רק לפני שבוע כתבתי כאן אודות הפוטנציאל הענק שיש לריאליטי החדש של רשת "פקין אקספרס". רבים הסתקרנו, רבים התעניינו. והנה חלף לו שבוע ואיתו ארבעה פרקים תמימים. אולם עם הזמן הקצר שחלף מסתבר שעשו הכל ברשת כדי למרוח את הצופים, לייבש ובעיקר לייאש. מכאן נשאלת השאלה, לא חבל?

גם הפטריוטים עקפו: ההתרסקות של "פקין אקספרס"
פרסום ראשון: התרמית בה נפלו כוכבי הריאליטי "פקין אקספרס"

נתחיל בבעיה העיקרית. ה"מחלה" שיש לגופי השידור הישראלים למתות פרקים של ריאליטי כמו מסטיק היא דבר נוראי שחייבים להיגמל ממנו. גם בקשת חטאו בכך, אולם בפקין אקספרס זה נמתח מעל ומעבר. המכשול העיקרי שהורגש בעריכה זה שהרבה פעמים המעקב אחר הזוגות היה סוג של "יומן מסע", בין היתר בגלל החיפושים שלהם אחר מקום לינה למשל. אבל כשלוקחים ומורחים את זה וחשבו שזה עדיין יעבוד בריאליטי שאמור בכלל להיות מירוץ, התוצאה היא שהמתח והעניין שצריך להיות פשוט התפוגג.

בפרק הקודם ששודר במוצאי השבת הובטח לנו להיות עדים לטוויסט בעלילה, שבו מצטרף זוג חדש שכולל מתמודדת ממשפחה מפורסמת. בפועל? חצי פרק (בערך שלושת רבעי שעה) של יומן מסע של המתמודדים ברחבי קמבודיה וחצי פרק נוסף שכולל משימה אחת. רק בשלוש הדקות האחרונות, כשכולם כבר נרדמו, נזכרו לצרף את אותה המתמודדת, וגם אז החליטו לפצל את ההיכרות עם הפרטנר החדש שלה למירוץ. אז נכון שיש טיזר, אבל גם לטיזר יש גבולות שאם ימתחו, יאבדו את הקהל.

שי ואיציק, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)
שי ואיציק, פקין אקספרס (צילום: צילום מסך רשת 13)

בעיה נוספת זה אווירת ה"כיף" והרוגע שמשדרים בתוכנית שאמורה בכלל להיות מירוץ. קודם כל, למה זה חיוני שנראה זוגות שרים באוטו? למה שיציגו לנו דיאלוגים משמימים וארוכים בין הזוגות? ובעיקר איך ההפקה לא התערבה דווקא כשהיה צריך ופשוט מנעה מכל זוג שני לחשוב שזה סבבה לגמרי לעלות על טרמפים של זוגות אחרים? מילא היה מקרה אחד-שניים, זה קצת מרגיש שהזוגות נהיו חברים, בזמן שהם בכלל מתחרים. כל המתח והאקשן כמעט ונעלמו.

אז האם ניתן להציל את המצב? כמובן שכן! למרות שאני לא בטוח אם יישמו את מה שאני ועוד רבים מרגישים, גם כשהרייטינג צולל. קודם כל, הידוק משמעותי של הפרקים יועיל ויכניס בחזרה את המתח והאקשן. לשם השוואה, במירוץ למיליון, שגם שודר עד היום ברשת, הכניסו לפחות שלוש משימות בפרק. בגלל המצב העגום כמובן צריך לוותר על הדיאלוגים של הזוגות שלא מקדמים כלום, ובעיקר חייבים להיות פחות סטייל "יומן מסע" שמלווה את הזוגות כמו דוקו.

עוז זהבי, פקין אקספרס (צילום: מיכה לובטון)
עוז זהבי, פקין אקספרס (צילום: מיכה לובטון)

לצערי אני לא יודע להגיד בוודאות מה יותר משתלם לרשת, אבל אין ספק שיש כאן צומת דרכים דרמטי. מצד אחד, הידוק משמעותי של התוכנית אומר פחות פרקים, שזה פחות כסף, אבל ייתכן שהרייטינג יעלה ואיתו גם דעת הקהל תשתפר. מצד שני, להשאיר את המצב על כנו אומר רייטינג נמוך, שזה גם פחות כסף, אך גם חיסול האפשרות להפיק עונה נוספת.

לסיום צריך לציין כי יש לרשת איזשהו עקב אכילס. כל מה שמשודר בערוץ מקבל סביב 5% רייטינג פחות מקשת. תכל'ס, זה לא ממש הוגן וגם לא ממש הגיוני כשגם ברמה הפוליטית רשת לא נתפסת כל כך שונה בציבור מקשת. עם זאת, דווקא בשל היותם קטנים יותר, היה מצופה מהם שיעשו מהלכים חכמים יותר כדי לבלוט ולהציב רף למתחרים. לצערי זה כרגע פחות קורה, וכל שנותר לקוות שהמגמה תשתנה, ואיתה התכנים שעל המסך שלנו, יעניינו קצת יותר.