כל זוג יוצא למסע מהרגע בו נפגשו לראשונה, עם מחויבות חזקה לעשות כל שביכולתם כדי להפוך את הקשר להצלחה. במהלך שישה חודשים, לפני תחילת התוכנית, כל אחד עובר תהליך אישי, הכולל מיון של מחשבותיהם ורגשותיהם, עבודה עם פסיכולוגים והיכרות טובה יותר. הם שואפים להבין מי הם, מה הם רוצים, ומדוע הם נמשכים לאנשים מסוימים.

במהלך תקופה זו, הם גם מנסים לנקות את עברם ולהיות מדויקים יותר בחיפושם אחר האדם הנכון. לא מדובר רק במציאת מישהו קרוב פיזית, אלא גם במציאת מישהו שנמצא במרחב הנפשי והרגשי הנכון בכל הנוגע למערכות יחסים. ראינו שאפשר להתגבר על המרחק הפיזי, אבל הפער בין המקום שבו כל אדם נמצא בחייו האישיים לבין היחס שלו למערכות יחסים יכול להיות הרבה יותר מאתגר.

הפסיכולוגים השנה עשו עבודה ראויה לשבח בהתאמת זוגות, וברור שדמיון הוא גורם מכריע ביצירת זוגיות מוצלחת. עם זאת, ישנם אלמנטים רבים אחרים המשפיעים על משיכה, אשר יכולה לגדול עם הזמן כאשר שני אנשים באמת מצליחים לראות ולהבין אחד את השני. מחקרים מראים כי סטטיסטית, תופעה זו מתרחשת לעתים קרובות יותר אצל נשים מאשר אצל גברים.

מערכת היחסים של מור ושניר היא מקרה מעניין. קשה לומר כמה מאמץ השקיע שניר באמת בפיתוח רגשותיו כלפי מור. אולי אם הם היו עוזבים את הדירה שלו, הוא היה נדחק החוצה מאזור הנוחות שלו ונאלץ להשקיע יותר במערכת היחסים. כמו שאומרים, "איפה שאנחנו משקיעים, אנחנו מפתחים יותר מחויבות ורגש". העובדה שהם שהו בביתו של שניר אולי השאירה אותם ב-friend zone.

על מנת לפתח משיכה, צריכים להיות נוכחים מספר גורמים מעבר לביולוגיה הבסיסית ולאינסטינקטים חייתיים. משיכה היא כמו ריקוד, אך הדדיות היא המפתח. אדם אחד מוביל והשני בעקבותיו ואם אדם אחד מוביל כל הזמן, השני תמיד יהיה על הרגל האחורית. חשוב ששני הצדדים יהיו מושקעים ומחויבים במידה שווה להתמודד זה עם האתגרים של זה, גם אם זה לא תמיד נוח.

למור יש נטייה טבעית לקחת אחריות על הרגעת מצבים ולהתאים את עצמה לצרכיו של שניר, מה שיכול להפוך את שניר לפסיבי יותר. זה משהו שהיא צריכה לטפל בו, כפי שציינה יעל, הפסיכולוגית בקליניקה. יעל יעצה למור להפסיק לקחת הכל על עצמה ולהניח לדברים, ולאפשר לשניר להתאמץ, להתמודד ולהשקיע יותר.

מור אולי לא תצליח לשנות את הפן הזה באישיותה, ולכן בן זוגה הבא צריך להיות מישהו שמעריך ונדלק על האש שבה, ולא נוקשה כמו שניר. שניר, לעומת זאת, עשוי להזדקק למישהי כמו יוהאנה, שתוכל לאתגר אותו ולהוציא אותו מאזור הנוחות שלו. אותם מחקרים בנושא המשיכה מצביעים על כך כי אתגר הוא אחד הגורמים הנוספים המשמעותיים ביותר ליצירת משיכה.

מור רדמי ושניר שלו (צילום: שי רגב)
מור רדמי ושניר שלו (צילום: שי רגב)

עם זאת, חשוב לזכור כי השלב של "יחסינו לאן" בתוכנית ריאליטי אינו זהה לאותו השלב בחיים האמיתיים. יש הצהרת כוונות ורצון להתקדם יחד, אבל הדינמיקה שונה. כל הזוגות עבדו קשה כדי להגיע לשלב הזה, אבל הסיבה העיקרית לרצות להגיע למצב שבו שני הצדדים אומרים "כן" היא לשמור על תדמית חיובית בעיני הצופים.

לאורך התוכנית, המשתתפים מתמודדים עם ביקורת ברשתות החברתיות ומחוצה לה. השתתפות בתוכנית אינה מבטיחה מערכת יחסים מיידית, אך היא יוצרת הזדמנויות להיווצרות זוגיות זמן קצר לאחר סיום התוכנית. הקליניקה והמטפלים מספקים הכנה חשובה לכניסה למערכת יחסים מתאימה ומאושרת, והמשתתפים מודעים היטב לאופן שבו הם ייתפסו על ידי הצופים.

הגעה לנקודת החלטה שבה לפחות צד אחד אומר "לא" יכולה ליצור תדמית שלילית, של "הנבל", כפי שהגדיר גלעד וכפי שקרה עם שניר במהלך התוכנית. המשתתפים רוצים להימנע מכך בכל מחיר. כל עוד המצלמות פועלות, כולם מנסים כמיטב יכולתם לגרום לדברים לעבוד. שלב ההיכרויות, כמו עונת החיזורים, לא בהכרח משקף את מערכת היחסים בפועל.

