סערת הציוץ של רותם סלע לא נרגעת: הטקסט שכתבה על מעמדם של ערביי ישראל זכה לתגובה של פוליטיקאים רבים, בהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו. שלומית מלכה, חברתה הטובה של סלע התייחסה הבוקר בפוסט אינסטגרם ארוך ומרגש לאירועי הימים האחרונים אותו הוסיפה להודעה קצרה יותר מאתמול: "טוב אכן דיון פילוסופי מרתק עלה כאן בימים האחרונים, וחשוב לי להדגיש שהוא פילוסופי ולא פוליטי כי זה דיון שעוסק במוסר ובטבע האדם. כל ניסיון להפוך אותו לפוליטי או לכלי משחק בידי קבוצה כזאת או אחרת חוטא למטרה. ומכאן עולה אולי הדבר שהכי מעניין אותי מהתבוננות מהצד בתגובות שלכם וזה הדחף שלנו לשים דברים בקופסאות".



"הרצון הזה לחלק את העולם לשחור ולבן, טובים ורעים, דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים, נשים וגברים. כאילו כל דבר שאנחנו פוגשים במציאות חייב להיכנס לאחת מהקופסאות האלה. אם אני חילונית האם זה אומר שלא קיימת בי אמונה? אם אני אישה אז אין בי תכונות גבריות? יש מישהו אחד שקורא את זה ומרגיש שהוא יכול ליפול באופן מלא לאחת מהקטגוריות האלה בלי הסתייגויות? סביר להניח שלא. כי האמת היא, שהמציאות לא ממש מתקפלת לתוך ההגדרות החד גוניות שלנו. ובטח שלא בני אדם. וזו עוד שאלה מעניינת שעולה מהדיון הזה: מה זה בכלל אומר להיות בן אדם? או, במה מותר האדם מן הבהמה?".






"האם זו לא זכות הבחירה שלנו להתעלות מעל היצרים שלנו ולנהל דיון מוסרי לפני שאנחנו מגיבים? אם אני רק מגיבה למה שקורה בחוץ, אז מי שולט במחשבות שלי, ברגשות שלי, במעשים שלי?  איזו זכות בחירה יש לי בעצם, אם כל דבר חיצוני מפעיל אותי ומוציא אותי מאיזון? אם פוסט שאני קוראת ברשת מציף אותי בכעס וגורם לי להתנהג באלימות, איך אני מגיבה במערכות יחסים בחיים שלי?".



"הרי אי אפשר באמת להפריד בין השניים. המיקרו שווה למקרו. התופעה שאנחנו רואים בגדול היא התופעה שקיימת בקטן. האופן בו כל אחד מאיתנו בוחר להתנהל בחיי היום יום שלו קובע את האופן בו מתנהלת החברה שלנו. אולי פשוט נתחיל לשים לב לאופן שבו אנחנו מתנהגים ונתחיל לשאול את עצמנו - האם אנחנו אחראיים למעשינו? האם אנחנו באמת מקיימים את זכות הבחירה שלנו?". 



הסטורי של רותם סלע. צילום מסך
הסטורי של רותם סלע. צילום מסך



"וכשאנחנו רוצים להציג טענה אולי כדאי שנשים לב על מה אנחנו מבססים את ההנחות שלנו, וכמה מהן באמת שלנו, ולא של ההורים שלנו, או חברים שלנו, או העיר בה גדלנו. ככל שכל אחד מאיתנו מנסה לדבר בשם דת, או מפלגה, או קבוצה, אנחנו הולכים ומתרחקים מלקיחת אחריות אישית, והולכת וגדלה הסבירות שהאמונות שאנחנו מחזיקים בהן ומגנים עליהן בכלל לא שלנו".



