תורמת או מזיקה: בסקר שערכה הרשות השנייה בנוגע לעמדות הציבור כלפי התקשורת בתקופת המלחמה עלו נתונים מעניינים למדי.

לאחר עשור על המסך: זו הסיבה שתמר איש שלום עוזבת את ערוץ 13
התחרות מתרחבת: רשת i24NEWS תשיק ערוץ חדשות בעברית

ע"פ הסקר, ערוצי הברודקאסט המסורתיים הישראליים הם המקור העיקרי למידע חדשותי בימים אלה (65%). זאת, למרות השימוש הרחב ברשתות החברתיות והשינויים הגוברים בדפוסי צריכת התקשורת

ערוצים אלה נתפסים כאמינים ביותר בעיני הציבור (61%), כאשר הפרמטרים החשובים ביותר למתן אמון באמצעי התקשורת הינם אמינות ושקיפות בדיווחים (39%), הרכב הפרשנים והכתבים (18%) ותחושת האובייקטיביות והאיזון (16%)

כמחצית מהציבור סבור כי ישנם דברים שעדיף להימנע מהצגתם בתקשורת, גם אם עברו צנזורה.

הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מפרסמת היום את תוצאות הסקר שנערך בחודש נובמבר בנוגע לאמון הציבור בתקשורת בזמן המלחמה. 

מהסקר עולה כי ערוצי הטלוויזיה הישראליים הם המקור העיקרי למידע חדשותי (65%) ונתפסים כאמינים ביותר בעיני הציבור (61%). זאת כאשר הפרמטר החשוב ביותר הוא אמינות ושקיפות בדיווחים (39%) והשני הוא הרכב הכתבים והפרשנים (18%). 

במקום השני, הציבור פונה לאתרים ולאפליקציות של ערוצי הטלוויזיה לטובת מידע חדשותי ולאחריהם הרשתות החברתיות תופסות את המקום השלישי (44%) כמקור חדשותי. חלק קטן מהציבור (16%) פונה לערוצים הזרים לקבלת מידע חדשותי, על אף שרבים סבורים כי הערוצים הזרים מתאפיינים בפייק ניוז (48%) ובמתן מידע חלקי (39%).  

עוד עולה מהסקר כי: 
כמחצית מהמרואיינים סבורים כי ישנם דברים שעדיף להימנע מלהציג אותם גם אם עברו צנזורה. מנגד, כ -40% סבורים שיש להציג כל מה שהצנזורה  מאשרת.

ערוצי הטלוויזיה הישראליים נתפסים כאמינים ביותר (61%), אחריהם מגיעים האפליקציות והאתרים של הרשתות החברתיות (37%), האפליקציות והאתרים של ערוצי הטלוויזיה הישראלים (37%) והרדיו (36%).

האמינות בערוצי הטלוויזיה הישראליים גבוהה בעיקר בקרב מצביעי האופוזיציה (72%) מול מצביעי הקואליציה (55%), חילונים ומסורתיים (71%-73%) לעומת דתיים (51%) וחרדים (23%) ויהודים (64%) לעומת ערבים (45%). 

כלי התקשורת העיקריים אליהם פונה הציבור בעת המלחמה הם ערוצי הטלוויזיה הישראלים (65%). מתוכם, הציבור פונה בעיקרו לערוצים קשת 12 (70%)  ורשת 13 (47%) בעיקר בשל הכתבים והפרשנים. הערוצים אליהם פונה חלק קטן יותר מהציבור הם כאן 11 (36%) ועכשיו 14 (33%) בעיקר בשל אמינות נתפסת. ניתן לראות שבכל ערוץ צופיו מייחסים לו אמינות גבוהה. 

בנוסף, הציבור פונה לאתרים ולאפליקציות של הערוצים שצוינו מעלה (45%) וכן לרשתות החברתיות (44%). בהתייחס לרשתות החברתיות, הציבור פונה בעיקר לפייסבוק (52%), לאחר מכן לאינסטגרם (31%) ולבסוף לטלגרם (29%).  

ככל שהגיל עולה, עולה הנטייה לפנות לערוצי הטלוויזיה הישראלים. ולהפך, ככל שהגיל יורד, עולה הנטייה לפנות לאתרים ולאפליקציות של הערוצים הישראלים, וכן לאתרים ולאפליקציות של הרשתות החברתיות. 

כ- 16%  פונים לערוצים הזרים, בעיקר ל-CNN (33%), אך גם לאל-ג'זירה (17%) , BBC (12%) ו-Fox News (9%).

ערוצי הטלוויזיה הישראלים (67%), האפליקציות והאתרים שלהם (62%) וכן הרדיו (65%) זכו לציונים גבוהים על תפקודם בזמן המלחמה. הרשתות החברתיות זכו לציון טוב בקרב 47% מתוך הנשאלים, אף שרבים חושבים שיש בהם הרבה פייק ניוז (51%), ואילו 40% דירגו אותם בציון לא טוב.

הרשתות החברתיות (51%) וערוצי הטלוויזיה הזרים (48%) הם אמצעי התקשורת בהם בולטת תופעת הפייק ניוז. בנוסף, ערוצי הטלוויזיה הזרים בולטים גם במתן מידע חלקי (39%).

הסקר נערך באמצעות מכון מדגם בחודש נובמבר 2023, בקרב כ-1,000 מרואיינים הצורכים חדשות, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.