל זוגות רבים, יש צורך חזק שלפחות אדם אחד ישלוט בשני.

בני זוג שונים מגיבים אחרת כאשר הם מרגישים צורך לשלוט באחר המשמעותי שלהם. בואו נחקור את הדינמיקה של שלושה זוגות - תומר ויאנה, רותם ורונן, ויוסי וחן.

תומר ויואנה – הריב הראשון

תומר ויואנה הם דוגמה קלאסית לזוג שבו מתעוררות בעיות שליטה. יואנה הייתה רוצה שתומר ינהג במכונית כמו שהיא נוהגת, כלומר בלי לעשות שום דבר שנראה לה חסר טעם. עם זאת, תומר, בהיותו בטוח בעצמו, מציב לה גבולות, וזה היבט בריא מאוד של מערכת היחסים שלהם. כשהוא אומר לה "לעצור את הסוסים", הוא בעצם מבקש ממנה להירגע ולאסוף את עצמה. הוא מכיר בכך שלפעמים הוא עשוי לרצות לעשות משהו שנראה לה חסר היגיון, אבל הוא מאמין שאין בהם שום נזק או סכנה. תומר מציב גבולות ומכיר בצרכים שלו וגם מבין את הצורך של יואנה שהדברים יעשו בדרך שלה.

אם חששותיה של יואנה לא נבעו מצורך בשליטה, היא יכלה פשוט לבטא את תחושות הפחד והבהלה שלה כאשר תומר נוהג בדרך מסוימת. לקחת אחריות על רגשותיה ולא לנסות לשלוט בתומר במידה והיא מבינה שהפחד שלה הוא לגמרי שלה. עם זאת, היא עדיין לא מכירה אותו מספיק טוב כדי לבטוח בו לחלוטין בזמן שהוא נוהג, מה שמוביל אותה לנסות להפעיל שליטה.

תומר ויואנה - ''חתונה ממבט בראשון'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
תומר ויואנה - ''חתונה ממבט בראשון'' (צילום: צילום מסך קשת 12)

רותם ורונן – מה הקטע שלה?

מערכת היחסים של רותם ורונן מציגה מאבק כוחות בולט עוד יותר, כאשר רותם מפעילה שליטה קיצונית על בן זוגה. היא שופטת את רונן על כל מילה, פעולה ואפילו הדרך שבה הוא אוכל את הטוסט שלו. רונן, לעומת זאת, גדל במשפחה שבה היה צריך כל הזמן לרצות אחרים ולהקריב את צרכיו שלו. הוא רגיל לביקורת ולהתאמה לציפיות של אחרים, מה שבמידה מסויימת, לא בהכרח נכונה ובריאה, מקל עליו לקבל את התנהגותה של רותם.

עם זאת, אם רונן ימשיך לרצות את רותם ולעשות את הדברים רק בדרך שלה, היא עלולה בסופו של דבר לאבד את משיכתה אליו ולהתחיל לזלזל בו עוד יותר. למען הקשר ביניהם, רונן צריך לפתח את תחושת העצמי שלו וללמוד להציב גבולות עם רותם. שינוי זה אינו קל ועשוי לדרוש ליווי אישי יותר של המטפלים. כך או כך, רונן חייב ללמוד להביא את האני האמיתי שלו לזוגיות ולא לוותר לעצמו, גם מול ביקורת קשה או השפלה פומבית.

''חתונה ממבט ראשון'' - רונן ורותם (צילום: צילום מסך קשת 12)
''חתונה ממבט ראשון'' - רונן ורותם (צילום: צילום מסך קשת 12)

יוסי וחן

מערכת היחסים של יוסי וחן רצופה במשחקי שליטה ושיפוט כבר מההתחלה. אמנם יש ביניהם משיכה ברורה לבין התחלה מבטיחה, אבל האופי השיפוטי של חן והסטריאוטיפים על אנשים מאזורים מסוימים יוצרים חיכוכים. היא שופטת את יוסי על הסלנג שלו, מקשרת אותו לעיר שבה גדל, ומצפה ממנו לכבד את הסגנון שלה.

במקום לקחת אחריות על הרגשות שלהם ולא להשליך אותם על בן הזוג, גם יוסי וגם חן זורקים אחד על השני אשמה ושיפוטיות. אם חן מוטרדת מהסלנג של יוסי, היא צריכה להבין שזה רק מפריע לה ולא אומר כלום על האופי שלו. כמו כן, יוסי צריך להבין את החשיבות של כיבוד סגנונה של חן.

