השחקנית מיכל ינאי מרגישה שהיא חוגגת פורים לאורך כל השנה. "כל השנה, כמה פעמים בשבוע, אני מתחפשת למישהי אחרת ועולה על הבמה", היא מספרת ומודה שלרוב בפורים היא מעדיפה להתחפש למיכל ינאי ולהישאר בפיג'מה ונעלי בית או לכל היותר בג'ינס וטישרט. 
ינאי (47), שחקנית ואמא לשלושה, משתתפת בימים אלה בהצגות "של מי החיים האלה" ו"מכתב לנועה" והשיקה באחרונה את My Medi – אפליקציה למדיטציות מודרכות. למרות ש"מלכת הילדים" (כינוי שכנראה ידבק בה לנצח) המיתולוגית לא ממש מתרגשת מפורים, היא החליטה להתחפש במיוחד עבור "מעריב המגזין" ואף לספר על עצמה מאל"ף ועד ת"ו.


אמהות
"כמו הרבה דברים בחיים, גם אמהות זה משהו שלא משנה כמה יסבירו לך עליו, עד שלא תחווי בעצמך, לא תביני. התחלתי את האמהות בגיל מאוחר יחסית – 37. את הילד השלישי הבאתי בגיל 43. זה מסע מרתק בעיניי. בהתחלה חשבתי שזה 'העתק הדבק' מילד לילד, אבל מהר מאוד גיליתי שכל ילד, למרות שהוא נולד לאותם הורים וגדל באותו בית עם האחים שלו, הוא ילד אחר שזקוק למסע הפרטי שלו בחיים האלה. בעיניי, התפקיד שלי כאמא זה לתת לכל אחד מהם את מקסימום הכלים כדי להיות מאושר במסלול שלו, גם אם לפעמים זה נוגד תפיסה שלי או רצון. זה מאתגר וזה מקסים ומרתק".

בידוד
"מטורף מה שקורה בעולם וכאן בארץ. אבל אנשים חייבים לקחת אחריות אישית כדי למגר את האסון. כשעושים פחות מדי וקורה אסון – מתלוננים; כשעושים יותר מדי – גם מתלוננים. אז מה קרה? לא נוסעים לחו"ל לתקופה? נשארים בבידוד כי צריך? נכון, זה לא נעים אבל צריך לשמור על פרופורציה. הלוואי וכולם ימלאו אחר ההנחיות של משרד הבריאות ואולי נצליח לסיים עם הנגיף הזה במינימום נזק".

מיכל ינאי (צילום: רונן אקרמן)
מיכל ינאי (צילום: רונן אקרמן)

גיל
"כשהייתי ילדה והייתי משתחווה בסיום הצגה ורואה את האנשים הקשישים באולם, הייתי אומרת 'איכס, לא רוצה להגיע לגיל הזה'. היום כשאני משתחווה ורואה אותם, אני אומרת 'הלוואי, הלוואי שאגיע לגיל הזה'. פעם חששתי שאפחד להתבגר. אבל לשמחתי אני עסוקה יותר במה הרווחתי במהלך השנים ופחות במה הפסדתי. אז נכון שהרווחתי בשנים האלה גם קמטים שאני פחות מחבבת, אבל גם ניסיון חיים ושלווה פנימית. לא כל שטות מערערת אותי, אני עושה פחות דברים כי 'לא נעים' ויותר דברים כי 'זה עושה לי טוב'".

דיאטה
"אין לי משקל בבית. מעולם לא התעסקתי בזה. אני אומנם אוכלת לפעמים שטויות וזה לא הכי בריא. אני נהנית מאוכל טעים, אבל אולי בגלל שהתמזל מזלי, אוכל מעולם לא היווה תחליף רגשי עבורי או סיפוק".

