"1983", נטפליקס

סדרת מתח מצוינת בפולנית עם מגרעת אחת קטנה: אי אפשר להבין מה קורה שם. עד שבסוף נופל האסימון.

זה חדש, לפחות אצלנו: מותחן בדיוני אפל בפולנית. כלומר אם מורידים מהחשבון את כל הבדיחות על פולניות כמובן. והסדרה הזו היא בכלל לא בדיחה. מושקעת, בעלת עלילה לא שגרתית, ואפשר היה לומר עליה שהיא בהחלט טובה מלבד העובדה הקטנה שלא מבינים מה לכל השדים קורה שם.

ולא בגלל השפה. הפולנית מתגלה שם כשפה די פשוטה. פשוט מוסיפים לכל מילה את ההברות וז'ווסקי, או פצ'רצ'רמיסט, והרי אתם מקשקשים בפולנית בסיסית ומדוברת של רחוב. לעומת זאת - וזו תגלית נוספת - מקורן של כמה מילים מושרשות היטב בשפה העברית, הוא בוורשה פינת גדנסק. למשל המילה "בלגן", הכל כך ישראלית, מבוטאת בפולנית בשם “בלגן". מעורר מחשבות בצופה, וגם נותן לו להרגיש די בבית.

גם שם הסדרה, “1983", אינו מקרי. הוא אחד לפני “1984" המפורסם, וכך מתנהלת הסדרה - בעקבות אסונות גדולים הקרויים “ההפצצות" וקורים לעם הפולני, ובדרך לאסונות אפוקליפטיים גדולים עוד יותר. לפולין נוצרת בסדרה היסטוריה אלטרנטיבית. את “ההפצצות" המדוברות יוצרים 12 מחבלים המוחדרים למדינה (נשמע מוכר 1) ומחריבים בעזרת מטעני נפץ את המגדל הגבוה בוורשה (נשמע מוכר 2). מאחורי הפעולה מסתתרת תוכנית ארוכת טווח להשתלט על המדינה, לפוצץ על אויביה (הלא ברורים 1) נשק גרעיני, וגם למכור כזה לאיראן (לא ברור למה 2), גם אם מדובר בדרך על חיסולה של מדינת ישראל (איזראל בפולנית).

בתוך כל המזימות הללו מעורבות כמה מיליציות שלא ברור מי הן - הצבא, המשטרה, שירות הביטחון, המיליציה אס בה, אבל מה שברור, אם כי לא ברור למה, שכולן נגד כולן. ויש כמובן תעלומת רציחות, ואינספקטור אנטול שמחפש את הפתרון ונתקל בתעלומה הגדולה מכולן, שלא ברור מהי כמובן, עד שלפתע האסימון נופל והכל מתברר לצופה: זה "ווסטוורלד" בגרסה הפולנית. זה ווסטוורלדסקי. עכשיו הכל מובן.

"קיץ של שריפות", סלקום TV

לראות את אוסף סרטוני הווידיאו המפחידים שצילמו האנשים שהיו בגל השריפות באוסטרליה ולהרגיש כמו הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנים

שמענו, קראנו, ראינו תמונות מהאוויר וגם הזלנו דמעה על קואלה חמוד שנלכד על עץ כשכל הסביבה בוערת. אבל כשרואים את סרטוני הווידיאו של אלה שהיו בתוך האש - לפחות מוקפים בה, אזרחים ולוחמי אש - מקבלים את תחילתו של הרושם האמיתי של עוצמת השריפות באוסטרליה בקיץ שעבר. זה לא היה כמו השריפה בכרמל שזעזעה את ישראל. באוסטרליה זה היה ענק. אפוקליפטי. תנ"כי. עד שלא רואים את "קיץ של שריפות" לא מבינים עד כמה. כמו סרט אסונות שמתרחש ממש ואו־טו־טו סוף העולם מגיע.

“קיץ של שריפות" הוא סרט בלי לקח. זה פשוט סרט על עוצמה. אין טעם לומר כאן אל תעשו קומזיץ ביער. אפשר להקפיד 24/7 על אי־הדלקת גפרור, ואז בא מהשמיים ברק בודד ומדליק את כל היבשת. אין אגב בסרט - למי שחושש - תמונות בעלי חיים מתים. היוצרים החליטו לשמור את הזוועות האלו מחוץ לתמונה. אפשר רק לנחש מה היה שם. מפחיד. שמיים אדומים ושחורים. ככה בטח הרגישו הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה. ואללה מפחיד.