בעידן שבו לנשים יש קול והן משמיעות אותו באומץ ובביטחון, בעידן שבו מדובר הרבה על האדרת נשים והשאיפה שלהן לקבל הזדמנות שווה להצליח בכל תחומי החיים, בבית האח הגדול שיוויון ההזדמנויות הזה לא בא לידי ביטוי. עובדה שעונה אחרי עונה, נמצאים יותר גברים מנשים בחמישיית הגמר והעונה הנוכחית מסיימת באקורד צורם עם ארבעה גברים ואישה אחת בלבד.



כאשר אסף הודח בזמנו בהדחה פיקטיבית, שמעו את אורלי אומרת שלא ייתכן שאסף הודח כאשר "הרבה אנשים לפניו היו צריכים לעוף בטיל". אני שואלת, איך ייתכן שאורלי לא נמצאת בחמישיית הגמר, במקום מישהו אחר שצריך היה להיות מודח. אורלי ספגה עלבונות ואיומים שכמותם לא נשמעו בין כותלי בית האח הגדול לדורותיו, אך לא נשברה ולא התבכיינה ועמדה על שלה למול דיירים חסרי חוט שדרה שרובם העמידו אותה ללא סיבה להדחה שוב ושוב כי מבחינתם הייתה השעיר לעזאזל. גם אם נשים בצד את התכונות האצילות שלה ואת נדיבות הלב שהרעיפה אפילו על מי שהכי פגע בה, היא הייתה זו שצריכה לשבת על כורסת האח בשביל התמונה המסורתית, ולו בגלל שחשפה באומץ את זהותה בפרשת קצב עוד לפני שקמפיין MeToo# תפס תאוצה, והייתה מוכנה להיחשף עם הסיפור בתוך הבית.



האח הגדול, נטלי דדון האשה היחידה בגמר. צילום מסך
האח הגדול, נטלי דדון האשה היחידה בגמר. צילום מסך



ויקי קנפו שנכנסה לאח הגדול כנושאת את דגל המחאה החברתית והייתה מועמדת רצינית לצאת מנצחת בסוף העונה, אמש הודחה אף היא ורבים מן הגולשים לא ממש התעצבו על ליבם. היו כאלה שטענו שהיא הייתה צבועה ושכל החיבה הפתאומית שלה לאורלי הייתה הצגה אחת גדולה כי היא הבינה שההתפרצות שלה על אורלי בגלל כמה פריכיות מטופשות, הצטלמה גרוע מאוד. גולשים אחרים לא אהבו את הדרך שהיא הנהיגה שלטון יחיד וקשוח במטבח והצטיירה כמרשעת שמונעת מאנשים לאכול מתי וכמה שמתחשק להם.



אני אישית סלחתי לכנפו על כל המעידות והטעויות, כי קשה לשפוט אישה עם סיפור חיים קשה כמו שלה. ציפיתי שהיא תדבר יותר במשך העונה על האג'נדה החברתית ותעלה סוגיות הקשורות לבעיות של השכבות החלשות, בעיקר כשניתנת לה כזאת פלטפורמה, אך היא העדיפה להיעלם אי שם בין הסירים והמחבתות במטבח וחבל.



ויקי קנפו ואורלי רביביו  - התנצלות כנה או הצגה? צילום מסך
ויקי קנפו ואורלי רביביו - התנצלות כנה או הצגה? צילום מסך



בעונה זו של האח הגדול נפרצו גבולות של מוסר, וכבוד האדם נרמס על ידי מילים בוטות ומכוערות שחלקן צונזרו, ואלה שלא צונזרו, נאמרו באין מפריע וללא מבוגר אחראי שיפסיק את מסכת ההשמצות והעלבונות שרק העכירו את האווירה וקלקלו לנו את הנאת הצפייה. אז איך אפשר אחרי כל הרעל שנשפך במשך עונה שלימה, להאמין לאווירת הפיוס והאחווה שניסה האח לייצר רגע לפני שהמסך יורד, במשימת "אחים שכאלה"? למרות שהרעיון עצמו בוצע לעילא ולעילא, ובנסיבות אחרות ודיירים אחרים יכול היה באמת לרגש, בקונסטלציה הנוכחית עלה ממנו ריח רע. לא ריח של ביוב מהשירותים חלילה וחס, כפי שמוקדם יותר השבוע נחשפנו אליו בתוכנית באופן מאוד פיגורטיבי, אבל ריח לא נעים של יחסי אנוש מקולקלים.



האחדות הנפלאה שמשימת "אחים שכאלה" כיוונה אליה, הזכירה לי בערך את שאט הנפש שהייתה על פניו של רבין כאשר לחץ את ידו של ערפאת על מדשאות הבית הלבן. וכך, בבית האח, כבר חגגו את פורים ולרגע אחד קצר כולם התחפשו לשוחרי שלום ואהבה. אולם שום תחפושת בקרנבל האהבה הזה תחת הכותרת השקרית "אחים שכאלה", ושום מניפולציה רגשית של ההפקה לשווק דייר כזה או אחר, לא תוכל לטייח דברים קשים שנאמרו בשבוע האחרון בטונים בוטים ומפחידים והשאירו טעם רע בפה. אז אולי סלחנו, כי האצילות מחייבת והגענו לסוף העונה, אך לא שכחנו. אי לכך, קרנבל האחדות, הפך לקיטש דביק ושמנוני שבינו ובין המציאות הקשר מקרי בהחלט, כי במציאות, הדיירים לא ממש מחבבים אחד את השני, וכל ההבטחות שלהם שאחרי התוכנית הם ימשיכו לשמור על קשר, דומה להבטחה של פוליטיקאים שהם לעולם לא יצטרפו לממשלת נתניהו במידה והוא ייבחר.



האח הגדול. צילום מסך
האח הגדול. צילום מסך



כל ה"אהבה" הזאת שניסו אמש לדחוף לנו בכוח לתוך הגרון, הוצגה באור מגוחך ומביך בעיקר כאשר נרי הופיעה פתאום על המסך ואמרה לאסף שהיא מאד אוהבת אותו, וכולנו יודעים שאפילו אבו מאזן אוהב יותר את ביבי.



כמעט אף אחד לא יצא נקי כפיים בעונה זו, ולא רק מי שפגע והעליב, אלא גם הפחדנים שראו ושתקו ולא אמרו מילה, ובעצם שתיקתם שיתפו פעולה עם הרוע.