"סימני שאלה", הוט 8, החל מ־11.2

תיעוד של שלושה חרדים צעירים – שני גברים ואישה – שמחליטים לצאת בשאלה. הספקות הפנימיים, תגובות הסביבה הקשות ועדות קצרה לסוף ירח הדבש הקצר בין חרדים לחילונים.

עוד הצצה אל דיירי העולם החרדי, והפעם מונחים תחת המיקרוסקופ שלושה שיצאו/יוצאים בשאלה: שרי - נשואה ואם לשני ילדים, העומדת להתגרש מבעלה; יוסי - גרוש ואב לחמישה ילדים, יוצא מביתו לבוש כחרדי, עוצר בדרך ומחליף את בגדיו ל"חילוניים", קושר את פאותיו (שאותן יגזור בהמשך) מאחורי ראשו וממשיך לעבודתו בהייטק; שלוימי - נשוי ללא ילדים, נגן גיטרה חשמלית באירועים חרדיים, נפשו משוועת לחופש מכל חוקי וכללי העולם שהוא חי בו, ומהמוזיקה החרדית המוגבלת - כך על פי הגדרתו שלו - שהוא נאלץ לנגן בין גדריה.

נראה שירח הדבש הקצרצר בין החרדים לישראל החילונית, הנושאת בנטל, הסתיים. תמונות של טור חרדים ממתין לגיוסו עם פרוץ מלחמת 7.10 הן זיכרון רחוק. כולנו עם אחד וביחד ננצח הן ססמאות חביבות לרגע, אבל הווידיאו של שרי מצולמת ברמת בית שמש, מחוז ילדותה, ומאחוריה חרדים מלאי שנאה צורחים “נאצים", וילדים עטורי פאות משליכים אבנים, מעיד שיעבור עוד זמן עד שעם ישראל יהיה אחד ובאחדותו ינצח. הזעם הישן והטוב שמחזיק בתוכו הצופה מתפרץ מחדש החוצה ושוב אנחנו מפולגים לתיאבון.

גם המכבש חסר הרחמים המופעל מבית על יוסי, בדרכו אל החילוניות, לא נוח למראה. חילוני, בדרך כלל, צריך לציין, אינו מבין את עוצמת האמונה באל הבוערת בנפש החרדית או מודע אליה. ולפי “סימני שאלה", נראה שכשמי מהם - קל וחומר בן משפחה קרוב - מאבד את אמונתו, הכל מותר כדי להשיב אותו אל דרך הישר. גם מה שאסור מותר. גם פסיכולוגים חרדים וטיפולי המרות והרחקה מהמשפחה - יוסי עבר את כל אלה. הוא היה קרוב לצאת מדעתו, אבל הנורמליות שבו לא הייתה חשובה למשפחתו - האמונה הייתה חשובה.

ככה שיוסי אינו יכול לפגוש את חמשת ילדיו באופן שיקיים יחסים תקינים בין הורה לילדיו. הסכמי הראייה קבעו לו שלוש שעות פעמיים בשבוע. הילדים אינם מסכימים - יוסי מעלה את ההשערה הלא בלתי אפשרית שאולי הם מוסתים נגדו - למספר השעות הממילא מצומצם הזה. וכך יוצא שהוא פוגש אותם לרבע שעה בשבוע בלבד.

שיחת טלפון נערכת בין יוסי לחבר המוגדר “אנוס" - כלומר גם הוא כבר איבד את אמונתו, אבל עדיין לא נטש בגלוי את העולם החרדי, כך שנאלץ עדיין ללבוש את המדים החרדיים ולזעוק בתפילות לטאטע שבשמיים. “אנוס" הוא מושג הלקוח מימי רדיפות האינקוויזיציה הקשות את היהודים, שכלפי חוץ העמידו פני נוצרים אבל בסתר המשיכו לקיים את מצוות דתם. האירוניה צועקת לשמיים.

את הסדרה בת השלושה פרקים ביימה נועה אהרוני, תסריטאית ובמאית בעלת עבר קולנועי עשיר וזכייה במלגות ובפרסים רבים. בתיק העבודות שלה “סימני שאלה" עשוי להיזכר כבין הראשונים - אם לא הראשון - שנתן הסתכלות אחרת על ירח הדבש הרעוע בין חרדים לחילונים.