"תראו ותשפטו" – כך פמפמה רשת את הפרומו לסרט של אורלי וגיא – "הצד שלה" – בו ליוו במשך חודשים את הבריטית מפרשת איה נאפה ואף קיימו איתה ראיון בלעדי. בהתחשב בעובדה שגם עיוור וחירש היה מצליח להבין מ-45 הדקות של הסרט כי השניים מצדדים בצעירה במאת האחוזים ומציגים את כל ההוכחות המתבקשות, לא נראה כי נותר לנו מה לשפוט כאן. 

ה-17 ביולי אשתקד. בחדר 723 במלון "פאמבוס נאפה רוקס" שבאיה נאפה, עיירת הנופש הקפריסאית, מתרחש אירוע שעד היום – אין לדעת בוודאות מה קרה במהלכו. על פי העדויות, ההצהרות והדיווחים - אלה הפרטים אשר הכי קרובים לעובדות, לאמת עצמה: 7 נערים ישראלים קיימו יחסי מין עם תיירת בריטית, ואף תיעדו את המתרחש בסרטונים שהופצו תוך מספר שניות – לכל העולם.

יום לאחר המקרה, 12 נערים נתפסים ונעצרים באותו חדר המלון. בהמשך, חמישה משתחררים לאחר שהוכח כי לא נכחו באירוע ושבעת הנותרים נשארים במעצר, במהלכו משטרת קפריסין מבקשת אף להאריכו בחשד לביצוע אונס. כעבור מספר ימים, לפני שנערך מסדר זיהוי או עימות בין הצדדים, הצעירה נקראת חזרה לתחנת המשטרה – אך לפתע: מתהפכים היוצרות. במהלך לילה ארוך וקשוח בו הצעירה עוברת חקירה ארוכה לבדה עם חוקר קפריסאי, בו לדבריה "הופרו זכויות אדם", והיא חששה לחייה – חתמה הצעירה על הצהרה כי בדתה את האונס. אף אחד לא יודע מה קרה באותו לילה שהוביל לשינוי של 180 מעלות בעמדת המשטרה, אך יום לאחר מכן – הנערים שבים הביתה. שמחים, צוהלים ומהללים את השם.

חודש לאחר המקרה, מתפרסם תחקירם של אורלי וגיא: "איה נאפה: הגילויים החדשים", המתעד את המשפט. אמש, שודר הסרט "הצד שלה", אשר התעתד לחשוף דברים שלא ידענו בראיון בלעדי, לראשונה עם כלי תקשורת ישראלי, של הצעירה הבריטית.

הנערה (19) מתיישבת מול המצלמה. שיערה בלונדיני, כפות ידיה פצועות, היא מתגרדת באי נוחות לאורך כל הראיון, כמוכת טראומה. באופן קולח היא מתארת את האירועים, כבר עשתה זו עשרות פעמים, ומוודאת שאמה לא באזור שמא תשמע מה עוללו לבתה באותו לילה מזעזע. פניה מטושטשות, ודבריה מופיעים בגדול על המסך – כאשר מילים משמעותיות מודגשות, משל היינו תלמידי כיתה א' אשר לא מסוגלים להבין לבד ש"לא הצלחתי לנשום" זו אמירה דרמטית. 

עדותה של הצעירה לא חידשה דבר. תיאוריה המחרידים של אותו לילה מכווצים את הלב: רגליה שנפתחו בעוצמה, ברכיו של הבחור היחיד אותו הכירה שעונות על כתפיה, מונעות ממנה להתנגד. התחלופה המהירה בין הנערים וכמובן הסרטון – שצולם, הודלף ונמחק מכל מכשירי הנערים ביום שאחרי. אין ספק שבאותו לילה בוצעו עבירות, ושאיש אינו מכפר עליהן.

איה נאפה, קפריסין (צילום: AFP)
איה נאפה, קפריסין (צילום: AFP)

סרטיהם של אורלי וגיא זוכים תמיד לרייטינג נאה ולתגובות קשות. סרטם על פרשת אייל גולן גרף תגובות קשות מהמוני מעריצים וכמובן תביעה על מיליוני שקלים מהזמר. "סיפורו של רפי כהן" חטף תגובות רעות לא פחות – משלל גורמים בתעשייה וכונה בתקשורת "רדיפה דוחה".

