ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק בתקופה האחרונה כמות גדולה של ראיונות לכל תקשורת זרים, בזמן שהוא כמעט ומתעלם העיתונות בארץ. העיתונאי דוד ורטהיים, עורך וואלה! ברנז'ה, סיפר לסיון כהן ב-103FM על המהלך התקשורתי של נתניהו.

נתניהו: "לכולם יש דעה על ישראל, אני לא מגיב על ויכוחים פנימיים במדינות אחרות"

אז בוא תעשה לנו סדר: לאיזה כלי תקשורת התראיין ראש הממשלה בנימין נתניהו בבליץ הנוכחי בימים האחרונים?
"מדובר ברשימה ארוכה של רשתות אמריקאיות, רשתות כבלים, וכן הלאה, אבל אני חושב שהמספר מדבר בעד עצמו - נתניהו התראיין מעל תחילת חקיקת חוקי ההפיכה לדעתי 21 פעמים בחו"ל. בעיקר בארצות הברית, אבל לא רק. לעומת אפס פעמים בתקשורת הישראלית, מלבד נוכחות אחת בערוץ 14. בכל פעם שיש איזה מיני אירוע שנוצר כאן וזולג מעבר לים ומאיים עליו, הוא פשוט הולך ומתראיין ומנסה לכבות שריפות".



בעצם ראש הממשלה נתניהו מצא שיטה שעד כה לא ראינו עם ראשי ממשלה קודמים - הוא פשוט מחרים לחלוטין ומתעלם מכלי התקשורת הישראלים כולל ערוץ 14 שהייתה לו שם הופעה זניחה אחת.
"נכון. להעביר את המסרים, ככל הנראה, דרך פלטפורמות שלא יכולות לאמת אותו מול שאלות. אני אגב חושב שהמראיינים שמראיינים אותו בחו"ל עושים עבודה לא רעה בכלל, אפילו יותר טובה מאשר אצלנו, אבל הוא יכול למרוח אותם ולהגיד דברים שלא יזכו למענה רציני". 

"אני חושב שיש כאן שתי כוונות - הכוונה הראשונה היא הכוונה הרשמית - לתת תשובות לאנשים בארצות הברית", הוסיף ורטהיים. "דעת הקהל בארצות הברית חשובה לו, וביידן יודע את זה. נתניהו תלוי בבייס הדמוקרטי האמריקאי ורוצה לפייס אותו. התקשורת שלנו לעומת נתניהו לא הפיקה לקחים, וכשהוא מקיים מסיבות עיתונאים הם ממשיכים לתת לו את הזמן הזה. מבחינתו הוא מרוויח פעמים - הוא נהנה ממה שנותנים לו כאן, וגם בחו"ל. הוא יודע שכשיגיע רגע האמת הוא יקבל את הכיסוי שלו".

אולי חברות החדשות בישראל יגידו 'לא, אנחנו לא נשדר את ההצהרה המסורתית שלו בשעה שמונה בערב'?
"תראי, קשה לי לדעת. קטונתי מלהיות עורך ראשי של חברת חדשות שצריך לקבל החלטה לא קלה. הרי גם להם אין את המידע ולהתעלם בתקופה כזו? הם יותר אחראים מראש הממשלה ומבינים שהם לא יכולים להתעלם. צריכה להיות עקומת למידה, ואם כל שבוע יש הצהרה ואף פעם אין בה משהו באמת חדש אז אפשר לשדר אותה יותר מאוחר או משהו כזה. כאמור, קטונתי - יש להם את השיקולים שלהם".

אם אנחנו מדבירם על שיקולים - יש סוג של מפץ בחודשים האחרונים בשוק הטלוויזיה לא? נראה שקורה משהו.
"נכון. קורים הרבה דברים, ואפשר לדבר על זה. אני רק רוצה להגיד עוד משהו לגביי נתניהו והליכוד: תראי, ראיתי פרשן שכתב שגורמים בליכוד אומרים שהסיבה שנתניהו מתראיין בחו"ל היא שהוא ממזער את הנזקים של המחאה. זאת אומרת, שהם עשו נזקים יותר גדולים מה־BDS. זה ברור שזו הרי בדיחה ולמרות שיש גורמים בליכוד שאומרים את זה מדובר בספין. זו תקופה שהמדינה בוערת, אנחנו בואכה מלחמת אזרחים אם לא בתוכה וזה בלתי נתפס שהוא פעם אחת לא ענה לתשובות או נתן דין וחשבון לאיזה מראיינת. אפרופו האשפוז החשש מדיקטטורה מיותר כי אנחנו אוטוטו שם. שמועות על מצב רפואי של ראש ממשלה וראש ממשלה שלא מתראיין זה לא דמוקרטי".

ומה בדבר המפץ?
"עברנו מטלוויזיה דו ראשית של קשת 12 ורשת 13, לטלוויזיה שהיא גורם מרכזי שזה קשת 12 למול שוויון על המפה. 14 גנב מקשת ורשת צופים, וכאן מתחזקת. ערוץ 14 לא הפנים שעד שיקבל לגיטימציה ציבורית לא יתרגם את הנתונים שלו לכסף. הם מנסים לייצר תחושה שהם ערוץ שעומד בכללים - אם זה יעבוד או לא יעבוד אין לדעת".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי