"התהום", נטפליקס

סרטי אסונות טבע ענקיים נעשים בדרך כלל באמריקה. יש לדוד מעבר לים האמצעים הנדרשים, התקציבים, המחשבים החזקים שיציירו לנו איך הטבע קם עלינו לכלותנו. את הסרט “התהום" עשו שוודים בשוודיה, על בטוח בתקציב זעום הרבה יותר, מה שעשה את הצפייה בו למסקרנת.

האסון מתרחש בעיר (האמיתית) קירונה, השוכנת בצפון שוודיה, בלפלנד ממש. את העיר הקימו כורי ברזל המצוי בסביבתה בכמויות ענק. המכרה הלך וגדל, עד שיצר חשש שבתי העיר יתמוטטו. בעקבות כך החליטה מועצת העיר להקים את קירונה החדשה, במרחק בטוח מהמכרה, ולהעביר, לא פחות, את כל מבני העיר הציבוריים ואת כל בתי התושבים לשם. לשם כך תוקצב פרויקט ההעברה במיליארד דולר ושורטטה תוכנית פעולה שעתידה להסתיים בשנת 2100.

הסרט העלילתי “התהום" יוצא לדרך כשהוא מתבסס על נתוני האמת הללו. בסרט העיר כבר שוקעת, רעידות אדמה קטנות מתרחשות על בסיס כמעט יומיומי בעיר, ומספר בני נוער נעלמים בסביבת שקע גדול שכבר נגרם בגלל המכרה. באיזה פיתול לא מובן אגב מופיעים הנערים מאוחר יותר במקום אחר בסביבה, ומי שמבין איך ולמה מוזמן לשלוח לי הסבר, תודה.

זו לא הבעיה היחידה ב"התהום". גיבורי הסרט הם פריגה, אישה קשוחה הממעטת לחייך ואחראית הבטיחות במכרה, שמנהלת מערכת יחסים עם בן זוג חדש, דאמיר, כאשר בעלה טאגה, שממנו נפרדה ועתיד להיות גרושה בקרוב, מופיע בסביבה ומתחיל להפריע בדיוק כשמתפרץ המשבר הגדול במכרה וקירונה הישנה מתחילה לשקוע ולהתפרק.

איכשהו אסון־העל מדדה בסרט בלי לפשל יותר מדי. זה לא גוג ומגוג, אבל התקציב השוודי הזעום מאפשר ליצור כמה סדקים בכבישים, כמה מכוניות נופלות לסדקים, מחשבים מייצרים גלי אבק גדולים המכסים את קירונה - לא משהו קולוסאלי, לא בכמויות המשביעות את רעבונו של צופה תאב אסונות, וגם, מאידך, לא בקמצנות המחייבת את הצופה לשלטט לערוץ אחר.

מערכות היחסים בין האנשים, הדיאלוגים, המבטים, אינם צונחים אומנם לתהומות של, נגיד, “לה בראה" שקבעה סטנדרטים של עליבות, אבל גם אינם רחוקים מכך. טאגה (סליחה על המיני־ספוילר) גונב באחד משיאי האסון מדאמיר את טבעת הנישואים שזה התכוון לענוד על אצבעה של פריגה, ושניהם מתחילים מכות, וזו דוגמה לטלטלות הרגשיות המעוקמות שמציע הסרט לצופה. רגעי המתח תחת האדמה לא רחוקים מדרמה שמייצרים תלמידי בית ספר יסודי בשיעור אומנויות. בסך הכל “התהום" הוא סרט שלא ראוי לבזבז עליו את הזמן. יותר טוב שיעזבו הסקנדינבים את סרטי האסונות וייצרו לנו עונה חדשה של “הגשר".