יוסי וחן מ''חתונה ממבט ראשון'' (צילום: צילום מסך קשת 12)
יוסי וחן מ''חתונה ממבט ראשון'' (צילום: צילום מסך קשת 12)

טל ורון

במקרה של "הזוג המלכותי החדש", הדמיון ביניהם באווירה, באנרגיה, בערכים ובצרכים גורם להם להיראות כמו התאמה מושלמת. עם זאת, המרחק ביניהם מציב דילמה משמעותית. יש אנשים שעברו מרחקים גדולים כדי להיות עם בני זוגם, בעוד שאחרים מעדיפים להישאר קרובים למשפחותיהם. שני בני הזוג הם משפחתיים, ולכן מציאת פתרון לסוגיית המרחק תהיה קריטית להצלחת מערכת היחסים שלהם.

מה הופך התאמה טובה? התאמה נהדרת באמת היא כאשר שני בני הזוג דומים מאוד בדברים החשובים להם ביותר. דמיון חיצוני הוא בונוס, אבל הבסיס האמיתי של מערכת יחסים מוצלחת טמון בכך שיש ערכי ליבה דומים ולהיות באותו מקום בחיים עם אותם רצונות. משיכה היא גם חשובה, אבל היא ביולוגית במידה רבה ולא ניתן לשלוט בה. זה או שם או שזה לא.

בסופו של דבר, חיוני להעריך את הדמיון בערכים ובשלבי החיים מהר ככל האפשר. ידיעת הדברים האלה בשלב מוקדם יכולה לעזור לקבוע את ההצלחה הפוטנציאלית של מערכת יחסים, בין אם זה במהלך הדייטים הראשונים או אפילו רק בשיחות טלפון.

טל רואה ורון שוורץ, חתונה ממבט ראשון (צילום: לירן לוינוביץ)
טל רואה ורון שוורץ, חתונה ממבט ראשון (צילום: לירן לוינוביץ)

עינב ורז - הקשר מהאגדות 

פחד להיפתח הוא מכשול נפוץ במציאת בן הזוג הרומנטי הנכון. אבל כשאתה סוף סוף פוגש את השידוך המושלם הזה, זה יכול להרגיש כמו אגדה שמתגשמת. קחו לדוגמה את עינב ורז. עינב תמיד חששה לאכזב את הפרטנר שלה ותמיד הלב שלה נשבר, עד שהעדיפה לסגור אותו, אבל כשמצאה את רז, מישהו שכל כך דומה לה, הלב שלה סוף סוף החל להיפתח מחדש.

עינב התקשתה למצוא את הפרטנר הנכון כי היא המשיכה למשוך גברים מהסוג הלא נכון לה. זה יכול לקרות כשאנחנו ביישנים או מופנמים ולא מראים את האני האמיתי שלנו. אבל אצל רז, הערכים המשותפים, מטרות החיים והמשיכה הפיזית הבלתי מעורערת יצרו שילוב מנצח.

עינב כפיר ורז איתן (צילום: באדיבות קשת 12)
עינב כפיר ורז איתן (צילום: באדיבות קשת 12)

כדי להבטיח שתמצאו רומנטיקה מהאגדות שלכם, חשוב לבדוק תאימות מההתחלה. כך עושים זאת:

1. שאלו שאלות פתוחות וישירות: זה מעודד תקשורת כנה ועוזר לכם ללמוד יותר אחד על השני.

2. שתפו את התכונות המגדירות שלכם: היו פתוחים לגבי מה שמייחד אתכם כדי לראות אם בן הזוג הפוטנציאלי שלכם מדבר למי שאתם באמת.

3. ספרו סיפורים שמתארים אתכם: שיתוף חוויות אישיות יכול לספק תובנה עמוקה יותר לגבי האישיות והערכים שלכם.

4. שוחחו על חיי היומיום והערכים שלכם: דברו על הדברים החשובים לכם ושימו לב כיצד בן הזוג שלכם משתלב בשיחה ומגיב.

בין אם אתם ניגשים לנושאים אלה באופן ישיר או עקיף, גילוי היבטים אלה של זה מההתחלה הוא חיוני לחיבור מתמשך ואוהב. אז אל תפחדו להיפתח ולהכניס אהבה – בדיוק כמו עינב ורז.