קבלו תרחיש: אור עמרמי ברוקמן, הג'ינג'י שכבר אין צורך להזכיר כמה שובח ופואר במהלך העונה הנוכחית של "הכוכב הבא", מסיים ביצוע מרהיב, אחרי שהשיג תוצאה יוצאת מן הכלל וארבעה "כחולים", יורד מהבמה ועיניו נשואות בצער ואכזבה עצמית לעבר אמדורסקי, השופט היחיד שנתן "אדום". הוא ממלמל "תודה רבה" לשמע סטטיק וקרן המהללים אותו ללא הרף באותן מחמאות שנשמעו שוב ושוב בעבר, אבל כל כולו דרוך לקראת הביקורת של אמדורסקי, או "השופט השלילי" כמו שמכנה אותו קרן פלס.


אני מעדיפה לכנות אותו "השופט היחידי בפאנל", לצד זמרים וזמרות מוכשרים שמתייחסים למועמדים כאל קולגות במקרה הטוב, וכאל אחיהם הקטנים במקרה הרע. 

"מאמי, את מושלמת!", "להקה חיה מחמיאה לך ברמה מפגרת, אחי", "במילה אחת - פגזוש" – אלה רק חלק מהביקורות (כן) שניתנו למועמדים במהלך העונה האחרונה. ולי יש רק דבר אחד להגיד: לא. היא לא מאמי, היא לא מושלמת, והוא - הוא בטח לא אחיך, סטטיק היקר. אתם שופטים, גבירותיי ורבותיי. ונכון, לא מצופה מכם להישמע כמו אבשלום קור, בכל זאת - אנחנו לא בחידון התנ"ך, אבל תגידו - לא קצת הגזמתם?

רגע לפני שאתם מתנפלים, אני לא נגד מחמאות. העונה האחרונה חריגה בכמות הכישרונות שעולים בזה אחר זה מדי ערב על הבמה והמועמדים זוכים לתשבחות בצדק רב. אבל חשבו על זה רגע, האם אין דרך מכובדת וראויה יותר להעביר למועמדים ביקורת אמיתית, כנה ומקצועית כדי שבאמת ישתפרו לקראת השלב הבא? האם אין מילים נוספות בעברית כדי לתאר כישרון מוזיקלי מלבד "מהמם"? והאם ביצוע של מועמדת שזו הפעם השנייה שלה על הבמה באמת ראוי למילה "מושלם"?

באמת לא האמנת? שירי מימון ב"הכוכב הבא". צילום מסך
באמת לא האמנת? שירי מימון ב"הכוכב הבא". צילום מסך

כדי להמחיש איך שופטים אמיתיים מעבירים ביקורת, מספיקה השוואה קטנה לפורמטים קודמים של אותו ערוץ ממש: האם אי פעם ראיתם את ניב רסקין מחבק מועמד ב"נינג'ה ישראל" ומצהיר שהוא חתיך והוא "קל" מנצח בעונה? אי פעם שמעתם את מיכל אנסקי מתמוטטת מהתרגשות כשהיא טועמת מנה ב"מאסטר שף" ואומרת למועמדת שהיא מאוהבת בה וה"סוואג" שלה מטורף? כנראה שלא.

הרי קרן פלס מבינה במוזיקה לא פחות ממה שרסקין מבין בספורט, והתשוקה של אייל שני למזון לא נופלת מזו של סטטיק ובן אל לבמה - אז למה מומחי הספורט והבישול מבינים שמתפקידם להימנע משימוש בסלנג מוגזם וכינויים חבריים ומומחי המוזיקה שלנו מרגישים מצפון כשהם נאלצים להעביר ביקורת שלילית? 

על גאונות ובייגלה. סטטיק ובן אל עם אביהו פנחסוב, "הכוכב הבא לאירוויזיון". צילום מסך
על גאונות ובייגלה. סטטיק ובן אל עם אביהו פנחסוב, "הכוכב הבא לאירוויזיון". צילום מסך

לכל החוששים - התשובה היא לא. אני לא מצפה שסטטיק יתחיל לומר "כמדומני" ואיתי לוי יפתח את דבריו ב-"מחד גיסא". השופטים הם צעירים, המועמדים ברובם צעירים והאווירה בתכנית צריכה להישמר כקלילה, מבדרת ו"בגובה העיניים". כל אלה לא סותרים את העובדה שמתוך כל מי שמעביר ביקורת על המועמדים: אסי ורותם, הקהל, אתם ואני בבית – שיכולים לומר את דעתנו בכל משלב וסגנון דיבור, יש בסך הכל שישה אנשים שמשלמים (!) להם כדי שישפטו באופן מכובד, אמיתי וחד.

אז חבריי השופטים, במטותא מכם, קחו סדנה אצל אמדורסקי בהעברת ביקורת נוקבת ותלמדו את המועמדים האיכותיים שנותרו בתוכנית מה צריך לעשות כדי "להחזיר את הגביע", כמו שאמר פנחסוב. אה, ואל חשש - לא משנה מה תאמרו, אמדורסקי לנצח יהיה "הרע" של הפורמט, אז תרגישו חופשי להתפרע. קל.