הערב יצויים יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בעצרת הממלכתית מ"יד ושם" שתועבר ללא קהל, ובערוצי הטלוויזיה הגדולים הכינו לוחות משדרים מיוחדים עם תוכניות והפקות ליום העצוב.

קשת 12

21:30 - בכל זאת אינני נפרד' מופע מוזיקלי מזאפה הרצליה בהנחיית חיים אתגר ובהשתתפות מיטב אמני ישראל: מירי מסיקה, הראל סקעת, עמיר בניון, עדן אלנה, אניה בוקשטיין, ירדנה ארזי ואור עמרמי ברוקמן.

22:35 - ״זיכרון בסלון״ - לראשונה מיזם ההנצחה לניצולי השואה מגיע לטלוויזיה: חנה גופרית, ניצולת שואה, תשתף את סיפורה בשיחה עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, אדיר מילר, מרים פרץ, ריטה וסיון רהב מאיר. חנה ואמה התחבאו במשך שנתיים בדירת מסתור, והיו בין הבודדות מהעיירה בה חיו בפולין שהצליחו לשרוד את השואה, אלפי יהודי העיירה נספו בטרבלינקה. חנה עלתה ארצה ב1949 ועד לפני מספר שנים הסתירה את עברה.

23:35 - יהודה פוליקר יציין 30 שנה לאלבומו ״אפר ואבק״, בהופעה מוזיקלית טלוויזיונית ראשונה מזה 15 שנה.

רשת 13

21:30 - "הגבורה" סרטה של הבמאית ציפי ביידר המביא את סיפורם של ארבעה לוחמים יהודים אמיצים, ישראל רודינסקי, אברהם מיכאל גרינזייד, ברוך שוב ושלום מגיד, שנלחמו לצד בעלות הברית במלחמת העולם השנייה, איבדו את משפחתם והחליטו להתגייס לצבא האדום ולהילחם נגד הגרמנים.

הסרט יביא את סיפור הגבורה וסיפור חייהם האישי, לצד מונולוגים חושפניים, הכוללים סודות כמוסים שלא סופרו עד היום, של לוחמים אמיצים שלחמו לחימת גרילה, הורידו רכבות מהפסים, פוצצו גשרים, לחמו ביחידות גרמניות קטנות והרגו חיילים גרמנים. חיילים אמיצים שקיבלו הוראות ביצוע מהמפקדה של הצבא האדום, לביצוע משימות חשאיות שחלקן היו קשות מנשוא מבחינה נפשית, משימות שלא עזבו את מוחם גם 70 שנה אחרי. רגע מרגש במיוחד הוא מפגש של הלוחמים עם אלוף פיקוד צפון שסבו גם שירת בצבא האדום והוא מביא את סיפורו האמיץ. 

22:16 ״לכך אני מקווה״ - סיפורה של חנה פיק - גולסר - יד ושם.

''הגבורה'' (צילום: רשת 13)
''הגבורה'' (צילום: רשת 13)

כאן 11:

21:30 - "רעב - מחתרת רופאי גטו ורשה" הסרט מביא את סיפורם של רופאי גטו ורשה, שכנגד כל הסיכויים, בתנאים קשים ביותר של סגר, צפיפות ומחלות קשות, הקימו מערך בריאות מרשים שתיפקד 24 שעות ביממה, וסיפק שירותים לאוכלוסיית הגטו. המערך הרפואי של הגטו כלל כ-800 רופאים ורופאות, מדענים בעלי שם ואחיות מקצועיות. במסגרת המערך שהקימו, הצליחו הרופאים היהודים לייצר שני מיזמים חסרי תקדים: פקולטה מחתרתית ללימודי רפואה, ומחקר שעסק ברעב.

כשנה לאחר מכן, נולד הרעיון לערוך מחקר על "מחלת הרעב". הרעב היה גורם עיקרי לתמותה בגטו, אבל הוא התבטא בצורות בקרב דרי הגטו: חלקם נראו מנופחים ומנוזלים, אחרים נראו רזים וכחושים. בעזרת המחקר ביקשו הרופאים להבין לא רק מדוע נוצרים ההבדלים הללו, אלא שאפו גם לסייע לתושבי הגטו ולאנושות כולה להבין מהו הרעב מבחינה קלינית ופתולוגי וכיצד ניתן להירפא ממנו. בקיץ 1942, דר' ישראל מילייקובסקי הצליח להבריח את המחקר החוצה ורופאים פולנים דאגו לפרסומו שנה לאחר תבוסת הנאצים. עד היום נחשב המחקר לחלוצי וליחיד מסוגו. האופן שבו הוא בוצע, דיוק המדידות שנלקחו, המעקב הקפדני אחר הנבדקים, פירוט הגילויים והממצאים – כל אלה מרשימים ביותר וכמובן חד פעמיים, בשל הסיטואציה הזוועתית שיצרו החיים בגטו. 

בסרט נחשפות בפעם הראשונה עדויות מוקלטות של מי שלקחו חלק בלימודי הפקולטה המחתרתית ובמחקר על מחלת הרעב ושרדו כדי לספר. קולותיהם מביאים סיפור לא מוכר של מרד נוסף שהתקיים בגטו ורשה: מרד המוחות הטובים והאנושיים בעולם, במי שבא להשמידם. 

22:11 "סליחה על השאלה" - דור שני ושלישי לשואה. התוכנית ששואלת כל מה שתמיד רציתם לדעת אבל חששתם או לא יכולתם לשאול. הצצה כנה ואינטימית לחייהן של קבוצות שמתמודדות עם סטיגמות חברתיות באמצעות שאלות שנשאלו ע"י הצופים.