כוכב ״סיינפלד״, מייקל ריצ'רדס (74), חשף היום (חמישי) בריאיון למגזין People כי בשנת 2018 הוא גילה שהוא חולה בסרטן הערמונית, זאת לאחר בדיקה שגרתית שעבר. 

הסטנדאפיסטים בישראל מספרים: כך הפך סיינפלד לאחד מגדולי הקומיקאים בעולם

"ללא ניתוח, הייתי מת תוך שמונה חודשים", חשף ריצ'רדס, "חשבתי בהתחלה, טוב, זה הזמן שלי. אני מוכן ללכת. אבל אז הבן שלי עלה במוחי רק כמה שניות לאחר מכן ושמעתי את עצמי אומר, 'יש לי ילד בן 9 והייתי רוצה להיות עדיין פה בשבילו".

כתבנו לענייני רפואה ד״ר איתי גל מוסיף כי סרטן הערמונית הוא מבין הסרטנים השכיחים בגברים בעולם ובישראל: בארץ חיים למעלה מ-20 אלף גברים שלקו בסרטן הערמונית ואחד מכל תשעה גברים יחלה במהלך חייו במחלה. הסיכון לחלות בסרטן חודרני של הערמונית במהלך החיים (מהלידה ועד גיל 90) עומד על 11.6%, כלומר אחד מכל 8.6 גברים בקרב יהודים, ועל 6.6%, כלומר אחד מכל 15 גברים, בקרב ערבים.בשנות ה-90 עמד הסיכוי לשרוד את המחלה על כ-84%, אולם בזכות הטיפולים והאבחון המוקדם עלה הסיכוי לשרוד וכעת הוא עומד על 92%. שיעור התמותה מסרטן הערמונית נמצא במגמת ירידה קלה בחמש השנים האחרונות. 

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לגברים מעל גיל 50 ולגברים בקבוצות סיכון להכיר את המחלה ואת תסמינה ולפנות לרופא לייעוץ. בארץ, כמו גם בכל מדינות המערב, לא מומלצת בדיקת סריקה המונית לאבחון של סרטן הערמונית באופן גורף לכלל אוכלוסיית הגברים, כיוון שעדיין לא הוכח שהבדיקות הקיימות מקטינות משמעותית את התמותה מהמחלה.
 
על פי ההמלצות הבינלאומיות לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, מומלץ לפנות לייעוץ אצל רופא המשפחה או רופא אורולוג. סיכון גבוה מוגדר כהופעת סרטן הערמונית בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אב, אח או בן), שחלו במחלה לפני גיל 70.  לאוכלוסייה בסיכון גבוה מומלץ לערוך, בנוסף לבדיקה רקטלית ידנית על ידי רופא, בדיקת דם המודדת את רמתו של הסמן (מרקר) PSA לגילוי חלבון המיוצר בתאים של בלוטת הערמונית ונמצא בדם, ובמקרה של סיכון מוגבר מופנה המטופל גם לבדיקת  MRI ובהתאם לכך נקבעות למטופל בדיקות משלימות ולפי הצורך ניתוח וטיפול.

בנוסף, התייחס ריצ'רדס בריאיון להתפרצות הגזענית שחתמה למעשה את הקריירה שלו לפני כ-20 שנה בראיון למגזין People. ריצ׳רדס, שרושם אחריו שלושה פרסי אמי על גילומו של קוזמו קריימר האייקוני, יצא מאור הזרקורים משנת 2006 לאחר שתועד צועק על צעירים שחורים שישבו בקהל בערב סטנדאפ בלוס אנג׳לס. 

"הצטערתי מיד על מה שאמרתי על הבמה. הכעס שלי הניע אותי וזה קרה. במקום לברוח מהרגש הזה הגעתי איתו לקצה. ניסיתי ללמוד מהמקרה וזה לא היה קל", סיפר בראיון. אך עם זאת הוסיף "אני לא מחפש קאמבק".

הראיון מגיע כחלק מצעדים שנוקט לאחרונה ריצ׳רדס בחזרה לתודעת הציבור לקראת יציאתו של הספר האוטו-ביוגרפי שכותב ושעתיד לצאת בחודש אפריל הקרוב. מוקדם יותר החודש, השחקן הופיע באופן מפתיע בהקרנת הבכורה של סרטו החדש של ג׳רי סיינפלד ״Unfrosted״. 

"אני לא גזען, אין לי שום דבר נגד שחורים. אותו אדם שאמר לי שאני לא מצחיק רק הפעיל את הנקודה הרגישה שאמרתי לעצמי במשך זמן מה. הרגשתי מושפל ורציתי להחזיר לו״, אמר בראיון ל-Pepole. עוד סיפר כי הוא החליט להשקיע את 17 השנים האחרונות ב״ניתוח מעמיק״ של חוסר הביטחון שלו, כולל אי הנוחות שלו בהפיכתו לסלבריטאי. הבחירה הזו הובילה אותו לדבריו לדחות הזדמנויות, כולל כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד והצעות מרובות בהן אירוח של התוכנית המצליחה ״Saturday Night Live״. 

"לא הרגשתי ראוי. מעולם לא הייתי ממש מרוצה מההופעה שלי בסיינפלד. התהילה שקיבלתי רק חיזקה אצלי את חוסר הביטחון שלי. איכשהו לא הצלחתי להתחבר לשמחה וההתרגשות שמגיעה עם להיות אמן. הייתי שחקן אופי טוב, אבל היה לי נוח להיות הדמות, לברוח ולא להיות אני״, סיפר. 

מאז 2006, ריצ'רדס נראה לעתים רחוקות על המסך, והופיע בתור עצמו בקומץ פרקים של ״תרגיע״ ותוכניתו של סיינפלד ״קומיקאים במכוניות שותים קפה״.