שדרן הרדיו בן רד פרסם אמש פוסט ארוך בפייסבוק, בו טען כי בתאגיד השידור הציבורי "כאן" קיימת מדיניות מפלה כלפי עובדים ממוצא מזרחי. רד שהגיש את התוכנית "נותן ברוק" בכאן 88, אשר הורדה לאחרונה, והוא עצמו הוצא לחופשה כפויה בשל משבר הקורונה, שוחח הבוקר עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM וטען: "רוב שדרת הניהול אשכנזית, וגם כל הוועד המנהל חוץ מאדם אחד".

ינון: שלום בן רד, קראתי את הפוסט שלך אתמול בוא תספר לנו מה הסיפור.
"קודם כלאני חייב להגיד שאני שומע אתכם בדקות האחרונות, אמרו לי תפתח 103FM ותקשיב, בן, זו באמת היתממות. גזענות לצערי הרב מאוד קיימת עד ימינו אנו זה קיים ובועט וחי וזה לא קשור בכלל לשמאל או ימין".

בן: אני לא מסכים איתך.
"אני מבין שאתה לא מסכים אבל זה להתעלם, זה להגיד שדברים לא קיימים כשהם קיימים".

ינון: רגע, תחזור לסיפור ההתחלתי.
"אני שדר ועורך ב-88 יש לי תוכנית רוק, אני חושב שמי ששומע ואוהב רוק - מכיר את השם שלי ויצא לו מן הסתם אולי לשמוע פעם-פעמיים את התוכנית. אני חייב להודות שאני לא מאמין שבכלל כתבתי כזה פוסט, היה לי קשה. זה פוסט שיצא לי מהקישקע של הקישקע. היה לי קשה לעלות איתו כי אני מודה בעצמי שלא רציתי לראות, מה שאמרתי לבן עכשיו אמרתי לעצמי, היה לי נוח לא להסתכל על הדברים האלה".

ינון: כתבת שיצאת לחל"ת בגלל שאתה מזרחי.
"תראה, אני לא ידעתי בהתחלה וזאת גם הסיבה שבהתחלה רשמתי הכול אמת. לא ידעתי בהתחלה, אמרתי למה דווקא אני? יש לי תוכנית טובה ונכון לא חובבים שם אנשי הרשות לשעבר, אבל יש אנשים ברשות לשעבר שכן חובבים, אז למה אני? יש לי תוכנת טובה ומוצלחת, הכול בסדר אין פה טענות. אנשים שאלו מה קורה עם התוכנית שלא ולמה אתה לא חוזר ואני בעצמי לא ידעתי למה. התחלתי לצלול ולבדוק את הנתונים והמספרים והאנשים, אי אפשר להתעלם מזה, כל הנתונים שהבאתי כולם נכונים בלי יוצא מן הכלל".

בן: אתה חושב שיש ועדה נסתרת איזה פרוטוקולים של זקני אשכנז שיושבים ב-88 וממיינים?
"בוא נתחיל עם המועצה של התאגיד. זה לא יכול להיות שבמועצה של התאגיד מתוך 12 אנשים יושבים שם, אתה מסכים שזה לא הגיוני שיושבים 10 אשכנזים ו-2 מזרחים? זו הסטטיסטיקה".

בן: כן.
"איך?"

בן: גלעד ארדן קבע את זה, נתניהו היה ראש הממשלה.
"אבל שוב אנחנו נכנסים לימין ושמאל וזה לא משנה, אני לא איש פוליטי".

בן: ב-88 קובלנץ אמר לי שזו תחנה אליטיסטית, עם מעט קהל והמטרה היא להעלות את הרייטינג, להפוך למיינסטרים. הוא צדק.
"הוא אמר תחנה אליטיסטית - הוא גם אמר תחנה אשכנזית. למה לאפיין בשנת 2020 תחנה כאשכנזית? מי חושב בכלל במושגים של אשכנזי ומזרחי? למה להגדיר אותה ככזאת? אגב זה לא נכון, אנשים הציפו אותו ואמרו מלא ספרדים שמקשיבים לתחנה הזאת".