בתחילה, אנשים יוצאים מגדרם כדי למצוא חן ולרצות את בן זוגם, מעלימים עין מנושאים מאתגרים ודוחים את ההתמודדות איתם עד שהיחסים יהיו יציבים ובטוחים יותר. השלב הבא בחיים האמיתיים הוא לבחון התאמה, להעריך עד כמה דומים המטרות, הרצונות, הצרכים, השאיפות והחלומות של בני הזוג.

ישנו גורם נוסף שלעתים קרובות מתעלמים ממנו, אך ממלא תפקיד קריטי ביצירת מערכת יחסים: השלב שבו כל אדם מבסס את עמדתו ומעמדו בתוך השותפות. זה כרוך בקביעת המידה שבה הם יקבלו החלטות, ייראו, יתפשרו ויעמדו על שלהם. בשלב זה יכול להתעורר פחד ראשוני להיעלם וזה בדיוק מה שמחקרים חושפים על הקשיים העומדים בפני זוגות בשנה הראשונה לנישואיהם.

זוגות רבים מתגרשים כבר בשנה הראשונה בשל מאבקי כוח ומעמד שצצים בשלב זה. מסקרן לחשוב מה יקרה לכל אחד מהזוגות לאחר שהמצלמות כבו,  כשהם מנווטים את האתגרים האלה. לגבי רותם ורונן, אני תוהה האם רותם יכולה לעשות שינוי משמעותי שיגביר את הביטחון העצמי שלה ולא יסתמך כל כך על השליטה שלה ברונן. רונן, לעומת זאת, צריך ללמוד לאהוב ולהעריך את עצמו יותר ולהשתחרר מההתמכרות שלו לנרקיסיסטים.

מערכת היחסים של יוסי וחן מעניינת, שכן חן טוענת שאין לה בעיה לנקות, לבשל ולפנק את יוסי כשהוא מבקש את כוס הוויסקי שלו. עם זאת, סביר להניח שיוסי יציב בסופו של דבר גבולות נגד הרגעים השתלטניים של חן, כשהיא אומרת לו מה לאכול ומה לא, מה לשתות או האם להסתכל חופשי בטלפון שלו, מה שעלול לערער את מערכת היחסים ביניהם.

 יוסי עזרא וחן דריקס. ממשיכים ביחד (צילום: קשת 12)
יוסי עזרא וחן דריקס. ממשיכים ביחד (צילום: קשת 12)

עינב ורז, "התאומים הסיאמיים", חוששים לפגוע זה בזה או להביע בברור גם רגש שלילי כמו כעס או תיסכול. זה לא יכול להימשך לנצח, וכשהתסכול שלהם בסופו של דבר יצוף, זה יכול לעזור להם לקחת את מערכת היחסים שלהם לרמה עמוקה יותר ולהביא את הניצוץ שעינב חיפשה.

מערכת היחסים של משה ונועם בנויה על דיאלוג פתוח והתאמה הדדית, המסייעת למערכת היחסים שלהם לצמוח. עם זאת, ייתכן שהדבר יהווה קרש קפיצה לשותפות הבאה והמתאימה יותר ביניהם.

תומר ויאנה, הזוג האהוב עלי אישית, הצליחו לאתגר אחד את השני ולפתח קשר רגשי חזק תוך שמירה על חוש הומור. רמת ואיכות התאימות שלהם מצוינת, ולמערכת היחסים שלהם יש פוטנציאל להיות מדהימה באמת.

תומר בדוג ויואנה בויב. ערב מוצלח (צילום: קשת 12)
תומר בדוג ויואנה בויב. ערב מוצלח (צילום: קשת 12)

לבסוף, מערכת היחסים של טל ורון. רון היה מגדלור של תקווה עבור טל, והעניק לה את החום והאהבה של משפחה מלוכדת שהיא ייחלה לה. הוא מעניק לה תחושת ביטחון ותחושה של בית, ומכוון אותה לדרך המשפחה, הזוגיות והילדים. עם זאת, הלך הרוח המיושן והמעט שמרני של רון גורם לו לייחל לאישה שתישאר קרוב לבית, מחכה בקוצר רוח לשובו מהעבודה. זה מציב אותו בסתירה לחלומותיה של טל לפתח קריירה משלה, שלא בהכרח תהיה קרובה לבית ולילדים.

טל נאבקת ברעיון להיות זו שמקריבה בעיקר, ומשאירה מאחור את משפחתה וחבריה. היא רואה את עצמה מקימה עסק משלה ברמת השרון, העיר שהיא קוראת לה בית. להבדל הציפיות בינהם יש פוטנציאל להוביל לוויכוחים רבים ואף לסכן את מערכת היחסים ביניהם. 

האתגר העומד בפניהם אינו נדיר. זוגות רבים מתמודדים עם האיזון העדין של השגת מטרות אישיות תוך טיפוח מערכת היחסים שלהם. ביצוע ויתורים במצב זה יכול לעתים קרובות להרגיש כמו לאבד חלק מעצמך, סיכון שיכול להוביל לנפילה של מערכות יחסים רבות.

למרות חוסר הוודאות שלפנינו, יש תקווה. אם רון וטל יצליחו למצוא דרך לגשר על הפער הזה, האיחוד ביניהם יכול להיות באמת משהו יוצא דופן. עם אהבה, הבנה ופשרה, יש להם פוטנציאל ליצור חיים נפלאים יחד, להוכיח שגם על המכשולים המשמעותיים ביותר ניתן להתגבר.