המיזוג בין "רשת" ל"עשר" סגר אמש את השבוע הראשון שלו, מה שאומר שאפשר להתחיל לסכם. פחות משנה וחצי אחרי פיצול ערוץ 2 לערוצים "קשת 12" ו"רשת 13", המהלך השלים את עצמו ועם ישראל חזר לעידן הדו-ערוצי בטלוויזיה המסחרית.

בשבוע שחלף, כפי שהיה צפוי, הסתמנה מנצחת ברורה בטבלאות הרייטינג, הזכיינית "קשת" שהובילה בכל ערבי השידור, כולל הימים בהם שודרה ספינת הדגל של "רשת" "האח הגדול".

בערב הראשון לפעילות הערוצים הממוזג, השקת ארץ נהדרת ב"קשת 12" גברה עם 25 אחוזים על "האח הגדול" ב"רשת 13" עם 17.5 אחוזים. המגמה המשיכה בכל הערבים שאחרי, כש"קשת 12" הובילה את טבלאות הרייטינג עם התוכניות "עובדה", "סברי מרנן", "הכוכב הבא" ו"המתחזים" עם ממוצע שבועי של 19.5 לתוכנית הפריים טיים שאחרי החדשות. "רשת 13" ששידרה בנוסף את "שי בשידור", "גוט טאלנט", "המסע המופלא של גידי ואהרוני" וטקס פרסי "ווראייטי" השיגה נתון ממוצע של 11.6 לתוכנית הפריים טיים שאחרי החדשות.

דווקא בשעות הבוקר, המשיכו הצופים להעדיף את "רשת" ותוכניתו של אברי גלעד והילה קורח "העולם הבוקר", על התוכנית המתחרה, "חדשות הבוקר" של ניב רסקין ב"קשת".



ים של ריאליטי

בשבוע החולף אפשר לומר שחזרנו למודל המוכר של שני ערוצים מסחריים, ונראה גם שלוחות השידורים התייצבו. הערוצים הציגו תוכניות טריות ועונות חדשות שחזרו, ועדיין נראה שהמסך מלא היום ביותר ריאליטי מאשר לפני הפיצול. "האח הגדול", "הכוכב הבא", "גוט טאלנט" - עדיין שולטות ביד רמה בלוח השידורים, ורבים עדיין מחכים לדרמות איכותיות כמו "בשבילה גיבורים עפים" ו"אבודים" כדי לקבל קצת מהשילוב הנכון הזה שבין איכות לרייטינג על המסך. גם "המתחזים" של חיים אתגר, תוכנית לא יקרה במונחים של הפקות הענק האחרות, הוכיחה שאפשר לייצר טלוויזיה טובה בלי המון לשפוך דליים שם מזומנים.

היה נדמה שהשנה וחצי האחרונות התאפיינו בפאניקה בלוחות השידורים. הערוצים הפיקו תוכניות יקרות שגרמו להן להפסדים גבוהים, לא תמיד ידעו בעצם מה הם ישדרו בימים הבאים ושינו את השיבוצים כל הזמן, ומילאו את המסך ביותר מדי "MKR המטבח המנצח". כעת, נוכל לקוות להתנהלות שקולה יותר, שגם תטיב עם הצופים.

הכוכב הבא, האח הגדול VIP. צלם : מיכה לובנטון,אוהד רומנו
הכוכב הבא, האח הגדול VIP. צלם : מיכה לובנטון,אוהד רומנו



אוכלים את הכובע

זה נאמר כבר המון פעמים, אבל המיזוג של "רשת" ו"ערוץ עשר" הוכיח שמלכתחילה פיצול ערוץ 2 היה מיותר ביותר. כל המומחים הכלכליים הזהירו שישראל אין מקום ל-3 ערוצי טלוויזיה - וכך קרה. ערוץ עשר לא הצליח לעמוד בתחרות מצד שתי הזכייניות שהציגו פורמטים יקרים במיוחד ושאבו ממנו את הרייטינג, דווקא בשלב בו סוף סוף הצליח להתייצב כלכלית אחרי שנים של הפסדים. עדיין, הרשות השנייה התעקשה על הפיצול, בהתחלה היא גם לא נעתרה לאשר את המיזוג - ונאלצה לאכול את הכובע ולאשר אותו כשערוץ עשר כבר היה על סף קריסה ועובדיו נאלצו להגיע פיזית למשרדי הרשות ולהתחנן למהלך הזה. ובכל זאת, הרבה אנשים נפגעו בדרך, פוטרו, עם המיזוג והתוכניות שירדו.

עם החזרה לעידן הדו ערוצי בטלוויזיה הישראלית, נותר רק לקוות שהערוצים הגדולים ישכילו להיערך לעידן החדש ולמלחמה שמציב להן התוכן האינטרנטי שגונב את הצופים הצעירים, ולעשות טלוויזיה כלכלית, איכותית ועדכנית.