מאז תחילת העונה האחרונה של "האח הגדול" מבין כל דיירי הבית בלטה במיוחד משתתפת אחת בשם סתיו קצין. הדיירת הכי שנויה במחלוקת בבית, הפכה למרכז העלילה של פרקים רבים. כשהעריכה מתרכזת במריבות של קצין עם כל דיירי הבית. היא מוקצנת במראה החיצוני, אבל כל זה מתפוגג לאור הפנימיות המוחצנת שלה, המעוררת מחלוקת ועימותים עם כל מי שרק מעז להתקרב.

אפשר כבר לסכם עונה: האח הגדול מאוהב בסתיו קצין | ביקורת

נראה כי קצין היא בן אדם מאוד מתריס והיא יוצרת דיסוננס רציני בין העובדה שהיא עושה מעשים קשים ופוגעניים ועדיין מעוררת חמלה של הצופים בבית. משהו בדמות שלה הצליח לגעת בלב של אנשים, לגרום להם להתייחס למה שהיא עברה בחיים והוביל אותה להתנהג כמו שהיא היום. חוקרי תקשורת וטלוויזיה כבר מנסים לנתח את דמותה האניגמטית של הדיירת הכי שנויה במחלוקת בבית האח הגדול, אולי מאז ימי שי חי.

לימור כרסנטי, אשת תקשורת בעבר ובעלת חברה לניהול מערכות הסברה ויחסי ציבור בהווה אומרת: "סתיו קצין היא ללא ספק כוכבת העונה של 'האח הגדול' ואחת הדמויות הצבעוניות ביותר על המסך. היא שנויה במחלוקת בשל התנהגותה המתריסה, אך מתחת לשכבות ולמראה הברבי שאימצה לעצמה - מתגלה בה לא מעט הצד האנושי שחושף ילדות קשה, בריונות ובעיות בדימוי העצמי שנצרבו בה. בכך היא מייצרת תחושה של הזדהות וחמלה בקרב הצופים". 

"ניכר כי היא חוזרת וחווה שוב ב'האח הגדול' מקרים של עלבונות והשפלות, ולמרות זאת היא עומדת לבדה כחומה בצורה מול כיתת יורים ולא חוששת להביע את עמדתה באופן עקבי ונחרץ", ממשיכה כרסנטי. "בנוסף, יש לציין שיש בה גם המון הומור, היא יודעת לייצר פרובוקציות ולהתנהל בסיטואציות רבות בצורה משעשעת וסאטירית ובכך מצליחה לשבות את לב הצופים. השילוב הצבעוני של אומץ, הומור ופרובוקציה לרקע הסיפור האנושי שלה - הביא לה קהל רב של תומכים".

החרם יביא לניצחון?

ד"ר עלינא ברנשטיין, מרצה בבית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל מסבירה כי הפורמט הטלוויזיוני של "האח הגדול", מתקיים בנפרד ממה שקורה ברשתות: "מה שקורה בריאליטי בעונות האחרונות זה שבאופן הולך וגובר בעצם מתקיימות שתי תכניות מקבילות. זו שבטלוויזיה וזו שמתרחשת ברשתות החברתיות. לפעמים נדמה שאלה שתי תכניות שונות לגמרי. בעונה הנוכחית של 'האח הגדול' יש טענה ברשתות החברתיות שהעונה כולה סובבת סביב סתיו קצין, באופן שנראה מאוד מכוון על ידי ההפקה. אין ספק שטלוויזיונית היא דמות מעניינת כי היא מחוללת אירועים, או כמו שלא פעם נכתב ברשתות החברתיות - 'בלי סתיו אין עונה'. היא ללא ספק דמות מורכבת ולכן מעוררת, לא פעם ממש במקביל, כעס וחמלה". 

"נראה גם שבדומה למשתתפים רבים בריאליטי היא למדה את הנושא ויודעת איך למשוך תשומת לב, וכך הקהל רואה אותה הרבה ועל כל צדדיה", מוסיפה ברנשטיין. "מעבר לזה בחברה הישראלית לאחרונה 'חרם' הוא מושג טריגרי ביותר והיא יודעת להשתמש בו היטב כדי לצבור אהדה. הפער בין ההתנהגות שלה ומה שהיא גוררת אצל רוב הדיירים, למשל ההערות המאוד קשות של ספיר, כנראה גם הוא גורם לחלק מהצופים לחמול עליה".