אלדד קובלנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלדד קובלנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בן: אתה דיברת על אשכנזים בפוסט שלך ואתה שואל על מאפיין? בשורה התחתונה הוא הוא שילש את ההאזנה ל-88.
"זה גם לא נכון ואפשר להתווכח על זה".

בן: יש נתוני האזנה ברורים, זה נכון.
"אם נתוני ההאזנה האלה כל כך ברורים הרבה אנשים שואלים איך זה יכול להיות שמחברים את כל הרשתות מגיעים ליותר מ-100%? איך זה יכול להיות? מאזין אחד יכול להאזין לכמה תחנות במקביל?".

ינון: בועז כהן? בן: אני מחזיק ביד את הכתבה הענקית ב'הארץ'. הכותרת היא בועז כהן חושף את אחורי הקלעים סביב התפטרותו מ-88. הוא לא מעלה את המילה אשכנזי או ספרדי, הוא דיבר על דברים אחרים.
"אני אומר לך שוב, גם אני, אם היית מדבר לפני שבועיים ודיברתי עם אנשים לפני שבועיים, לא העליתי את זה לשנייה אחת. אבל כשהנתונים מאוד ברורים, שוב כל מי שרשמתי שם האנשים היחידים שהוצאו החוצה, תן לי הסבר אחר למה כולם מזרחים, איך הסמנכ"ל המזרחי יצא במקומו אשכנזי, מנהל 88 מזרחי במקומו אשכנזי, מנהל כאן ג' מזרחי במקומו לאשכנזי ובמועצה יש 10 אשכנזים? אתה יכול להגיד הכול מקרי, אני מקבל, זאת גם אפשרות".

בן: אני לא יכול להגיד זה מקרי אבל אוכל למצוא מיליון מקומות שיש טובת מזרחים. הדיבור בכלל מעורר בי חלחלה.
"גם בי אבל הוא קיים, זה בדיוק מה שאני אומר. הוא מעורר חלחלה לא פחות".

ינון – אני שמחתי שהוא כתב את זה, כי אני מרגיש את זה; בן – אתה מרגיש ישראל השנייה; ינון – כי אני יודע איך אני מסתכל על מזרחים, אצלי זה קיים, כי חלק מהתרבות פה בטלוויזיה, בפרסומות והמנחים. מי זה שר המשפטים? שר התקשורת? שרת התרבות? אני רואה הבדל, אבל עזוב פוליטי. בעניין הזה כולנו שבויים בסטיגמות. הוא כותב על סבתא שלו שחבר שלו שאל אותו למה היא מדברת ערבית והוא התייחס אליה שנים אחרי זה לא יפה כי הוא לא רצה שיקראו לו ערבי; בן – אני לא מתכחש ל-איך המדינה קמה ומה היא עברה, הגזענות הזאת הייתה קיימת בקרב הוותיקים יותר שקיבלו את העליות ממדינות ערב אבל אנחנו בתהליך שרק הטבע יעשה את שלו.
"חיילת כתבה לי שהיא חייבת לחשוף משהו - אני חצי עיראקית חצי מרוקאית אני הגעתי לראיון שהיה לי עם איזשהו קצין לתפקיד שרציתי....".

השיחה נותקה.

