"בטלוויזיה רואים את התהילה, אבל בסוף כולנו פה באותה שלולית: עובדים ומנסים לגמור את החודש, וגם את זה לא תמיד מצליחים, ואני מדבר איתך גם על המצליחנים. הכישרון זה רק הסטארט; מה שעושה את ההבדל זו האישיות. מי שממשיך זה מי שלא מוותר ועובד - מי שפשוט חולה בזה", אומר השחקן אורי יניב (36), אחד מכוכבי "עיר מקלט", סדרת מתח חדשה של yes, המבוססת על רומן מאת ליעד שהם. היא מתרחשת בעולמם של מבקשי המקלט בדרום תל אביב ומתארת את תהליך גירושם.



גיבורת הסדרה היא ענת (חני פירסטנברג) חוקרת צעירה ונמרצת שמקבלת לידיה חקירת רצח שמתרחשת בלב העיר. בחיפושיה אחר הרוצח, נחשף בפניה עולם שלם של אינטרסים סמויים: פוליטיקאים שגוזרים קופון על הרצח כדי לשפר את מעמדם בסולם הפופולריות, ארגון פשע שהשתלט על השכונה ועסקאות בלתי חוקיות עם מדינות אפריקה. בדרך לאמת, היא פורמת את הקשרים והופכת לאיום ממשי על כוחות גדולים וחזקים ממנה.



אורי יניב. צילום פרטי
אורי יניב. צילום פרטי



“אני משחק תובע שהתפקיד שלו לבצע את מדיניות הממשלה: לגרש", מספר יניב. "זה תפקיד מורכב, אבל בכל תפקיד אתה מוצא מה מניע את הגיבור. ניסיתי להבין מה המלחמה של הבן אדם הזה. זוהי סיטואציה מאוד אנושית. הגיבור הזה מתחיל גבוה מאוד ומהר מאוד משתנה. בכלל, יש קווים רחבים שמסתעפים כאן כמו ב'סמויה', וקל להזדהות. אין בסדרה הזאת טובים ורעים. אפשר להזדהות עם כולם".



מה אתה חושב על סוגיית מבקשי המקלט?
“אני שואל: מה המדיניות? מה מחליטים? יש כאן גזענות גלויה. יש עולים מחבר העמים שנכנסו עם ויזת תייר ומקבלים יחס טוב יותר. אנחנו רק מכבים שריפות. יש כאן קבוצת ביקורת שהיא לא שחורה, שמקבלת יחס יותר טוב. אנחנו מתנהלים כמו הוועד של הגטו. אין מדיניות מסודרת. אנחנו כבר מדינה גדולה וחזקה, מעצמה אזורית. מדובר כאן באנשים, וקל להזדהות איתם”.





לדעתך צריך לפתוח את השערים לכולם? 
“מה פתאום. יש בעיה בכל העולם. כנראה עם 16 אלף אנחנו יכולים להתמודד, אבל בוא נחליט מה המדיניות. בגין קיבל בזמנו פליטים מוויטנאם. הנושא לא זר לי, כי אני גר בתל אביב". 



איך התגובות לסדרה? 
“עד עכשיו עושה רושם שמדהימות. אני מאושר מזה. יש תחושה שזה הצליח. אני מכיר את זה מהתיאטרון: יש הצגות שנולדות בלידת עכוז ויש שמצליחות. בסופו של דבר, נראה לי שרק מהמכירה מחו"ל נכנס חמצן לעוד עונות". 



מה היעדים שאתה מציב לעצמך?
"תפקידים גדולים:  לקחת סדרה על הכתפיים, לקחת הצגה על הכתפיים ולכתוב. אנחנו חיים בתקופה מהפכנית. אמצעי הייצור בידנו, ואני אהיה הכי טוב כשאשחק משהו שכתבתי. זה נותן לך עמידה לגמרי אחרת באודישן, כמו קולגה. אולי הסדרה תתרום משהו לנושא, איזשהו משב רוח, שנסתכל יותר בחמלה על הקהילה הזו. אין כאן טוב ורע, כי המציאות מורכבת”. 



"עיר מקלט", ימי רביעי, 22:00, yes EDGE ו־STINGTV