הריונות
"אחד הדברים המשמחים שאני אומרת לעצמי זה שאני לא אהיה יותר בהריון. כל ההריונות שלי היו סיוט. כל מה שיש בספר הגועל מאל"ף עד ת"ו היה לי. בחילות עד חודש תשיעי, ביליתי שבועות בישיבה על גלגלי ים (ומי שמבינה מבינה), לא נוח לי, כואב לי, ואני צריכה ללכת תשעה חודשים (שמרגישים כמו נצח) בערך כל עשר שניות לשירותים. בקיצור, כמו שאמרתי, סיוט".

מיכל ינאי (צילום: שוקה כהן)
מיכל ינאי (צילום: שוקה כהן)

וירוס הקורונה
"מאז שאני מתרגלת מדיטציה, אני מנהלת את החיים במקום שהם ינהלו אותי. זה לא אומר להיות אדישה, זה אומר שכשיש משהו, צריך לטפל בו אבל בלי מעורבות רגשית מיותרת. אז אני מתנהלת לפי מה שמבקשים, לא מתגרה בגורל ומנסה להוריד את הראש עד יעבור זעם".

זמן
"לפני כמעט שנתיים, כשהפרויקט של האפליקציה למדיטציות התחיל לקרום עור וגידים, מצאתי את עצמי בלוחות זמנים לא סבירים. בבקרים חזרות, אחר הצהריים מתרוצצת בין חוגים ואיסופים, ואז יוצאת בערבים להצגות. כל לילה הייתי מחכה שכולם יירדמו ומתיישבת לכתוב מדיטציות או להקליט. אני מסתכלת אחורה ולא מבינה איך לא התמוטטתי, אבל נראה לי שהאדרנלין של ליצור משהו חדש וההרפתקה שריגשה אותי כל כך, אפשרו לי להסתפק גם בכמה שעות שינה בלילה".

חרדות
"אף פעם לא הייתי בן אדם חרדתי. תמיד הייתי דאגנית, וכשמשהו הסתדר, מיד החלפתי אותו בדאגה אחרת. לפני כמה שנים חטפתי התקף חרדה משום מקום באמצע נסיעה להצגה בוואן. זה היה נורא. אומרים שהמוח הוא כמו מצלמה דיגיטלית, שכל מה שאנחנו מצלמים אנחנו אוגרים בתת־מודע. רק שאם פעם אדם היה רואה מישהו מטפס על עץ ומבין שככה משיגים אוכל, או מישהו בורח מאריה ומבין שככה שורדים, היום עם כל הרשתות החברתיות והעומס החדשותי, כל מה שאנחנו סופגים לא רק שלא מועיל לנו אלא שזה ממש רעל שמצטבר וגורם לנו לחרדות ודיכאונות וללילות נטולי שינה. המדיטציות עשו לי שינוי של 180 מעלות בחיים. יש איזה שקט פנימי תמידי וכל העומס המטורף מסביב לא חודר".

מיכל ינאי (צילום: דנה קופל)
מיכל ינאי (צילום: דנה קופל)

טלוויזיה
"אני מאוד אוהבת את המדיום הזה - גם לעבוד ולהופיע בו וגם לצפות בו. זה קסם בעיניי. אני צופה עכשיו בעונה השלישית הנפלאה של 'פאודה' שמציגה מציאות כל כך מורכבת ובלתי אפשרית, וסיימתי לא מזמן את הסדרה 'הכתר', שהעונה האחרונה שלה פשוט עשויה באופן מרתק".

יופי
"אם היה אפשר, הייתי מחוקקת חוק שחייבים כל היום להסתובב רק בפיג'מה, בלי איפור ובלי עקבים. תכל'ס, בשנים האחרונות ויתרתי רק על העקבים. בגדים זה בשביל שלא יהיה קר או כי לא מקובל להסתובב בלי. זה הכל. אני מקפידה ללכת לקוסמטיקאית שלי, וגם מסירה איפור לפני השינה. פעם הייתי חוזרת מימי צילום של 12 שעות ונרדמת כמו שאני עם האיפור והשיער והבגדים. לא עוד. אני הולכת ללהבית אקרמן שעושה טיפולים לא פולשניים מדהימים שמעכבים את תהליכי ההתבגרות. בינתיים זה עובד מעולה, אז אני מקווה שאצליח לדחות עוד קצת את ההזרקות. אני לא נגד, רק חושבת שמינון נכון זה שם המשחק".

