כיצד ניתן לגלד ילד "מוצלח"? מדוע אנו בוחרים את בני הזוג שלנו בצורה שגויה? האם אנו יכולים להשפיע ולהאט את תהליכי ההזדקנות והדמנציה? על כל השאלות האלו עונה סדרת המקור החדשה שתעלה הערב (שני) ב-HOT8, "סודות המוח עם פרופסור יורם יובל", העוקבת אחרי התפתחות המוח בכל שלב בחיינו.



בראיון ל"מעריב אונליין" סיפר פרופסור יובל: "מה שניסינו לעשות זה לקחת את הדברים העיקריים שלמדנו על המוח ב-30 השנים האחרונות ולהנגיש אותם לציבור הרחב בדרך שלא רק תוכל להגיד 'למדתי' אלא שתוכל להגיד 'מה אני עושה אחרת מחר בבוקר? איך הדברים שהמדענים עושים יכולים להשפיע עליי'".



"התחום הראשון שזיהינו בו התקדמות בחקר המוח הוא ההתפתחותי - איך מתפתח המוח, עד כמה הוא רגיש, ועד כמה המוח זקוק לאהבה", מוסיף יובל, "עד כמה הוא צריך תנאים מאוד מסוימים כדי להגיע לפוטנציאל שלו. אנחנו מזהים את התנאים האלו ואפשר לתרגם את זה לדברים שהורים יכולים לעשות ולא לעשות בבית".





לאיזו מסקנה הגעת מהעבודה על הסרט?
"לעולם לא לפרוש. מה שקורה בחצי השני של החיים זה 'השתמש בזה או שתאבד את זה', אחד הדברים שברורים לנו זה שצריך להשאיר את המוח עובד קשה, עבודות רגילות לגמרי, שאנשים עושים בחיי היום-יום, לא מדעני אטום, אלא מזכירות או נהגי אוטובוס, אלו עבודות שמאמצות את המוח שלנו עשרות שעות ביום. כשאנחנו פורשים לפנסיה אם נוריד את הווליום זה לא יעשה טוב למוח, אני לא אומר שצריך להמשיך לעבוד, אבל צריך להחליף את זה בעיסוק אינטנסיבי לא פחות. 80-85 אחוזים מהאנשים שלא עושים משהו בערוב ימיהם, אם הם יעשו משהו יוכלו להימנע ממנה לגמרי לגמרי, ולשמור על עצמם צלולים גם בשנות הזקנה שלהם".



איזה טיפים תוכל לתת ליותר צעירים?
"הרבה אנשים לא יודעים - לא טוב לחשוף ילדים למסכים לפני שנה וחצי. יש הרבה תוכניות לגיל הצעיר, לגיל הצעיר מאוד, אנחנו יודעים שזה מכהה את הרגישות של הנוח וגורם לנו להתרגל לשינויים מאוד חזקים שגורמים לילדים להתקשות להתרכז בדברים שקורים ביום-יום. מצד שני יש הרבה דברים שקשורים להתפתחות הטכנולוגיה שהם טובים למוח, אבל צריך לתת אותם בגיל יותר מאוחר, ובצורה הדרגתית".



"עוד משהו שלמדנו זה שחום ואהבה הם מזון של המוח", מוסיף פרופסור יובל. "מוח שלא מקבל מספיק אהבה קמל כמו פרח. אלו דברים שאנחנו יכולים לא רק לראות את התוצאות שלהם, אלא שאנחנו יכולים לראותם במוח. אם היינו צריכים עידוד לחבק ולנשק את הילדים שלנו - אז קיבלנו אותו".