בן - אני מזכיר שאני בא מחולון הזדהיתי כמזרחי לקחתי תא הצד של אמא שלי כל החיים והיית גאה בזה אני מכיר ברור שזה היה ככה וכל מקום בעולם. המערכון המיתולוגי של חבורת לול שכל עליה פה הסתכלה, ברור זה כור היתוך, לוקח לו זמן; ינון – הסיפור מזרחי כולו התביישתי להביא חברים להורים שלי; בן – אין לי ספק שאתה מרגיש תחושה אותנטית, ברור ההתביישות בהורים. אני התביישתי מזה שאני מחולון ולא שאני גדל על לדינו, ישראל היא כור היתוך; ינון – אתה אומר לו שמה שהוא מרגיש לא נכון; בן – עוד פעם לא הקשבת, השנייה אמרתי, במקום להמשיך ולפמפם; ינון – הטענות מופרכות. תשובת תאגיד השידור – "הטענות מופרכות. תוכנית הרוק של בן רד תשוב למשבצת השידור שלה ב'כאן 88' מיד לאחר שובו מחופשת המחלה".

"אין לי הרבה מה להגיד, תשמע זה כאילו שוב אני גם אומר לבן אני הייתי באותו מקום אני עד לפני שבועיים באותו מקום, אתה אומר למה בועז לא העלה. הייתי מעלה משהו בסגנון שלו, לא חשבתי על זה, זה לא עלה לי בכלל. אני מודה שגם לא הייתי חשוף למה שנקרא מכתבי קובלנץ, כי אני משדר בלילה אני לא מתחכך, אבל איך מגדירים שם בהגדרה של עורכת מבט שההגדרה שלה זה מזרחית מי במקום עבודה בכלל מקבל הגדרה כזאת? זה קיים גם קיים".

בן: אתה לא נותן לענות, מסמכי קובלנץ זו תקלה מזרחית להגיד עליה מזרחית תקלה ענקית. הייתה חבורה שכתבה את המסמכים, אני שמח שהתוכנית שלך לא יורדת בכלל. בועז כהן נקלט ב-99, תחנה אחות שלנו. בן יש לך תוכנית רוק?
"כן".

בן: זה מעצבן נורא, אין כבר רוק; ינון – אתה חולה?
"כן אני חולה ואתה יודע מה? זה ישמע מופרך, ידעתי שאהיה חולה כי רציתי לעלות עם זה כמה ימים, אמרתי שאני אעלה כשאחזור לרדיו".

בן: אז איך הגעת למסקנה שהדיחו אותך?
"אם היית רואה את ההתכתבויות היית מבין לא פרסמתי רבע ממה שהיה. אדם יודע מתי הוא רצוי ומתי לא, אני לא ידעתי פשוט למה אני לא רצוי".

ינון: למה רד?
"התחלתי עם השם הזה כשהגעתי לקול ישראל בשנת 95 לפני 25 שנה - מאותו מקום, שכל מה שרשמתי עם סבתא שלי כל מה שרשמתי עם בנות שיצאתי איתן הכול אמת לחלוטין אני זוכר שיצאתי לשירותים ושמעתי את 'מכל העולם דווקא המזרחי הזה', אני חושב שבתוך תוכי בפנים באבא שלי זה מאוד פגע היה לי צורך לשנות, להיות משהו אחר".

ינון: אולי לחזור לאליהו?
"אני חושב שכן, אני אליהו בתעודת זהות בחיי היומיום אני מזכיר את זה לאחרים ובטח גם לעצמי, לקח לי הרבה מאוד זמן להיות גאה בשורשים שלי במי שאני במה שאני בלהכיר את התרבות המזרחית שהיא באמת מדהימה ועשירה".

בן: המזרחיות מרוחה בתודעה הציבורית שלנו בכול מקום אפשרי. מה אתה שומע?
"לד זפלין".

ינון: תבחר לנו שיר לסיום.
"I would love to change the world כי כולנו רוצים לשנות את העולם. שיר מוכר ומאוד יפה".

מתאגיד השידור הישראלי 'כאן' נמסר בתגובה לריאיון: "הטענות מופרכות. תוכנית הרוק של בן רד תשוב למשבצת השידור שלה ב'כאן 88' מיד לאחר שובו מחופשת המחלה. אנחנו מאחלים לבן החלמה מהירה".