הסטיריקן ומנחה התוכנית "גב האומה" ליאור שליין, שזכה בחמישה פרסי אקדמיה לטלוויזיה, התארח באולפן של רבקה מיכאלי ב-103FM רגע לפני הבחירות לראשות הממשלה. שליין הביא רוח מחאתית אל האולפן, הביע את דעתו על הפוליטיקאים שמושכים את תשומת הלב של כולנו, ניסה להבין יחד עם רבקה למי כדאי להצביע בבחירות הקרובות וסיפר על ההופעה המיוחדת של חברי "גב האומה" שתתקיים בערב לפני הבחירות. בהמשך שליין הציג מספר קטעים בלתי נשכחים מתוך תוכנית הסאטירה וסיפר גם על העבודה מאחורי הקלעים.


"צריך להסביר למאזינים, לפני הבחירות האחרונות שהיו מזמן, באפריל, כמה מהכותבים של גב האומה ואני עשינו מופע בהיכל התרבות שהיה אמור להיות חד פעמי. אבל נהיו שוב בחירות אז בלילה שלפני הבחירות ב-16 בספטמבר, אין עוד המון כרטיסים אבל, אתם מוזמנים. יש גם אורחים בהפתעה, ליאור אשכנזי זה השם היחיד שאני יכול כרגע לפרסם על 16 בספטמבר הקרוב בהיכל התרבות בלילה שלפני הבחירות".

אתה עדיין לא יודע למי להצביע?
"אני באמת לא יודע למי להצביע, אני רק אומר, תעשו גוגל עכשיו 'אין לי למי להצביע' אם אתם רוצים לבוא לזה, כי אני חושב שדי זה הבחירות האחרונות".

מתי "גב האומה חוזרת"?
"אני צריך לקדם גם את זה נכון. ביום חמישי הקרוב ב'רשת 13' בשעה 21:15 אחרי החדשות אנחנו נהיה".

אני רוצה שנשמיע את השיר 9 עד 3 מתוך "גב האומה".
"אז רק נסביר על מה מדובר. כל השירים הם סאטיריים ואומרים משהו אבל פה זה לא פוליטיקה כזאת של ימין ושמאל, אלא מדבר על מה שקורה לאישה בשוק העבודה אחרי שהיא בצער צריכה ללדת ילדים".



מי המשתתפים והמבצעים?
"זה מהזיכרון עכשיו. עינב גלילי, עדי הימלבלוי, דר זוזובסקי, עידו רוזנבלום, קובי אריאלי וגאיה שליטא כץ".

יש לי הרגשה שזה לא משנה מי יהיה ראש הממשלה שיבחר אתם תמיד תפגעו בו ותכתבו עליו
"זה סאטירה רבקה, ככה זה עובד. אנחנו עוד היינו עם שרון ואולמרט ואז נהיה ביבי. אולי המאזינים לא יודעים, את דיברת קודם על 'סטנסיל', אבל היה ראש ממשלה לפני ביבי בהיסטוריה המאוד רחוקה של תולדות ישראל".

תדע לך שאני פתחתי דלת של אולפן לבן גוריון.
"טוב זה כבר מעיד עלייך, ועל הדלת. אבל כשהיה ראש ממשלה אחר, אנחנו ביקרנו את מעשי ראש הממשלה האחר, זה פשוט ביבי שמתעקש להיות כבר 50 ראש ממשלה אז אנחנו מבקרים את מעשיו".

אז בעצם אם הוא רוצה להשתחרר מהביקורת הוא צריך לוותר על המשרה.
"אופציה אחת, אבל זה כבר עלול לסבך אותו במישור הפלילי שאולי טיפה יותר בעייתי מאשר 'משפט הסאטירה'. אני רוצה להגיד שבחדר המערכת של 'גב האומה' כשמישהו מהאופוזיציה מפשל אנחנו מאוד שמחים כי גם לנו נמאס מביבי ושרה ושרה וביבי. יאיר היה תוספת מעניינת אבל גם הוא כבר מתחיל למצות את עצמו עם הטוויטים והפוסטים שהוא מעלה. ועדיין ביבי, הוא ממלא את רוב חיינו".

אז בוא נשמע כמה שירי ביבי מגב האומה.
"מה שאנחנו נשמע עכשיו, זה שיר ששרנו עוד ב'רשת' ב'מצב האומה', בו הבענו הזדהות עם אחינו בערוץ עשר עוד לפני שהגענו לערוץ. כשהם ניצלו מסגירת הערוץ עם ביבי ושלדון אדלסון והייתה התנצלות שהם צריכים לעשות. כמה תמימים היינו, הבענו הזדהות מ'רשת' עם נדרסי ביבי בערוץ עשר, רק כדי שכמה חודשים אחר כך לנו יקרה אותו דבר. אנחנו תמיד אוהבים לבחור דווקא לא שירים ישראלים ולהחליף להם את המילים, כי אז את נתקעת עם החריזה וכשאת מאזינה את תמיד שומעת את המילים המקוריות של השיר. אנחנו תמיד אוהבים לבחור שירים אמריקאים או המנונים כאלה".

