הפרק הלפני אחרון של משחקי הכס השאיר את רובנו עם פה פעור ועם מעט מאוד דמויות ראשיות בחיים. כעת הגיע הזמן לסיכומים ולחשבון נפש לפני סוף הסדרה, וכמו שטענתי לאורך כל העונה, הכל קורה בקלות, בקלות מדי אפילו. הסדרה כאילו כותבת את עצמה לסיום, ומודעת לכך שזהו סוף הדרך עבורה על המסך, אז היא ממהרת לעשות הכל בקצבים שלא אפיינו אף עונה לפניה. אולי זה מוקדם מדי להגיד לפני פרק הסיום, אבל התחושה שלי היא שמי שראה את הפרק החמישי, כבר ידע פחות או יותר למה לצפות לקראת הפרק השישי והאחרון.



הפרק מתחיל עם ההלשנה המלכותית של טיריון על ואריז, שניסה לעשות את המהלך שתכנן ולהדיח את המלכה הבלונדינית כי הוא מעדיף את ג'ון השקול והפופולרי (אני לא יודע למה ואריז מעדיף את ג'ון, הוא כל הזמן נראה כאילו הוא הולך לבכות). טיריון ממהר ללכת לספר לדאיינריז, כדי שלא יסבול מהריקושטים, אבל מסתבר שהוא לא היה צריך לטרוח אפילו, והמלכה כבר יודעת הכל, אבל האשמה שהיא הטילה לא הייתה מכוונת לואריז, אלא לג'ון שהפר את הבטחתו. המשחק של פיטר דינקלג' בסצנה הזו הוא פשוט אחד הרגעים הטלוויזיוניים הכי טובים שראיתי לאחרונה, הג'סטות שלו מדויקות, הדרך בה הוא מדבר אמנם מאוד אופיינית לדמות של טיריון, אבל מצד שני גם מאוד מאופקת ופשוט הפכה את הסצנה הזו לקסומה בעיניי.



כמובן שואריז זוכה למוות מאוד מרשים, כשנצלה על ידי דרקון, בלי אפשרות אפילו לקבל מילים אחרונות. המבט של ג'ון על דאיינריז בסוף הסצנה הזו ממשיך ללבות את המשקעים במערכת היחסים העכורה הזו, שתגיע לקץ בפרק הבא להערכתי. ח'אליסי ממשיכה להשאיר לנו רמזים שהיא הולכת להשתגע, ולקבל על עצמה את המורשת המשפחתית של בני מלוכה לוקים בנפשם. זהו לדעתי קו העלילה החזק של העונה הזו, מערכת היחסים בין הדודה לאחיין, בין האוהבים הבלתי אפשריים, הבחירה של ג'ון בין ילדות למרות - בין המשפחה האמיתית שלו, לזו שקיבל בהפתעה בכוח הזרוע.



אבל למה אני טוען שהכל בא בקלות מדי? ובכן, כי הרצון של ואריז למשל, לא ברור לי. מדמות חשובה וקריטית בעונות האחרונות, בעונה הזו הוא הופך לכלי ניגוח במערכת היחסים בין דאיינריז לסנואו. קשה לי להאמין שדמות כמו של ואריז באמת רוצה שיהיה "מלך ראוי" על כס הברזל. איפה הטובה האישית שלו? איפה המאוויים והחשקים של הבן אדם (אמנם בלי אשכים, אבל עדיין בן אדם). אולי זו הסיבה שהעונה הזו התחילה בבדיחה של טיריון על זה שאין לו כאלה בין הרגליים.



בהמשך ג'ון מסרב בעדינות לדאיינריז שוב, ולה כבר מתחיל להישבר מזה. אין דבר אכזרי יותר ממלכה שבורת לב (ע"ע סרסי לאניסטר). הקרב במעלה מלך מתחיל מהר מדי - אנחנו מקבלים מיד שוט של קהל הומה של תושבי העיר נסים על חייהם ומנסים להתבצר במבצרי העיר בזמן שהמלכה שלהם מסתכלת מהמרפסת שלה. לא הבנתי מה היא עומדת שם ומסתכלת, וסומכת רק על יורון שיצליח להשמיד את הדרקון? איפה סרסי שהכרנו, שתמיד יש לה עוד טריק בשרוול? זה היה תמוה שהיא פשוט עמדה שם ונתנה להכל לקרות, וסמכה על הצבא שלה שילחם על חייה - כשברוב הסדרה היא לא סמכה על אף אחד וכלום, בטח שלא על התושבים שלה. ציפיתי שלפחות היא תצליח לגבות קרבנות מהצד השני, מה שלא קרה, וחבל.



