"קרועים", רשת 13

בין שאר דברים קבועים במציאות רוויית הקרבות הפנימיים שלנו אפשר להיות בטוחים שאחת לפרק זמן מסוים - שנתיים פלוס־מינוס - יקפוץ העיתונאי ואיש הטלוויזיה רון כחלילי עם סדרה חדשה הטוחנת מזווית חדשה את "הפער". "הקיפוח". "ערסים ופרחות". או בשם המשפחה הכולל - "אשכנזים ומזרחים".

"כמעט בכל מקום שרואים מזרחים מצליחים זה בדרך כלל כל מיני משתכנזים"

המחאה גזענית? "מזהים את המזרחיות כסוג של בעייתיות בתוך קפלן"

כאילו שחסר לנו מהחומר הזה. כאילו שהאמסלמים והסיבונים והדרעים והדיסטלים יניחו למשאב הפוליטי המשובח הזה לשבת במחסנים בלי שימוש. כאילו שלא עברו יותר מ־70 שנים מאז נעשה "הפשע" הגדול, והזיכרון כבר מתעמעם והפצע - מוצדק או לא - כבר החל להגליד מזמן, והנה מכה הגונג, וכמו נחום תקום קופצים בעלי העניין, וקופץ רון כחלילי בצרחות "אשכנזים!", "מזרחים!", "קיפוח!", געוואלד!

והפעם מכה כחלילי בסדרה החדשה בת שני הפרקים "קרועים", ששודרה השבוע ברשת 13. צריך להתרכז היטב כדי להבין על מה הוא מדבר בסדרה הזאת, ולטובת העניין הזה עושה כחלילי שימוש תכוף במושג "משתכנז". בעצם לא הוא המציא את המושג, אומר כחלילי בראיון לקיץ ברבנר ב"מעריב". היו אלה החרדים ממוצא מזרחי, שברצותם להתקבל לישיבות אשכנזיות, השאירו מאחוריהם את מנהגיהם "המזרחיים" ואימצו את אלה האשכנזיים.

המשתכנזים, לפי כחלילי, הם אלה שהצליחו. אלה שבאו הראשונים - כמו הוא עצמו - מהפריפריה למרכז. השאירו מאחוריהם את כל מנהגיהם המזרחיים, קיבלו על עצמם את הנרטיב האשכנזי (כל זה לפי כחלילי), שלפיו המזרחים בעלי מנהגים פרימיטיביים, המוזיקה שלהם עלובה, ואימצו לעצמם את ההנאה ה"אשכנזית" מפרודיות דוגמת סרטי בורקס, וכן הלאה, מפליג כחלילי, וכן הלאה.

בעוונותיי נולדתי למשפחת בני אשכנז במרכז הארץ ולא בפריפריה, ומכיוון שכך, לא נתקלתי בקיפוח כלשהו עד היום. ואני לא מעלה טענה כאן שכחלילי טועה לגמרי. יש לי חבר בן עדות המזרח שטוען שכחלילי צודק לגמרי, וחברי עצמו מכיר היטב ובעצמו חש ונאלץ לנהוג בהשתכנזות המדוברת כדי להיטמע בסביבה התל אביבית המזלזלת במוצאו המזרחי ובמנהגיו שהביא מהבית.

אוקיי. אז מוסכם שכחלילי לא טועה לגמרי. הייתה שכבה שלפני שנים רבות נאלצה לשכוח את אום כולתום (שונאת ישראל בלהט, אגב) ולהתרגל, לא עלינו, להאזין למתי כספי. אז מה? כלומר עד מתי ייאלץ חלקה "האשכנזי" של מדינת ישראל להרכין ראש ולבקש סליחה ומחילה על חטאיו? יותר מ־70 שנים חלפו מאז ועדיין הכחלילים סורקים שוב ושוב את בשרם של החוטאים במסרקות ברזל, שוב ושוב קורעים את הגלד שמצא לו מעט מנוחה מעל הפצע, והנה הופ! נחום תקום כחלילי קופץ עם זווית חדשה.

ולא שהסדרה עצמה עוצרת נשימה. צפייה בפרק הראשון מקשה על העיניים להישאר פקוחות. כחלילי סימן את המטרה, צייר עיגולים סביבה ויצא לו מוצר סתמי ותפל. אלה כבר לא המקופחים שמתלוננים, אלה ילדיהם המשתכנזים. הקיפוח - הדור הבא. כמו רמבו. דיבורים על גבי דיבורים יוצאים אצל כחלילי, שכולם חזרה על המנטרה הראשונית: באנו מהפריפריה לתל אביב, שמרחוק נראתה לנו כל כך שונה, כל כך נכספת, עד כדי כך שהיינו נאלצים למחוק מנהגים והרגלים נאצלים מהבית.

ומה הלאה, רון כחלילי? על איזה עוול חדש ולא מוכר שנעשה לבני עדות המזרח תבסס את הסדרה הבאה שלך? יש לי הצעה, אגב. חיפוש בגוגל העלה שאשכנזים נוטים יותר למספר מחלות גנטיות, בשעה שיוצאי עדות המזרח כמעט אינם סובלים מהן. האינך רואה כאן, רון כחלילי, את הקיפוח הזועק לעין? את הדרת המזרחים הברורה? וכי מדוע שהמזרחים, בהכוונת בן־גוריון וממשלתו המרושעת כמובן, לא יזכו לטיי זקס בריא כמו שצריך, כמו שאשכנזים מקבלים? עד מתי העוול? אז היידה, כחלילי, חוש עם המצלמה והמיקרופון לבתי החולים - יש פה חומר לדעתי לשלושה פרקים נוטפי דמעות לפחות.

ראיתי את כחלילי בשבוע שעבר בתוכניתו של אמנון לוי, מתראיין לטובת קידום הסדרה לקראת עלייתה. אמנון לוי שאל אותו מספר שאלות ענייניות. כחלילי הפגין התרגשות גדולה, נופף ידיים באוויר ובעיקר לא אמר דבר. בעיקר לא הודה כי כבר שנים רבות הוא עושה פרנסה יפה מאוד מה"קיפוח", ובכך אינו שונה מדוד אמסלם למשל. אמסלם עושה זאת בשפה מזוהמת מעל בימת הכנסת ומחיה את ה"קיפוח" לטובת עשיית הון פוליטי. כחלילי אובססיבי לא פחות מאמסלם ועושה זאת בשפה יפה יותר לטובת הג'וב.

לראות או לוותר: לא לראות. אולי ככה כחלילי יפסיק.