בשנים האחרונות חלה עלייה הדרגתית במצוקה הנפשית בישראל. הנתונים מוכיחים עליה של עשרות אחוזים בפנייה לסיוע נפשי ורגשי בקרב ילדים, נוער ומבוגרים. ההתמודדות הנפשית היום יומית של הציבור הישראלי הולידה את הצורך בפרוייקט "כאן מרגישים" – שורה של הסכתים ותוכניות שיגעו בסוגיות מרכזיות בנושא בריאות הנפש. זאת מתוך הבנת כוחה המיוחד של ההאזנה האינטימית: להגיע דרך האוזניים על הנפש, ואולי כך לסייע. ההסכתים הייחודיים של כאן מבקשים להגדיל מודעות ונראות לנושאי בריאות הנפש, וגם לתת כלים להקלה ולטיפול

הפרויקט יושק עם מתחם ייחודי באתר כאן ובישומון, עם סיום הקיץ ותחילת שנת הלימודים החל מה-3.9 ולאורך כל אותו שבוע. ההסכתים החדשים שיעלו:  

"יפי נפש" – יוצרת הרשת מיה דגן בהסכת לבני נוער וצעירים שעוסק בנושאים הקשורים להתמודדות נפשית, כמו חרדה, דימוי גוף, דיכאון, ומיניות. את ההסכת יוצרים ומגישים יחד יוצרת הרשת מיה דגן והעו"ס הקליני רועי שאול הלל. השניים ישתפו בחוויות האישיות שלהם, לצד הזווית המקצועית של רועי ולא יחששו לגעת בעומק בנושאים שנחשבים טאבו. מטרתו של ההסכת היא לעסוק בנושאים שאינם מדוברים מספיק או לענות על שאלות שאנחנו חוששים או שלא חשבנו לשאול, ולדבר עליהם כמו עם חבר קרוב. (20 פרקים, עלה ב-14.8, עורכת: דניאל מאורר)

יפי נפש (צילום: באדיבות כאן)
יפי נפש (צילום: באדיבות כאן)
 

"אירוע משפחתי" - צחי הלוי פוגש חמישה זוגות של בני משפחה שחולקים פוסט טראומה – אב ובן שלקו בפוסט טראומה כל אחד במערכה אחרת, שני אחים שנקלעו לאירוע טרור, אשתו של טייס שנפל בשבי במלחמת יום הכיפורים ושתי בנותיה, חיילת שלקתה בפוסט טראומה ואביה. ההסכת יעלה כחלק מאירועי התוכן של התאגיד לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים. את ההסכת מלווה אירית אלוני מנהלת היחידה הקלינית בנט"ל, עובדת סוציאלית קלינית MSW, פסיכותרפיסטית ומדריכה. (5 פרקים, עריכה: אייל שינדלר, בשיתוף נט"ל, עולה ב-28.8)  

אירוע משפחתי (צילום: באדיבות כאן)
אירוע משפחתי (צילום: באדיבות כאן)

"לא שקטות" – מצוקות רגשיות שיכולות להביא לתופעות כמו התמכרות, דיכאון ואף לאובדנות, באות לידי ביטוי בקרב יוצאי אתיופיה בשיעור גבוה מחלקם היחסי באוכלוסייה. לצד התמודדות עם סטריאוטיפים ועם קשיים מול הממסד, גם המודעות והנגישות לטיפול אינן רחבות דיה בקרב בני העדה. ד"ר רחל נגה והפסיכולוגית הקלינית טלי סמני מביאות הסכת ראשון מסוגו שמיועד בראש ובראשונה ליוצאי אתיופיה, אך לא רק. בין פרקי ההסכת נעסוק בטיפול מסורתי מול חדש, בסוגיות של זהות ושייכות, ובהתמודדות עם גזענות ונקודות העיוורון לגבי הטיפול ובתוך הטיפול בקרב המטפלים עצמם. (7 פרקים, עורך: אייל שינדלר, עולה ב-7.9)  

לא שקטות (צילום: באדיבות כאן)
לא שקטות (צילום: באדיבות כאן)

"מכורים" (עונה 3) – העונה השלישית של ההסכת המדובר ופורץ הדרך בהגשת אורי (זר אביב) ואילן, שני מכורים נקיים, תעלה במסגרת "כאן מרגישים" ובניגוד לעונות הקודמות לא תעסוק רק בהתמכרות לסמים. בין האורחים של העונה מכור להימורים, מכורה לסקס, מכורה לאכילה כפייתית ומכור לגיימינג. (5 פרקים, עורכת: דניאל מאורר, עולה ב-28.8)

"כאן מקשיבים: ההסכת" – סדרת הראיונות המצליחה מבית כאן דיגיטל, בהובלת אורית נבון מגיעה לאוזניים שלכם. החל מהחודש תחל לעלות גרסת אודיו שתאפשר גם למי שנוהג או עושה פעילות גופנית להאזין תוך כדי לאורית נבון עורכת ראיונות מרגשים ומדויקים עם ישראלים בעלי סיפורי חיים מרתקים (החל מה-28.8).

כאן מקשיבים (צילום: באדיבות כאן)
כאן מקשיבים (צילום: באדיבות כאן)

מלבד התוכן החדש, יעלו גם שני פרקים מיוחדים של הסכתי הלהיט "חיות כיס" ו"שיר אחד": 

"חיות כיס" - מה קורה כשמתמודד נפש נזקק לטיפול פסיכיאטרי דחוף בשל התקף? רוב הפעמים הוא ייתקל בצוות לא מיומן של המשטרה או מד״א, והטיפול עלול להסתיים במעצר או אלימות, כשהמשפחות נותרות לרוב חסרות אונים. צליל אברהם בוחנת מה לא עובד בצוותי ההתערבות הקיימים כיום בעת מצבי קיצון נפשיים ואיך אפשר לפעול אחרת (3.9, עורך תומר מיכלזון)

"שיר אחד" – "מכתב לאחי" עילי בוטנר/קובי אפללו. בסוף העשור השני של המילניום הנוכחי השיר הישראלי המושמע ביותר היה "מכתב לאחי" של עילי בוטנר וקובי אפללו. למרות עשרות אלפי השמעות מעטים ידעו, גם לא הזמר קובי אפללו, שבוטנר כתב את השיר כדי לעודד ולנחם את אחיו פגוע הנפש אחרי שנזרק בבושת פנים מסוכנות רכב (3.9 עורך ומגיש: תומר מולוידזון, סאונד: אסף רפפורט)

בנוסף, לאורך כל השבוע שיחל ב-3.9, במסגרת פרויקט "כאן מרגישים" ישולבו שידורים מיוחדים בתחנות הרדיו של כאן – כאן תרבות, כאן מורשת, ושירים מותאמים בכאן גימל, כאן 88 וכאן קול המוזיקה.