"עצם העובדה שאנחנו לא מסוגלים לנהל דיון אובייקטיבי ולא אמוציונלי בנושאים שקשורים במוסר צריכה להדליק לנו נורה אדומה. כמו שאתם מבינים אין לי תשובות וגם לא דעות נחרצות. יש לי בעיקר שאלות, ואני משתפת כדי לעודד אתכם להתחכך בשאלה שאולי הכי חשובה בעיני: איזה מין בן אדם אני רוצה להיות?". 



שלומית מלכה. צלם : אקליפטוס
שלומית מלכה. צלם : אקליפטוס



כזכור, בישיבת הממשלה ביום ראשון הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו לפוסט שפרסמה השחקנית, המגישה והדוגמנית רותם סלע באינסטגרם, לאחר הראיון עם שרת התרבות מירי רגב בתוכנית “פגוש את העיתונות” בערוץ 12. בפוסט כתבה סלע: “מתי לעזאזל מישהו בממשלה הזו ישדר לציבור שישראל היא מדינת כל אזרחיה, וכל בני האדם נולדו שווים? גם הערבים, רחמנא ליצלן, הם בני אדם”.



לדברי נתניהו, “ישראל היא מדינת מדינת הלאום של העם היהודי ושלו בלבד. היא כמובן מכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה, יהודים ולא יהודים כאחד, אבל היא מדינת הלאום של העם היהודי בלבד. לעמים אחרים, ללאומים אחרים ולמיעוטים אחרים יש ייצוג לאומי במדינות אחרות”.



בפוסט שפרסמה תקפה סלע גם את המראיינת רינה מצליח, שלא הגיבה לדברי שרת החינוך: "מירי רגב יושבת ומסבירה לרינה מצליח שהציבור צריך להיזהר, כי במידה ובני גנץ ייבחר, הוא יהיה חייב להקים ממשלה עם הערבים. רינה מצליח שותקת. ואני שואלת את עצמי, למה היא לא שואלת אותה בתדהמה - ומה הבעיה עם הערבים?".



יו"ר מרצ תמר זנדברג גיבתה את סלע: "כמה אומץ יש לשחקנית אחת. האומץ להגיד את הדבר הברור והמובן מאליו - כל בני אדם נולדו שווים. הסתה לא מתקבלת בשום מקום בעולם, בוודאי ובוודאי שלא היינו מקבלים אותה אם הייתה מופנית כלפי יהודים".



הסטורי של רותם סלע. צילום מסך
הסטורי של רותם סלע. צילום מסך



גם ח”כ איימן עודה, ראש רשימת חד”ש־תע”ל, הגיב: “אנחנו, האזרחים הערבים לא באנו למולדת הזאת במטוס או באונייה, אלא מרחם האמהות שלנו. זוהי מולדתנו ואין לנו מולדת אחרת מלבדה. האינטרס האמיתי שלנו, של היהודים ושל הערבים, זה שלום, שוויון, דמוקרטיה וצדק חברתי. זה האינטרס של רוב האזרחים. נתניהו משסה ואנחנו צריכים למצוא דרך לחבר”.



לצד הגיבוי לדברים, זכתה סלע גם למבול של גינויים והשמצות מרושעות ברשת. סלע: “לכל מי שכתב לי דברים ממש מגעילים בעקבות הסטורי האחרון – אני אוהבת את כולכם. ההודעות הדוחות שלכם לא ימנעו ממני לעולם להגיד את דעתי. דור שלם של ילדים גדל במדינה שלנו בלי תקווה לשלום. וזה עצוב ומדכא. הלוואי שהפוליטיקאים היו אלה שנותנים תקווה אמיתית לשלום, לשוויון ולאהבה, במקום להסתה ולפילוג. סלע זכתה לגיבוי גם מהנציגה שלנו בהוליווד גל גדות, שכתבה: "ואהבת לרעך כמוך זה לא עניין של ימין או שמאל, יהודי או ערבי, חילוני או דתי. זה עניין של דיאלוג. רותם, את השראה לכולנו".



רותם סלע. צלם : אביב חופי
רותם סלע. צלם : אביב חופי