ג'ון סנואו. צילום: HELEN SLOAN/HBO
ג'ון סנואו. צילום: HELEN SLOAN/HBO



דאיינריז מגיעה רכובה על הדרקון ומתחיל הבלאגן, היא משמידה כל דבר שנקרה בדרכה ורומסת את תושבי העיר, לא משאירה זכר לצי הברזל ומתנהגת בחוסר עקבות טוטאלי. כל זה מוביל את העלילה לכאוס מוחלט, כשאריה וקלגיין נעולים בתוך העיר, ג'יימי מנסה לפלס את דרכו כדי להתייחד שוב עם אחותו ואולי לברוח ולהתחיל חיים חדשים בעצת אחיו הגמד, וכמעט נכשל כשנדקר קשות על ידי יורון.



כאן מגיע החלק הבאמת קל מדי. קלגיין שולח את אריה החוצה, הוא אומר לה שמספיק עם הנקמה והרצח, גם ככה היא זאת שהרגה את מלך הזומבים, אין סיבה שהיא גם תהרוג את סרסי. לדעת הכותבים, אין לאף אחד סיבה להרוג את סרסי, ואף אחד לא מצליח לעשות זאת. סאנדור עכשיו עומד מול סרסי, אחיו המפוחלץ גרגור וימין המלכה. אחרי שהוא שוחט בקלות שלושה שומרים, הוא נעמד מול גרגור שבהינף יד מוחץ את ראשו של ימינה של סרסי על הסלעים המתפוררים של המבצר האדום - וכאן החלק הכי מוזר. סרסי פשוט הולכת. יורדת במדרגות וביי. מה? אין חילופי דברים? אין האשמות? סאנדור לא ינסה לתפוס אותה לפחות? כלום. ניהיליזם מוחלט.



בינתיים, המלכה של מעלה מלך מספיקה לרוץ ולהתייחד עם אחיה. אין מכשול תסריטאי קלאסי יותר מלהניח קיר מול רצון של דמות - וזה בדיוק מה שעשו פה הכותבים. ליטרלי הניחו מולם קיר. כמובן, סצנה עצובה ומרגשת ובום, אין יותר את האחים לאניסטר. זה הקץ של סרסי. לא יאמן. מאכזב, קל מדי, פשוט מדי, אמנם קצת מרגש, אבל בעיקר חפוז ולא טבעי. סרסי הייתה צריכה למות בקרב, ולא בבריחה, ושיעשה עמה הצדק הפואטי. אז מה אם היא דאגה לילדים שלה כל הזמן הזה? עדיין, לא מגיע לה למות מחובקת בזרועות האדם היחיד שאי פעם אהבה.



לסיכום, הכל בפרק הזה קרה מהר מדי, למרות שאורכו שעה ורבע. למעשה, כולנו ציפינו למלחמת האין ברירה האולטימטיבית עם מלך הלילה בעונה הזו כי זה היה הקליף האנגר שהשאיר אותנו בציפייה מתוחה במשך שנתיים. בסוף את מלך הלילה השמידו תוך שני פרקים, את סרסי תוך פרק וחצי. עכשיו, למרות שהעונה הזו הייתה מתוזמנת מראש להיות בת שישה פרקים, עדיין אין הצדקה לקלות הכמעט רשלנית בה הכל ממהר להסתיים.



מה יקרה בפרק הבא?
סיום העונה יביא להחלטה הגורלית של ג'ון סנואו לגבי גורלו - מערכת יחסים עם דאיינריז, או המשפחה האמיתית. למלוך או לחדול. אריה תעזור לו לחסל את דאינריז, במהלך משותף עם סנסה, או שהבלונדינית המשוגעת תצליח להערים על כולם ולהשתלט על ווסטרוז בכוח. אין לדעת, אבל אני מצפה להפתעות, רק שהפעם לא יגיעו בכזאת קלות.