סתיו קצין על אברהם ב"האח הגדול" (צילום :באדיבות רשת 13)

האנטי גיבורה של הבית

ד"ר מתן אהרוני, מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מסביר על תהליך ההתהוות של דמויות בבית המצולם במדינה: "אחרי יותר מעשור של 'האח הגדול' זה כבר ברור – כל אחד שנכנס לבית האח הגדול מראש מתכנן את הדמות שאותו הוא יציג. לפעמים זוהי דמות ברורה וידועה מראש, שמעוצבת יחד עם ההפקה על פי הסטריאוטיפים המקובלים בחברה, ולפעמים זו דמות שגם אם לא חשבו עליה מראש, היא מתעצבת בבית ומקבלת צורה ונרטיב בעזרתה של ההפקה. במקרה של סתיו קצין, נראה כי היא עיצבה בשהות בבית דמות חדשה ושונה מזו שנכנסה – היא הפכה להיות הדמות הרעה, או יותר נכון האנטי גיבורה של הבית".

"נראה כי תחילה ההפקה, וכמובן סתיו, חשבו על הסטראוטיפ של היפה והטיפשה המוגזמת, דמות שכבר שיחקה בעבר בטלוויזיה בריאליטי היפה והחנון", ממשיך אהרוני. "בצורתה הנוכחית היא הכריזה במראה שעיצבה לעצמה כי היא לא סתם יפה, אלא היא ממש דומה לבובה של ילדים, ברבי. דהיינו, היא אובייקט לשימוש/הנאה של אחרים. היא הכריזה בריש גלי עם הכניסה לבית כי ברבי היא המודל לחיקוי שלה ובהתאם היא נראית כך – מלאכותית".

"אולם, דמותה השתנתה בשל הדינמיקה הקבוצתית שנוצרת בבית ובעיקר בשל אופייה והתנהגותה האנטי חברתית, הדווקנית, המציקה והעקשנית, שעושה מה שפוגע באחרים", אומר. "מה שנוצר הוא מדמות מלאכותית, פלקטית-חד מימדית ולא מעניינת, שאינה יכולה, כברבי, להיות מרכזית או משמעותית, היא הבינה כי להיות הרעה זו דמות שזוכה למקום משמעותי בעלילה".

"האנטי גיבורים הן הדמויות הראשיות (והמוערצות) כמעט בכל תכנית טלוויזיה פופולרית", מוסיף אהרוני. "זו הדמות שבדרך כלל מוצגת כלא מוסרית, האינטרסנטית, שעושה דברים לא מקובלים, אמביוולנטיים, וגם פוגעת באחרים – אך זוכה למקום מרכזי ולאהדה רבה. גם באח הגדול דמות זו זכתה לפופולריות רבה, שכנראה הדמות הזכורה ביותר שקיבלה תפקיד זה היא דמותו של שי חי, שפעלה לפני יותר משמונה שנים בתוכנית, והדגישה מאז את הצורך בלהיות אותנטי בתוכנית".
 
"סתיו קצין היא כעת הדמות הזו, הרעה-האנטי גיבורה, שחשובה ומרכזית בכל מבנה עלילה בסיסי", הבהיר אהרוני. "הלבוש שלה גם מתאים לדמות זו – כל דמות ראשית צריכה בגד ייחודי, ובגדיה הוורודים עם כל המראה שלה יוצרים דיסוננס בין הברבי היפה הכנועה לדמות האסרטיבית הדעתנית – בסגנון הליצן העצוב/הרוצח של באטמן שמבטא את אותו הדיסוננס".
 
"ואכן זה נראה שזה עובד כחלק מרכזי בעלילה הבסיסית של כמעט כל תוכנית", מסכם אהרוני. "היא הדמות המדוברת ביותר, זוכה לכתבות עיתונים ולדיונים סוערים בתוכניות פולו אפ יומיומיות. רק הבעיה היא שעד כה דמויות כאלה בתוכנית האח הגדול זכו לפופולריות רבה והגיעו רחוק בתוכניות, אך לבסוף לא זכו להיות האחרונות בבית ולזכות בתוכנית ובפרס. וכך ייתכן ויהיה עם סתיו. כלומר, סתיו כעת במלכוד – את הדמות הרעה בכל סדרה בסוף מנצחים או שהן נותרות אמביוולנטיות. אם תשנה את דמותה שוב, זה לא יתקבל בקרב ההפקה, המשתתפים בתוכנית והצופים".