בעניין השיר ששמענו, אביגדור ליברמן התעלם מרביב דרוקר.
"אני ראיתי את זה אצל יעקב אילון, אביגדור ליברמן משקר, הוא כל הזמן משקר. הניסיון החצוף שלו להיות עכשיו המנהיג של החילונים כי איזה סקר אמר לו שאולי עכשיו כדאי להרים את הדגל של דת ומדינה כי החרדים קצת הרגיזו בקדנציה האחרונה. אנשים שלא יתבלבלו, 23 שנה הוא היה משת"פ בדיוק של הדברים האלה".

אביגדור ליברמן. צלם : אבשלום ששוני
אביגדור ליברמן. צלם : אבשלום ששוני


אני מדבר על זה שהוא התעלם מעיתונאי שיושב באולפן.
"כן, ואני אומר עכשיו לכל המרכז - שמאל שרואים בליברמן איזה מן דמוקרט גדול שיציל אותם מאיימת החרדים. לא, לא, לא הוא לא. גם בתקשורת הוא לא הדמוקרט הגדול שיענה לשאלות של רביב דרוקר".

כתבתם שיר על סמך מה שאמר ראש הממשלה והזעקת את שלומי שבן.
"מה שקרה זה שביבי ערך מסיבת עיתונאים עם אנגלה מרקל בגרמניה, והוא טרח להגיד בעברית 'כוונו את האש אליי, עזבו את אשתי וילדיי'. זה היה כל כך מופרך שפשוט לא ידענו יותר מה לעשות עם זה, אז חשבנו לקחת את המילים של ביבי כמו שהן, ולתת לשלומי שבן להלחין אותן ולשיר אותן. הכל המצאה שלו, כל הדברים המוזיקליים שם הוא הביא זמרות אופרה וכלי מיתר, כי זה שלומי, הוא גאון, והפך את זה להמנון שעד היום לפעמים אנשים מזכירים לנו".

איך אתם מרכיבים את המינון של הפאנל
"משתדלים להביא לצופים כל שבוע את הרביעייה הכי מצחיקה, חכמה ומעניינת, אלה שלושת הקריטריונים. ממש לא מעניין אותי דעה פוליטית".

"גב האומה" של ערוץ 10. עדי שחם
"גב האומה" של ערוץ 10. עדי שחם


קובי אריאלי יושב על אותה משבצת של...
"אין לנו משבצות בכלל. הדבר היחיד שאנחנו שמים כדגל שיהיו לנו שני גברים ושתי נשים בפאנל, כדי לאזן קצת את מה שקורה בטלוויזיה בכלל. ממש לא מעניין אותי מה הדעות של הבן אדם מלבד שהוא יהיה מצחיק, חכם ומעניין".

מתי מתחילה עבודת המערכת על כל תוכנית?
"מיום ראשון בבוקר וזה לא משנה באיזה יום בשבוע התוכנית משודרת. עכשיו התוכנית תהיה ביום חמישי אז זה נוח לנו, אבל גם אם התוכנית ביום שלישי זה אותו דבר. במדינה המשוגעת שלנו עם הקצב המטורף של הדברים כל מה שקרה לפני סוף השבוע נשכח כי כל כך הרבה דברים מתרחשים".

מי יושב ומקליט את כל הדברים האלה?
"מחוץ לאולפן יושבת הילה שגב, עורכת המשנה של גב האומה, והיא אחראית יחד עם עוד אנשים על צוות לא גדול של תחקירנים שצופה בהמון תוכניות טלוויזיה ועכשיו זה גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם של פוליטיקאים כי הם מעלים לשם כל מיני סרטונים. ואז יש סינון ראשוני, אני מגיע עם חברי המערכת ואנחנו בוחרים. תמיד המשחק שלנו הוא לדעת מה יהיה רלוונטי לחיי הצופה עד שהתוכנית תשודר. לפעמים בראשון בבוקר קורה משהו מאוד מדובר אבל אני כבר יודע שתוך יומיים התגובות לדבר הזה יירגעו. אנחנו מוצאים את עצמנו מנחשים לאן דברים יובילו כדי לדעת על מה בסוף אנחנו נגיב".