עוד בשורת איוב נחתה עלינו בסוף השבוע. בשורה אחת מיני כל כך הרבה בשורות שנפלו עלינו כרעם ביום בהיר בבוקר ה־7 באוקטובר, כשעוד לא ידענו כמה הררי צער נצטרך ללמוד להכיל.

ההפגנות נגד הממשלה מתעצמות: "נפעל במגוון דרכים עד שהכנסת תתפזר"
משפחות החטופים זועמות: "העמקת הפעולה ברפיח מפקירה את החטופים החיים"

אתמול, רגע לפני השבת, הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי כי גופותיהם של שני לוק בת ה־23, עמית בוסקילה בת ה־28 ואיציק גלרנטר בן ה־57 חולצו משבי חמאס במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ. בשעות האחרונות הוסיף הגרי ובישר שגם גופתו של רון בנימין בן ה־53 חולצה מהשבי. ארבעה אנשים ששבו ארצה כשאינם בין החיים, שלושה מהם, מלבד לוק ז"ל, נחשבו כחיים עד אותו רגע איום. 

השבר, כידוע, הרבה יותר גדול מהיכולת שלנו להכיל אותו, מספר החטופים שמתבררים כמתים הולך וגדל, המשפחות שעד כה החזיקו בתקווה מתמעטות בכל שנייה שעוברת. ועדיין, בדיוק כמו פעם, לפני השבת השחורה, השמועות רצות כאש השורפת את כל מה שנקרה בדרכה. כבר מאתמול בשעות הבוקר התמלאו עמודי הפייסבוק בשמות, קבוצות הוואטסאפ בתרחישי אימה ושיחות הסלון בתיאורים איומים ונוראיים, שהקשר שלהם למציאות מקרי ב־90 אחוזים מכל מה שנאמר. 

תגידו, אלו שכן בוחרים להפיץ שמועות ולפרק משפחות במחי יד, איפה הלב שלכם? האם ה"בלעדיות" שתזכו בה לכאורה שווה את האפשרות שאמא תגלה שבתה נרצחה באכזריות מהפוסט שכתבתם? שצעירה שבמקרה נתקלת בפרופיל שלכם תבין שאחותה לא תחזור לפני שקציני צה"ל הגיעו להודיע? שנער מתבגר שגילה לאחרונה את רזי הטלגרם יקבל ספוילר על כך שאביו בעצם נרצח לפני יותר מחצי שנה?

זה כבר קרה במבצע צוק איתן, ובוודאות גם אחרי. אבל חשבתי שהמלחמה הזו הביאה איתה קצת יותר מתינות, אנושיות, אולי רצון להקל על אינספור הישראלים שכבר דבר לא יקל עליהם עוד לעולם. כנראה שטעיתי.

הפייסבוק היה מלא בשמות הארבעה, כך גם יתר הרשתות החברתיות. פרטיות המשפחות, שהופקעה בפעם הראשונה ב־7 באוקטובר, הופקעה שוב בלחיצת כפתור. והאחראים על כך? יכול להיות שהם אפילו לא חשבו על הנזק הבל יתואר שהם עשו, רגע לפני ארוחת הצהריים או הקפה עם החברים. 

כולנו הבנו שהאחדות שראינו כשהתחיל הסיוט הזה לא הולכת לשוב במלואה, אם בכלל. המינימום שלנו כבני אדם שאכפת להם, ומייחלים לאיזשהו תיקון של החברה הישראלית, הוא להפסיק עם השמועות.

להבין שכל דבר כזה משמעותו ריסוק של מישהו שאנחנו לא מכירים. ולא, שום דבר לא יקרה אם נחכה להצהרות הרשמיות, לפרסומים של אתרי החדשות ולדברים שאומרים גורמים שבאמת מעורים בנושא. זה כל כך לא שווה את זה, גם אם יצא לך בחבורה שם של כזה שיודע הכל. יש לנו אחריות, גם כאנשים פרטיים. ואף אחד לא רוצה לתאר לעצמו מה היה קורה לו היה מדובר בקרוביו שנמצאים שם.