"היהודים באים" פתחה אתמול את עונתה השישית בפרק ספיישל המשחזר את מאורעות הקמת המדינה. בכל עונה יש פרק אחד שחורג מהפורמט הרגיל של התוכנית, המורכב ממערכונים קצרים, ומספר סיפור אחד ארוך מתולדות עמנו, מעין פרק חד פעמי של סיטקום.

"המלחמה והרפורמה השפיעו מאוד": יניב ביטון פותח עונה עם "היהודים באים" | ראיון

אם היינו בשנה רגילה, הבחירה לפתוח את העונה בפרק שכזה הייתה מתבקשת. בדיוק 76 שנים אחרי ה' באייר תש"ח, מה יותר מתאים מהפרק ששודר אתמול, עם עידו מוסרי כבן גוריון, יעל שרוני כגולדה מאיר, ועקיצות שנונות על המחאה סביב הרפורמה המשפטית (דמותו של אליעזר קפלן צועקת "בושה, בושה" בישיבת מועצת העם) והעימותים הפנימיים שאז, ב-1948, הוסכם לטאטא אותם מתחת לשולחן, וברבות השנים קמו כדי לקרוע אותנו מבפנים.

אבל אנחנו לא בשנה רגילה. עונת "היהודים באים" צולמה כמעט בשלמותה לפני 7 באוקטובר, אבל אחרי האסון היוצרים הבינו שהם חייבים להתייחס לכך, וכתבו מספר מערכונים שעוסקים באופן ישיר באסון - מערכון אחד על המחדל והיהירות שהובילה אליו, מערכון אחד על חוסר התוחלת שבנקמה ובמעגל הדמים, ומערכון אחד, מצמרר ולא מצחיק בכלל, על שרשרת הדורות של העם היהודי, שבכל דור עמד בפני מתקפות רצחניות.

כל אלו ישודרו בפרק הבא של התוכנית - הפרק "הרגיל" הראשון של העונה, שישודר בשבוע הבא. לכן לא נעשה כאן ספוילר ולא נפרט מה בדיוק קורה במערכונים האלה, אבל הם מהחזקים שהתוכנית העמידה בכל עונותיה. מולם, ספיישל העצמאות ששודר אתמול נראה חביב אך מעט לא רלוונטי.

בכל זאת, רגע אחד חזק כן היה בסיום הפרק, כאשר בן גוריון של מוסרי התמזג בקולו עם בן גוריון האמיתי המקריא את הכרזת העצמאות, כשברקע קולאז' של רגעי מפתח בתולדות המדינה, עד לסוף הבלתי נמנע - תמונות טנדר המחבלים בתוך שדרות ושחרור החטופים בעסקה הראשונה. זה היה הרגע היחיד בו "היהודים באים" עשו את מה שהם יודעים כל כך טוב - להכאיב. בפרקים הבאים הכאב יגיע במנות גדולות.