עם שובן של תוכניות הבידור למסך, כאשר אסקפיזם כמעט והפך לסוג של שגרה, ברשת החליטו שהגיע הזמן להפשיר את אחת מתוכניות הדגל שלהם, תוכנית הריאליטי "פקין אקספרס". התוכנית הייתה אמורה לעלות לשידור מיד אחרי החגים ובוטלה (מסיבה שידועה לכולנו), כאשר בניגוד לקשת, שעוד שומרים במדף את "המירוץ למיליון" מוכן לשידור, ברשת החליטו שזה הזמן הנכון ללכת על כל הקופה.

רגע לפני עלייתה לאוויר: ההתבטאות המנותקת של מפיק "פקין אקספרס"
שרית פולק מפרגנת למתמודד "פקין אקספרס" - אנחנו מצאנו תמונה חשודה שלהם יחד

תוכנית הריאליטי היא למעשה מירוץ שמסלולו עובר בעונה הזו בין קמבודיה, לאוס ותאילנד, ובו מתחרים תשעה זוגות. בדרך, יהיה עליהם לבצע מגוון משימות, אך בשונה מהמירוץ למיליון, הזוגות יצטרכו לאתר לבדם בכל יום מחדש מקום לישון, מזון וכלי תחבורה להתנייד איתו, כל זאת כשלרשותם יעמוד דולר אחד בלבד. נשמע לכם קשה? אם לומר בכנות "המירוץ למיליון" זה קייטנה של ממש ביחס למה שהם עוברים. התוכנית בנויה בצורה כזו שלכל מקטע במירוץ, יש חלק שבו ניתן לזכות ביתרון במשחק אותו מגלים בהמשך, ואף חסינות מהדחה בסוף כל קטע מסוים.

עוז זהבי והזוגות בפקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
עוז זהבי והזוגות בפקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

התוכנית נפתחת בהשכמה של הזוגות בבית המלון הראשון (וכנראה האחרון) אותו יראו העונה, ובזכות המשימה הראשונה שנוחתת עליהם על הבוקר, אנו זוכים להכיר לאט לאט את הזוגות, מאלה שבאו לשחק את המשחק, ועד אלה שחיים בסרט. במהלך הפרק הראשון אנחנו נחשפים לצוותים די ידידותיים שאפילו עוזרים אחד לשני (מה לא היה ברור לכם בתחרות?), כאשר נראה שגם הצמדים הקשוחים מביניהם, ממש לא הבינו לאן הם נכנסו.

ברשת ניסו להתנער כמה שיותר ממותג העל הקודם שלהם (אותו זנחו לעומת הפורמט הזה) כאשר ברור שלצורך הצלחת התוכנית היו חייבים לשנות כאן הרבה. פרט לחוקים השונים, נראה שההפקה דאגה מאוד לייחד את הליהוקים. נשואים פרק ב', שני חברים שהם בן זוג של אישה והגרוש שלה (נמסור מכאן שאפו לגרוש), ועד חברות נפש שאחת היא אימא של האקס של החברה השנייה (שהוא נהרג בתאונת דרכים).

שי ואיציק, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
שי ואיציק, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

בנוסף, אותי הרשים שדווקא כאן הצמדים ממש חייבים להיתלות בתחנונים שלהם למקומיים, כאשר אין להם כסף, כאשר כל מה שיכול לקרב אותם לניצחון זה טוב הלב של המקומיים., בין אם זה באוכל, טרמפים ואפילו לינה בביתם. בכל שלב אנו נתקלים במשא ומתן חדש בין הצמדים לתושבי המדינה הזרה. אני לא יודע איך אחרים תפסו את זה, אני חושב שיש כאן רובד נוסף וחשוב שיכול דווקא להרים את הפורמט ולהביא יותר עניין לתוכנית.

נושא נוסף שנראה שהיה חשוב לרשת להתבדל מתוכניות ריאליטי אחרות, זה הקצנה של המשימות הקשות, בין אם זה משימות כוח, או משימות אוכל (אם אפשר להגדיר את מה שמכניסים כאן לפה "אוכל"). מסיום הצפייה בפרק הראשון הפורמט הזה נראה קצת נראה כמו הכלאה מעניינת בין המירוץ למיליון וקצת להישרדות.

מפת המירוץ בפקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
מפת המירוץ בפקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

מעבר לכך שיש מקומות בפרק הראשון שהיה מתאים קצת לקצר (כמו בתוך המקדש), בסך הכל ברשת יכולים כנראה לסמן וי על פרק טוב שלגמרי מספק את חווית הצפייה הממוצעת לריאליטי כזה, ואף ישאיר מעט מתח ועניין לאוהבי הז'אנר. המלכוד האמיתי של רשת, יגיע כבר בשני הפרקים הקרובים, כאשר תהיה מוטלת עליהם חובת ההוכחה האם נקטו בקו חדש שבו מריצים את התוכניות הללו כמו בחו"ל, או שמא הטרנד למרוח את הפרקים יגיע גם לכאן.

הקו הזה הוא חשוב במיוחד כדי להחזיק ולשמור על הרייטינג מול קשת, בימים שבהם זה לא מובן מאליו לשדר תכנים כאלו. למי שהיה ספק, כל ההשקה וכל הקו של מספר הפרקים הוא בעיקר פוליטיקה מול קשת, בניסיון למקסם מחדש את מספרי הרייטינג הנאים שהביאו תוכניות כאלו לפני הרבה שנים.