דווקא בסרטים המתעדים את פרשת איה נאפה, ניכר כי אורלי וגיא הורידו ווליום, ובכך – גם נפגמה האיכות הטלוויזיונית של התחקיר. דעתם נחרצת, אין מקום לטעויות – השניים מלווים את האם והבת ברגישות אין קץ ותמיכתם בה אינה ניתנת לערעור. לגיטימי – גם לעיתונאים מותר להביע את דעתם.

אך מלבד הדקות בהן הבריטית מדברת ובקולה מעבירה את מערבולת התחושות, חלקיו האחרים של התחקיר היו סתמיים להחריד. ניסיונם של השניים להשיג תגובות מהנערים הישראליים או מהחוקר הקפריסאי עלו בתוהו, כך שיתר הזמן נחלק בין שידורים חוזרים של קטעים מהסרט ששודר באוגוסט, או בראיונות עם מומחה לדיני אינטרנט וחברת הכנסת יפעת קריב שהסבירו את הפשע שבהפצת סרטון. כאמור – אין חדש.

החידוש היחיד הגיח כאשר הוצגו הסיבות בגינן, ככל הנראה, הסיפור נגמר כפי שנגמר: ישראל וקפריסין ביחסים אסטרטגיים מיוחדים, נתניהו ונשיא קפריסין מיודדים, ואחד הנערים העצורים הוא בנו של בכיר בעיריית ירושלים. לא מעט סיבות טובות כדי ששתי המדינות יחתרו להרגעת הרוחות בהקדם האפשרי, לא? דמיינו לכם כמה הייתה נפגעת התיירות, מקור ההכנסה העיקרי של קפריסין, אם היה מתברר כי הדבר אכן קרה – וניתן היה לקח תוקף משפטי. עדיף להשתיק את הצעירה, לא? הרבה יותר פשוט.

אורלי וילנאי, גיא מרוז (צילום: רונן פדידה)
אורלי וילנאי, גיא מרוז (צילום: רונן פדידה)

סוף הסיפור: הנערים הישראלים חזרו לביתם והורידו פרופיל. אחד התגייס לצבא, היתר מעלים סטורי ממסיבות – רגיל. שגרה. חפים מפשע. הנערה נותרה חמישה חודשים באי ולבסוף קיבלה 4 חודשי מאסר על תנאי בגין "הטרדה לציבור", וחזרה לביתה. אירוני לקרוא לסרט שכזה "הצד שלה", שכן את הצד שלהם – לא קיבלנו עד עצם היום הזה. האמת המרה היא - שאף אחד לא יודע מה קרה בלילה הזה. לכל אחד מהמעורבים יש אינטרס להציג תמונה חלקית של הסיטואציה, ועצוב/מפחיד לחשוב כמה אירועים נגמרים מבלי שאיש יודע מה התרחש במהלכם, ובכמה מקרים – הצדק לא נעשה. את ההשערות, ההנחות והספקולציות – נצטרך להסיק לבדנו.

 אך הרשו לי לסיים באופן שבו נחתם התשדיר, ובנימה זו ניפרד: "תארו לכם מצב בו נערה ישראלית הייתה זו שבמוקד הפרשה, והיו אלה 7 נערים בריטיים שעשו את שעשו. האם הפרשייה הייתה מסתיימת באותו אופן? מעניין איך כל זה – היה נגמר, אז". 

מרשת נמסר בתגובה: ״כחברת טלוויזיה, רשת לא מפעילה אג'נדה כזו או אחרת ואינה משמשת כבית משפט, שקיים בדיוק עבור דברים אלה. רשת מוצאת לנכון לשדר את התחקירים החשובים ביותר, לצד הבאת מוזיקה ושמחה לעם ישראל, בטח ובטח במצב הנוכחי. כך עושות כל חברות הטלוויזיה הישראליות כמו גם תחנות הרדיו״