הסדרה "מתיר עגונות", שעלתה לא מכבר ב"כאן 11" (ימי רביעי 22:00) היא מסוג התוכניות שהופכות לך את הבטן ומשאירות אותך עם לא מעט חומר למחשבה עד הפרק הבא. הסדרה כה אותנטית ונוגעת ללב, כך שגם אם אינך מגיע מהעולם הדתי, אתה חש הזדהות טוטאלית עם העגונות, עד כדי רצון לחבקן דרך מסך הטלוויזיה ולומר להן:"זוהי רק תקופה, החופש שלך מעבר לפינה". לקראת עליית הפרק החמישי, נפגשתי לשיחה עם רותי רותי בורנשטיין, המגלמת את יפה, אמא של חנה והחכמתי.



איזה מסר הסדרה מעבירה לדעתך?
"בעיניי מדובר כאן באנשים שהחוקים של החברה שומרים עליהם. הם חיים במעין בית כלא, אבל קיים כאן דיסונאנס. מדובר בדתיים וחרדים שחיים איך שהם רוצים. למעשה הם אנוסים. מדובר על חברה שמתפוררת, אבל מנסה לשמר את מנהגיה. כך גם יפה. מצד אחד, בחזות החיצונית היא אישה שומרת מצוות, אך למעשה היא אינה מתאימה לעולם הדתי ולא חרדית קלאסית ומחפשת אקשן. היא מקבלת על עצמה לשמור על המשפחה גם במחיר של שקר. הניסיון לשרוד אל מול השמירה על החוקים הנוקשים, שאינם בהכרח תואמים את רוח התקופה מתגלים כסוג של אינסטגרם שקרי, אנשים החיים את התדמית".





רותי, שבמציאות היא אשתו של יוסי מדמוני, אחד מיוצרי הסדרה, מסבירה שאין משמעות של יחסי זוגיות כאשר הם מצלמים יחדיו. "ההפרדה היא מאוד ברורה ומכוונת מטרה. בימאי ושחקנית שנמצאים על הסט לזמן קצר". הם מכירים אחד השנייה ללא מילים.



מהו המסר שיפה, אמא של חנק'ה, שאת מגלמת, רוצה להעביר בסידרה?
"ערך המשפחה הוא ערך עליון. על כן יפה עושה הכול על מנת לשמור על שלמותה. זוהי אמא שתעשה הכול על מנת שהמשפחה תשב בשולחן פעם בשבוע והיא תשמור על אחדותה. ליפה חשוב לשמור על השפה הרגשית שלהם, על התקשורת בין השורות".



מהי חשיבותה של הסדרה בעינייך ב-2019, על רקע הסערה של "קול באישה ערווה"?
"אני חושבת שיש חלק בדת שצריך להשתנות. יש מקום בדת שהיא מדכאת נשים. הסדרה מעצימה את הנשים ופמיניסטית במהותה בכך שהזעקה הנשית רוצה לצאת החוצה. אותו רב מתיר (אביב אלוש) נעשה אלים, כאשר הוא רוצה להציל נשים עגונות ומגלה עקשנות אילמת מהצד הגברי. הדמות של יפה היא דמות נשית, שמנסה לפרוץ כבלים. חנק'ה היא כאילו עוף מוזר, אבל בדרכה מגלה עולם שלם".





מה מתוך הדמות שלך את ביומיום?
"הדמות שלי היא עולם הפוך באורח החיים החילוני שאני מנהלת. עם זאת גם אצלי ערך המשפחתיות הינו ערך עליון. החיבור לילדים, כמובן והרצון לשמור על הקן המשפחתי."



האם את חושבת שהסדרה יכולה להגיע לחשיפה בינ"ל?
"בהחלט כן מבחינת המהות האנושית. מדובר כאן על אדם המתמודד עם שקר וכיצד הוא מנהל את חייו. זה בהחלט נושא שיכול לדבר אל הכלל".



רותי מסכמת את הראיון בכך שעגונות זה מצב שצריך להוציא מהחוק, כי אין לו רלוונטיות. בעיניה, אין צורך לתת כוח לסטטוס זה ולא קיימת סיבה להעניש נשים, הרוצות להמשיך בחייהן. לטענתה, החוק הדתי הזה הוא מעין חרב פיפיות, שקצת מגחיכה את עצמה, כי בסוף כל אחת מחליטה על עצמה כיצד תחיה את חייה. ולי, לא נותר אלא להסכים.