״הקנרית האנושית״, יס דוקו, יס VOD

הביקורת הבאה היא השחתת זמנו של הקורא, שקרוב לוודאי יחדל לקרוא אותה ברגע שיגיע לשורה שתבשר לו כי היא עוסקת באיכות הסביבה, וגרוע מכך - במשבר האקלים. נושא איכות הסביבה, מה לעשות, הוא משעמם. דלק מאובנים, חלקיקי CO2 ומילים דומות אינן מעניינות אותנו. אנחנו רוכשים מכוניות חשמליות כי זה קול. השקט של המנוע מגניב. תחזוקת הרכב וצריכת האנרגיה שלו נמוכות באופן משמעותי מרכב בנזין.

אני לא מכיר ולו אדם אחד בודד במעגלים החברתיים הקרובים סביבי שרכש רכב חשמלי כי אמר לעצמו "אני רוצה לשמור על כדור הארץ". זה העניין עם משבר האקלים: האיום הנשקף לסביבה הוא היולי מדי. בלתי נתפס מדי. כדור הארץ, למרות הצעקות, עדיין מסתובב. יש אוויר צח בשפע. אז מאיימים שהטמפרטורה עלתה במעלה וחצי ויהיו השלכות. מעלה וחצי? הצחקתם את בטיטו. בואו נראה אתכם ביום קיץ בחודש אוגוסט בתל אביב, כשהאספלט רותח והרחובות נוזלים. נראה אתכם אז מדברים על התחממות כדור הארץ במעלה וחצי. בעולם הזה לא ינקפו אצבע עד שהשמיים יהיו עכורים והשמש לא תיראה, ופני הים יהיו שחורים ולמי השתייה יהיה טעם של ליקריץ.

בימים המוקדמים של כריית פחם היו הכורים נושאים עמם תחת האדמה כלוב קטן ובתוכו קנרית. כל עוד הציפור הייתה שרה ופעילה בכלוב, ידעו שהאוויר טוב לנשימה. אם הייתה מתה, היו יודעים שהאוויר כבר רעיל והיו עוזבים מיד את האזור. פרופ' לוני תומפסון, גיאולוג וחוקר קרחונים מאוניברסיטת אוהיו, מכונה בפי סטודנטים וקולגות בשם "הקנרית האנושית". סיפורו של תומפסון, המסופר היטב בסרט, הוא כשלעצמו דרמה מרתקת.

כשסיים תומפסון את לימודי התואר הראשון, ביקש להצטרף לאנשי מדע שחקרו את הקטבים הצפוני והדרומי. קליקות של מדענים שצירפו אליהם רק את אנשי שלומם מנעו מהחוקר הצעיר למצוא מקום במשלחות החקר. בצר לו יצא תומפסון לחפש ברחבי העולם קרחונים שלא נחקרו עדיין מסיבות תקציביות או תועלת מדעית, כפי שנחשבו עד אז.

הוא מצא פסגה אחת כזו בהרי האנדים בפרו. הקשיים בלבד שעמדו בפניו להעלות ציוד מחקר לפסגה הזו מצדיקים את עשיית הסרט הזה. בסופם של מאמצים עצומים, לאחר שמסוק כשל בניסיונו להתרומם באוויר הדליל כשהוא נושא את טונות הציוד, כמוהו גם עשרות בהמות משא, פיתחו תומפסון וצוותו ציוד קל מעט יותר, ואז יצאו למסע רגלי בן שבועות כשהציוד על גבם עד שהגיעו לפסגה.

שם למעלה על ההר החלו לקדוח בקרח, וכשבדקו את השלל הקפוא במעבדה, הדהימו אותם ואת העולם התוצאות - כדור הארץ הולך ומתחמם וכיפות השלג בפסגות הולכות ומצטמצמות. בן לילה הפך לוני תומפסון לכוכב. התקציבים זרמו אליו, הוא המשיך וחקר עוד ועוד פסגות ברחבי העולם, גם אחרי שחלה במחלת לב ונאלץ לעבור השתלת לב. בימים האלה הוא עובר ברחבי אוניברסיטאות ומרצה וקורא לשמור על כדור הארץ, והכל מהנהנים ולא עושים דבר ממשי בעניין. ואם הקורא/הצופה מרוגז מעט, שיבוא בטענות אל עצמו. הרי הוא כבר הוזהר שאיכות הסביבה ומשבר האקלים לא באמת מעניינים אף אחד.