כסף
"כסף הוא אמצעי, ולא מטרה. הוא נותן לי שקט לעשות דברים אחרים. כשהייתי ילדה והופעתי בימי הולדת ועבדתי כמו חמור, תמיד אמרתי לאבא שלי שאני צריכה להרוויח הרבה כסף כדי שיהיה לי חופש אמנותי. וזה נכון. קשה להתפרנס בארץ מהמקצוע שלנו, ואני שמחה שהתמזל מזלי שאני מצליחה להתפרנס בכבוד ממה שאני כל כך אוהבת לעשות".

מיכל ינאי (צילום: רפי דלויה)
מיכל ינאי (צילום: רפי דלויה)

לא
"לא ל'הישרדות'. לא יקרה לעולם. מודה, אני מפונקת ואוהבת את הבית שלי, את המיטה שלי. גם אני לא בנויה לטעימות ג'וקים או לטיפוס על מנופים. לא, לא, לא".

מדיטציה
"אם היית אומרת לי לפני כמה שנים שאני אפתח את אפליקציית המדיטציות My Medi, הייתי מתפוצצת מצחוק. אבל זה קרה, וזה ללא ספק אחד הדברים המרגשים שקרו לי בשנים האחרונות. האפליקציה הזאת, שהשקתי לפני ארבעה חודשים, מיועדת למבוגרים ולילדים, והשבוע עברנו את ה־25 אלף משתמשים. אנשים מספרים שהפסיקו לעשן, ירדו במינון של כדורים פסיכיאטריים, זה עוזר לאנשים שנמצאים עכשיו בבידוד לא לאבד את השפיות. יש גם הורים ששולחים הודעות ומודים על כך שהילדים, בזכות האפליקציה, לא היו בלחץ לפני מבחן בגרות בבית הספר או נרדמו טוב בלילה. קיבלתי הודעות מרגשות גם ממשפחות בעוטף עזה שזה עזר להם בימים קשים. 'גדלתי עלייך' התחלף ב'נרדמתי איתך'. אני ממש חושבת שזו תרופת הפלא לעידן המודרני. לא צריך לשים בגדי יוגה וגם לא לנסוע להודו. צריך רק להקשיב לקטעים קצרים. איבדנו את עצמנו בשנים האחרונות ואני מאמינה שהכלי הנפלא הזה יכול להחזיר לנו קצת את עצמנו".

נישואים
"הבעל שלי, בן מוסקל (42), ואני כבר כמעט 12 שנה יחד. יש לנו שלושה ילדים קטנים ושנינו עם קריירות תובעניות. בן הוא מנכ"ל משרד הפרסום באומן בר ריבנאי. אז כן, יש תקופות שאנחנו שוכחים להשקיע בזוגיות וטובעים בשגרה או בעבודה, אבל אנחנו משתדלים לנצל ימי שמש וחופשים כדי לטייל כל המשפחה או לפעמים רק שנינו. אנחנו אוהבים לצפות בסדרות, בן מבשל נפלא (איזה מזל), אנחנו מארחים הרבה ומשתדלים לזכור שזו ריצה למרחקים ארוכים".

מיכל ינאי, בן מוסקל (צילום: רפי דלויה)
מיכל ינאי, בן מוסקל (צילום: רפי דלויה)

ספורט
"אני תמיד אעדיף עוד שעת שינה על ספורט. אני מחכה כבר שנים שרגע ההתמכרות הזה שכולם מספרים עליו יגיע. מצד שני, נרשמתי למכון חדש בתקופה האחרונה ויש מורה מעולה, ואני מוצאת את עצמי מתמידה. אז אולי ההתמכרות הגיעה בלי ששמתי לב?".

