"בעיית שלושת הגופים", נטפליקס

“בעיית שלושת הגופים" גזלה ממני שעות ארוכות השבוע. והיה מפתיע שנתקלה בכמה ביקורות מחמיצות פנים. באיזשהו מקום אפילו קראתי ביקורת שלא השאירה אבן על אבן בסדרה, שהרגה אותה ממש. עצה: אם נתקלתם בביקורת כזו או דומות לה, תתעלמו.

פרסום ראשון: בעקבות נחיתת זריקת ההרזיה "וויגובי" בישראל – אלו ההנחיות שניתנו לרופאים
צביקה יחזקאלי חושש: אם זה יקרה, זה ניצחון כפול לחמאס

“בעיית שלושת הגופים" היא סדרה משובחת. היא אולי לא תיזכר לשנים רבות, אבל כאלו יש באמת בודדות. כמאמר המשורר שתנה מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע, הבו לנו “בעיית שלושת הגופים" פעמיים בשבוע, והציבור לא יוצא מהבית, פריון הייצור והתל"ג יורדים, אבל ההנאה, גבירות וגברים, ההנאה. וההוכחה אגב היא שרק השבוע עלתה הסדרה לשידור וכבר היא מובילה את טבלת הצפיות בארץ וברוב מדינות העולם.

“בעיית שלושת הגופים" מתבססת על סדרת ספרי מדע בדיוני שנכתבו בידי סופר סיני ששמו ליו צשין. היא יוצאת לדרכה בסין של מהפכת מאו, שם בתו של פיזיקאי בכיר נאלצת לראות כיצד אביה מוקע כ"אויב מעמד הפועלים", מוכה ולבסוף מוצא להורג מול המון מוסת צמא דם. שנים אחר כך אותה אישה צעירה, מדענית בעצמה, משתתפת בפרויקט ניסיוני שמטרתו יצירת קשר עם חייזרים מחוץ לכדור הארץ. הניסיון עולה בהצלחה, אלא שאותם חייזרים מזהירים את המדענית שהם בדרכם לכדור הארץ מהפלנטה הגוועת שלהם השוכנת במרחק ארבע שנות אור, ולכשיגיעו, בעוד 400 שנה, יהיה זה אירוע “רע" לבני האדם.

לפרויקט יצירת הקשר מגויסים/מתגייסים חמישה מדענים צעירים ומבריקים הנקראים “חמישיית אוקספורד", שבעזרת קסדה מסתורית, הבנויה בטכנולוגיה מתקדמת במאה שנה לפחות מזו המוכרת בכדור הארץ, מועברים למציאות רבודה שבסיסה הוא באותה פלנטה גוססת. אותה פלנטה נקרעת שוב ושוב על ידי כוח המשיכה של שלוש שמשות - בעיה במכניקה המנסה לתאר את תנועתם של שלושה גופים והשפעת כוח המשיכה ההדדי עליהם. כל זה מתרחש שעה שמדענים ברחבי העולם מאבדים את שפיותם ומתאבדים.

פיזיקאים ברחבי העולם, כך מסופר במאמרים שנכתבו על הסדרה, מסתערים בחמת זעם על טעויות גסות ובלתי מתקבלות על הדעת המופיעות ב"בעיית שלושת הגופים". התשובה לכך היא פשוטה ומיידית - כאילו שאם הפיזיקה הייתה מדויקת, מישהו מהצופים היה מבחין בכך. כצופה שהשכלתו האסטרופיזיקאית מסתכמת בשיר “יא ירח מה עשית", המדע שבסדרה נראה לי מתקבל על הדעת ומספק לגמרי. כחוויית צפייה “בעיית שלושת הגופים" היא שווה ביותר ומומלצת.