1. "הַסֵּפֶר צריך לעבוד". כלי עבודה ובעלי מלאכה  יצירותיו של מאיר שלו. תערוכה חדשה במוז"א 

 במלאת שנה לפטירתו של הסופר מאיר שלו, מקדיש מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, תערוכה מיוחדת שמשלבת באופן מקורי בין ספריו של שלו לבין אוסף כלי העבודה של המוזיאון. 

התערוכה מפיחה חיים בתיאורים המופתיים של מאיר שלו, ומוצגים בה, לצד ציטוטים נבחרים מספריו, כלי העבודה של בעלי המלאכה השונים מהאוסף הייחודי של מרכז אדם ועמלו במוז"א.. 

דרך הדיאלוג בין החומר (כלי העבודה) לבין הרוח (ספריו של שלו) ניתן להתרשם מתפקידו של הסופר כבעל מלאכה מומחה, המתבסס על עבודת מחקר מקיפה שערך בעת כתיבת ספריו - מאיר שלו הקדיש מקום רב ביצירתו לעולמם של בעלי מלאכה מקומיים, תוך תיאור דקדקני של מלאכתם ושל כלי העבודה הייחודיים המשמשים אותם. "כתיבה זו עבודה של בעל מלאכה. יש הרבה מַסְגְּרוּת ונגרות וסנדלרות. לא הכול מלודיות וארכיטקטורות ומריחת צבעים על בד. הספר צריך לעבוד" העיד שלו בראיון עיתונאי. 

בתערוכה מוצגים כלי עבודה של הסתת: מטרקה (פטיש סתתים מעוגל לעיבוד גס של האבן); שאקוף (פטיש כבד לתקיעת יתדות בעת חציבת האבן); מונקאר (איזמל מחודד לקדיחת חורים באבן) ועוד - המוזכרים בספר "בביתו במדבר"; כוורות נדירות ששימשו דבוראים מתוך הספר "רומן רוסי"; מתקנים לנשיאת יונוגרמה (הלחם של המילים יונה וטלגרמה) מתוך הספר "יונה ונער". 

הקומה השניה של התערוכה מתמקדת בארבעה ספרי ילדים שכתב שלו ומציגה לצד ציטוטים מהם, פריטים מאוסף ביתן "אדם ועמלו" שמתכתבים איתם: עולמו של האדם הקדמון מיוצג בהשראת הספר "איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבאב הרומני", עולם המרעה והצאן מודגם בהשראת "פנדה יוצאת למרעה", עולם הדיג מוצג בהשראת "קרמר החתול לומד לשחות", והמאבק היום יומי בכינים, המוכר עוד משחר ההיסטוריה, מסופר בהשראת "הכינה נחמה". 

עוד בתערוכה: ראיון שנערך עם מאיר שלו, בתוכנית "מה זה מוזה?" (כאן חינוכית), בו הוא התייחס למושג "מוזה",  ולקינוח - טרקטור פרגוסון ששימש השראה לספר הילדים "הטרקטור בארגז החול", הובא אף הוא למוזיאון, באדיבות "מוזיאון הטרקטור בעין ורד".  

 אוצר: ד"ר אלי כהן ששון

פתיחה: 12.4

נעילה: 12.10

תערוכת כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירות מאיר שלו (צילום: מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב)
תערוכת כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירות מאיר שלו (צילום: מוזיאון ארץ ישראל, תל אביב)

2. התזמורת הסימפונית חיפה וגיל שוחט מארחים את הזמרת אילנית

 התזמורת הסימפונית חיפה תארח את אילנית במסגרת סדרת הזהב לעונת 2023/24. במסגרת הסדרה, התזמורת הסימפונית חיפה בניצוחו וניהולו האמנותי של גיל שוחט, מארחת את מיטב האמנים בישראל באולם קריגר בחיפה. 

בקונצרט שיתקיים ביום חמישי 11.4 |20:00, תתארח הזמרת האהובה אילנית. בקונצרט יבוצעו מיטב השירים המזוהים איתה מכל השנים ובהם "ישראלית", "נחמה", "אהבה היא שיר לשניים", "שיר של יום חולין", "הנה ימים באים", "כבר אחרי חצות" ורבים נוספים.

גיל שוחט (צילום: פבריס)
גיל שוחט (צילום: פבריס)

 3. פסח בספרייה הלאומית. סיורים ופעיליות מיוחדות

 במהלך חופשת הפסח  (ראשון-רביעי, 14-17 באפריל) תקיים הספרייה הלאומית פעילויות לכל המשפחה תחת הכותרת "פלאי ספרים" שיכללו ביקור במשכנה החדש של הספרייה הלאומית, היכרות עם ספרים מיוחדים ומעניינים, סדנת יצירה והפתעות נוספות. המבקרים יוזמנו להציץ למטמון הספרים הרובוטי הענק וממבט על אולמות הקריאה המרהיבים.

הפעילות מותאמת למשפחות ולילדים בגילאי 5-11.

14-17 באפריל

4. רשות העתיקות. בחג הפסח עושים היסטוריה 

 בחופשת הפסח ובחוה"מ תקיים רשות העתיקות פעילויות חינמיות וערכיות לכל המשפחה הכוללות חפירות, חקר, משחק יצירה ברוח סמלי החג שיחשפו את המשתתפים לעולם המימצאים מאדמת הארץ.

בנוסף ייערכו סיורים, סדנאות ותחנות יצירה, ובהן גם התנסות בחפירות ארכיאולוגיות, היכרות עם הכתב המצרי, יצירת מסכות מצריות, היכרות עם עולם התרופות המצרי, ריחות האביב – סדנאות צמחי תבלין, ועוד.

הפעילויות יתקיימו מצפון ועד דרום: בעין קשתות בגולן, אושה העתיקה, בית יגאל אלון, על גדות נחל ציפורי, נחל המערות, נחשולים, תל דור, עמק האלה,  תל ירמות בשפלת יהודה, באר אברהם, ממשית, יער יתיר ועוד.

 פרטים באתר רשות העתיקות.

רשות העתיקות (צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות)
רשות העתיקות (צילום: יולי שוורץ רשות העתיקות)

 5. פיגרו פה, פיגרו שם. "הספר מסיווליה". פסח באופרה הישראלית

 האופרה הישראלית תעלה בפסח את האופרה "הספר מסוויליה" מאת המלחין האיטלקי ג'ואקינו רוסיני בעיבוד צבעוני ומיוחד לשפה העברית (תרגום לעברית: דוד זבה) והפקה לכל המשפחה. הילדים יפגשו בהפקה את הספר המפורסם ביותר בעולם, שהאריה הידועה שלו - פיגרו פה, פיגרו שם – מוכרת גם למי שאינם בקיאים בעולם האופרה. פיגרו אינו רק ספר מדופלם אלא איש רב מעללים שידו בכל, אשר יוצא לעזרתה של רוזינה כדי לחלץ אותה מידיו של ברטולו ולסייע לה לחבור אל אהובה האמיתי – הרוזן אלמוויוה. בדרך אל האהבה ימציא פיגרו השובב אינסוף תחבולות משעשעות במטרה להפיל בפח את ברטולו ואת חברו דון בזיליו.

 בימוי: שירית לי וייס.

 יום חמישי 25.4 בשעות 10:30 ו-13:00

בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') תל אביב, האולם הקטן.

הספר מסיווליה, האופרה הישראלית (צילום: יוסי צבקר)
הספר מסיווליה, האופרה הישראלית (צילום: יוסי צבקר)