האם גברים נמשכים לביצ'יות? הכותרת אולי סקסית, אבל היא מעוגנת במציאות. לא מדובר רק בגברים, ולא בקושי. ליתר דיוק, זהו שילוב של הערכה עצמית גבוהה, אתגר ואותנטיות. השילוב הזה הוא מתכון להצלחה. זה לא לשחק משחקים או להיות האיש הרע; זה להיות אמיתי ולמצוא אושר. 

מה יוצא כשמחברים בין עדי אשכנזי לחתונה ממבט ראשון? רק טוב | ביקורת

בואו נבחן כמה זוגות כדי לראות כיצד מושג זה פועל בפועל ומשפיע על מערכות היחסים שלהם.

ראשונים עינב ורז. על פניו, שניהם נראים ביישנים ומופנמים, והכל זורם ביניהם בצורה חלקה. יש הרבה הקשבה, אכפתיות ואמפתיה. כל אחד מהם קשוב לצרכיו ולא מנסה לשנות את עצמו למען האחר. הם מתקשרים את אשר על ליבם בדרכם ובקצב שלהם. אין תחושה של וויתור עצמי, אבל יש הרבה סבלנות.

בכך שהם נאמנים לעצמם ולא מרצים, מסתגלים, מתאימים את עצמם או מתפשרים, הם יוצרים שני אתגרים בריאים. אתגרים אלה כרוכים בהקשבה עמוקה לצרכים אחד של השני, קבלת ההבדלים ביניהם ואימוץ אלמנט ההפתעה בקשר. ככל שהם משקיעים ועובדים על האתגרים הללו, זה מעמיק את החיבור הרגשי, המשיכה והרצון שלהם להיות יחד ולהשקיע יותר.

עינב ורז (צילום: צילום מסך קשת 12)
עינב ורז (צילום: צילום מסך קשת 12)

אחריהם טל ורון, הקטיה וליאור של העונה. במבט ראשון, מערכת היחסים שלהם נראית חסרת מאמץ וקסומה. טל מעבירה ללא מורא את רצונותיה לבית, משפחה וילדים מבלי להסתתר או להתנצל. פתיחות זו מעלה את כוח המשיכה שלה עוד יותר. היא עדינה אבל ברורה לגבי הרצונות שלה מההתחלה, ואם הם תואמים, נהדר; אם לא, גם זה בסדר.

חן ויוסי הם זוג מקסים. גם להם יש תקשורת פתוחה בלי לנסות להסתגל או להתפשר. נוכחותו של כל אדם ברורה ונוכחת. האותנטיות וההשקעה שלהם אחד בשני יוצרים חיבור חזק ומשיכה.

מערכת היחסים של תומר ויואנה משגשגת בזכות האתגרים והטיזרים שהם יוצרים זה לזו. יואנה פורצת את ההגנות של תומר כי היא לא "עושה לו חשבון" ולא "נותנת לו הנחות". והיא בטח לא מאפשרת לו להישאר במקום הנוח שלו בתוך השריון שלו. היא בלתי צפויה ולא מתפשרת על עצמה או עליו. ההקנטות וההתלוצצויות השובבות שלהם רק מגבירות את החשק והמשיכה שלהם.

תומר ויואנה, ''חתונה ממבט בראשון'' (צילום: צילום מסך)
תומר ויואנה, ''חתונה ממבט בראשון'' (צילום: צילום מסך)

לעומת זאת, מערכת היחסים של משה ונועם שונה. הם גם לא הטיפוס האידיאלי של האחר. עם זאת, משה לא חושש להתבטא או מסרב לעשות דברים שהוא לא רוצה, כמו לרקוד עם נועם בירח הדבש. נועם, לעומת זאת, מסתגלת, מתאימה את עצמה, מאפשרת למשה להישאר במקום הנוח שלו לרוב, ונמנעת מלשתף אותו ברגשותיה. אולי, אם היא הייתה אותנטית יותר ופוחדת פחות, הדבר היה יוצר אצל משה תחושה של חוסר ודאות, אתגר, הערכה גדולה יותר ורצון להשקיע יותר מצידו. אז, האם זה לשחק משחקים? ממש לא. זה יותר, לא תמיד להיות זמין או נוח אחד עבור השני. הנוחות הזו יכולה להרוג מערכות יחסים.

מערכת היחסים של מור ושניר מקבלת תפנית. כאשר מור אומרת לשניר כמה משפטים עוצמתיים, כמו: "אני הולכת אחורה כדי לאפשר גם לך להתקדם". ו"אני מרגישה שאני משקיעה, מקבלת, מוותרת ומכילה המון בקשר, ואני רוצה שגם אתה תשקיע" - מור מתחילה לעמוד על שלה, מבקשת עוד משניר. לפני כן, היא תמיד חייכה, קיבלה והכילה. 

כשיעל, הפסיכולוגית, מבקרת את שניר על כך שהוא לא נמשך למור ומכנה אותו "יבש", הוא מודה שהוא אוהב שהיא לא מוותרת עליו. כאשר מור מביעה את רצונותיה וצרכיה, שניר מעריך זאת ומתחיל להשקיע יותר במערכת היחסים שלהם. הוא אפילו מציע לה נשיקה ומתחיל לשחק לה בשיער ולעשות לה עיסוי בראש.

לבסוף, יש לנו את רותם ורונן. יש להם הרבה ביקורתיות ואתגרים במערכת היחסים שלהם. יש קו דק בין אתגרים בריאים לבין אתגרים מוגזמים שמובילים למניפולציה מזיקה. אף אחד לא אוהב שמתעללים בו או מבקרים אותו יתר על המידה. מערכת היחסים שלהם מלאה בתשוקה ומשיכה אבל כשזה גולש לביקורת, דרמות ומניפולציה, זה כבר לא עובד.

לסיכום, יש הבדל משמעותי בין מניפולציה לא בריאה לבין אתגרים בריאים שמעודדים השקעה במערכת היחסים. בדיוק כמו במקום העבודה, אנשים משגשגים בעבודות המציעות אתגרים. בלעדיהם, הם עלולים להשתעמם ולא להעריך את מקום העבודה, מה שיגרום להם בסוף, לקום ולעזוב. עם זאת, מניפולציה והתעללות מצד מנהל עלולות לגרום לפחד ולחוויית דחייה. 

אז זה לא שגברים (או נשים) אוהבים "ביצ'יות", אבל כולנו זקוקים לאתגר בחיינו.​