התלונה נגד פרופ' יורם יובל בעקבות דבריו ב"מעריב" נגד שר הבריאות נסגרה. בשבוע שעבר התעוררה מהומה ברשת סביב ראיון שהעניק פרופ' יורם יובל לכתב "מעריב המגזין" ועורך התרבות של אתר "מעריב אונליין", קיץ ברבנר, בו אמר: "שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס למגיפת הקורונה ששוטפת את העולם ואמר 'משיח צדקנו יגאל אותנו לפני פסח תש"פ'. בתור פסיכיאטר אשפזתי אנשים על פחות מזה". 

עוד אמר יובל: “זו פשוט שערורייה שבזמן המשבר הרפואי הכי גדול בתולדות מדינת ישראל, עומד בראש משרד הבריאות פוליטיקאי שלא מבין כלום ברפואה ואפילו תעודת בגרות אין לו. לשמוע אותו מדבר זה פשוט מטריף את הדעת, ואני לא מתבייש להגיד את זה. המחשבה על כך שזה מה שחושב ראש מערכת הבריאות שלי, לא עושה לי טוב. אפשר להתחרפן, זה מטורף, ואף אחד לא אומר כלום, כולם מתנהגים כאילו זה בסדר, אבל זה לא בסדר. מי שם אותו שם? מי אחראי לזה שהוא שר הבריאות?”.

ארגון הגיש תלונה על "פגיעה ברגשות מליוני מאמינים וכן ניצול לרעה של מעמדו והצגת דיעותיו האישיות כאילו הם רפואיות ופגיעה בקהילה הרפואית בישראל". פרופ' יובל החליט להתנצל בפומבי ולהבהיר: "סליחה, התכוונתי להתריע ולא לפגוע". והיום (שני) הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואים החליטה לסגור את התלונה.

הראיון עם יובל (צילום: חורחה נובומינסקי)
הראיון עם יובל (צילום: חורחה נובומינסקי)

במכתב ששלחה יו"ר הלשכה לאתיקה, ד"ר תמי קרני, לפרופ' יובל, עם העתק לארגון "בצלמו" נכתב: "מצורפות לעיונך תלונות שהוגשו נגדך ללשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, בעניין התבטאויות שלך בתקשורת. לכל רופא עומדת זכותו לחופש ביטוי, ככל אזרח במדינת ישראל, וכך גם מעוגן בכללי האתיקה הרפואית. לצד האמור, הלשכה לאתיקה קבעה מספר כללים הנוגעים לצורת התבטאות ראויה מצד רופאים בכלי התקשורת".

"במקרה זה, נראה כי דבריך פגעו ברגשותיהם ובאמונתם של חלקים מהציבור, ובטוחני שלא לכך הייתה כוונתך" נכתב במתב. "אין מקום לפתוח בהליך בלשכה לאתיקה, והתלונות אשר הוגשו נגדך ייסגרו. יחד עם זאת, ראיתי לנכון להביא את הדברים לידיעתך ולתשומת לבך ולצרף לעיונך את כללי האתיקה הרלוונטיים".

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן במסיבת עיתונאים (צילום: מרק ישראל סלם)

מארגון זכויות "בצלמו" שהגיש את התלונה נמסר: "מודה ועוזב ירוחם. אחרי שהפרופסור התנצל אכן בהחלט ניתן לסגור את התלונה נגדו. אנחנו בטוחים שלהבא הפרופסור הנכבד יזהר וידקדק במילותיו. שכן חופש הביטוי - כן. חופש הביזוי - לא".

כזכור, עדויות שפורסו בשבוע שעבר מעלות חשד כי ליצמן, שאובחן בעצמו כחולה בנגיף הקורונה, הפר את ההנחיות שפרסם המשרד שהוא עצמו ממונה עליו, והלך להתפלל מחוץ לביתו, בניגוד להנחיות.על פי הדיווחים, השר השתתף בתפילה בביתו של חסיד גור, ביום שבת ה-28 במרץ, שלושה ימים לאחר שההנחיה של משרד הבריאות, על פיה ״לא יתפלל אדם במקום שאינו מקום מגוריו, אלא אם כן התפילה במקום פתוח״ נכנסה לתוקפה. בעקבות כך, שרים בממשלה התלוננו כי ליצמן סיכן אותם בכך שזלזל בהנחיות שמשרדו הפיץ