עבודה
"לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל בקרוב אני סוגרת 40 שנות קריירה. זה נשמע הזוי, גם לי. את ההצגה הראשונה התחלתי בגיל שמונה וקצת, ואולי זה נשמע מוזר, אבל באיזשהו מקום אני מרגישה שרק התחלתי ושיש עוד כל כך הרבה דברים שאני רוצה לעשות ולא הספקתי. אני אוהבת את העבודה שלי ומעבירה לילדים שחשוב שגם אמא תגשים את עצמה ותאהב את מה שהיא עושה, כי אמא מאושרת זה חשוב".

פורים
"אני מעריצה אמהות שמשקיעות שעות בתפירת תחפושות, זה ללא ספק צד חלש שלי. גם לגבי עצמי, אם תהיה איזו מסיבה, אזרוק על עצמי איזו תחפושת קיימת ולא אשקיע יותר מדי. אולי זה קורה בגלל שאני מרגישה שכל השנה אני סוג של מתחפשת בהצגות. אז בפורים לפעמים בא לי לנוח ולהישאר בג'ינס וטישרט. תמיד אני יכולה להגיד שהתחפשתי למיכל ינאי. אגב, אני מאוד אוהבת אוזני המן עם פרג, שוקולד, לא חשוב באיזה מילוי".

מיכל ינאי (צילום: שוקה כהן,יח''צ)
מיכל ינאי (צילום: שוקה כהן,יח''צ)

צחוק
"צחוק זה פשוט דבר נפלא. אנחנו משתדלים כמשפחה להתייחס בהומור לחיים וגם לאתגרים שבדרך, וללמד את הילדים שאפשר לצחוק גם על עצמנו ולא לקחת הכל כל כך ברצינות".

קבלה
"התגלגלתי לשיעור קבלה לפני קצת יותר משנה ונשאבתי. פעם בשבוע בבית אני לומדת אצל הרב יובל אשרוב. הייתי מאוד אנטי לפני. אולי בגלל שלא ידעתי באמת מה זה אומר. בתכל'ס אני מרגישה שאנחנו לומדים את תורת הנפש, שאנחנו לומדים להיות אנשים טובים יותר, להתעסק בנתינה, להבין שהכל חולף וצריך לזכור להודות יותר על מה שיש לנו".

רוחניות
"אני בן אדם מאוד פרקטי, עם שתי רגליים על הקרקע, אבל בשנים האחרונות (ובטח שיעורי הקבלה הם חלק מזה) אני מתחילה לחשוב ולהאמין שאולי יש פה יותר מרק מרחב ואנרגיה. אני חושבת שהחיפוש האישי אחרי נתיב רוחני יכול, אבל לא חייב, להיות דתי, ושצריך להתקיים חיפוש משמעות ומציאה אישית של כל אחד בהתנהלות כאן בחיים האלה. לא יכול להיות שאנחנו כאן רק כדי לשרוד. אנשים יכולים למצוא משמעות אם יממשו את היכולות שלהם ויהיו עסוקים גם בנתינה. כנראה שהאפליקציה שלי נוצרה גם מתוך התחושה שאני צריכה לתת, שיש לי תפקיד ושלא יהיה לי שקט אמיתי עד שלא אמצא אותו. זה יכול להישמע מתחסד, אבל כשזה נכון ומדויק, אז היקום מתגייס לעזור וזה מרגש לראות זאת".

שתיית אלכוהול
"לא מדבר אליי. בגדול אני די חננה. גם בברים מזמינה תה".

תחפושות
"אלכס (10) מתחפשת לאגס קימל שרוצה להיות נועה קירל, שרוצה להיות חיילת, שרוצה לטוס לתאילנד. יהלי (9) מתחפש לאינדיאני שהשתגע מרוב כסף שהיה לו, ויובל (4) לאיירון מן שהפך לאיש הירוק. כמו שאמרתי באות אל"ף על אמהות – אני אמא זורמת. חג שמח". ד