ליתן ויינברג (28) מגלמת בעונה השנייה של "תאג"ד" (המשודרת מדי שני-רביעי בערוצים yesACTION, yesVOD ו-STING TV) את דמותה של ליאת, תצפיתניות המתאכזרת לחיילת בשם עדן (עדן סבן) ושולחת לה הערות גזעניות בשל היותה אתיופית. מסתבר שמאחורי הסצנות הבוערות חברתית מסתתרת גם סגירת מעגל מעניינת: ויינברג למעשה שיחקה בקליפ לשיר "את בדיוק הטעם" של ההרכב "קפה שחור חזק", בתור המאהבת של יניב זנבה, המגלם בתאג"ד את בן זוגה של עדן, שרואה את גילויי הגזענות כלפיה.

"נורא מצחיק אותי איך שדברים מתגלגלים לפעמים", מספרת ויינברג: "לפני 6 שנים הציעו לי בפייסבוק, תמורת סכום סמלי, להשתתף בקליפ של הצמד המוכשר, הרבה לפני שהם פרצו אל תעשיית המוזיקה. לאותו הקליפ יש היום 4.4! מיליון צפיות. כבר ביום הצילום הראשון אני ויניב צחקנו על זה שמ"מאוהבים״ הפכנו ל״אויבים״ - ואפילו התפתחה שיחת נפש עמוקה על חיי האהבה שלנו בחיים האמיתיים, רק בגלל סגירת המעגל המשעשעת הזו".

ליתן ויינברג (צילום: ניר סלקמן)
ליתן ויינברג (צילום: ניר סלקמן)

איך זה עבורך, כשחקנית, להיכנס לדמות של 'מניאקית' גזענית?

"אני מעריצה ותלמידה מושבעת של שיטת ״צ׳בק״, שיטת משחק שפיתחה גורו משחק הוליוודית בלוס אנג׳לס - איוונה צ׳בק - שלימדה את כל הגדולים (בראש פיט, האלי בארי, שרון סטון). גרתי בלוס אנגלס תקופה ולמדתי תחת הכנפיה האישיות שאין דבר כזו דמות מניאקית גזענית, אין דבר כזה פסיכופת רוצח קר דם מרושע ורשע  - יש בן אנוש פצוע, עם ילדות מסוימת, עם צרכים פסיכולוגים מסוימים, שהשתרשו בו בשל נסיבות שונות ורבות - ולאותה דמות ספציפית יש אמת שמניעה אותה לפעולות והשגת מטרות". עוד הוסיפה בהקשר לדמות אותה היא מגלמת: "'ליאת' שלי הרגישה שהעולם לא צודק - שלמרות שמבחינתה היא עושה הכול נכון - גם כשעייפה, לא מאחרת לשמירה ולא דופקת חברה. פתאום מגיעה איזו עדן, עם קומבינות וקשרים, שמתקדמת על חשבונה וכעל חשבון החברות שלה וחושבת רק על עצמה.

מבחינתי, ליאת שלי פשוט רדפה אחרי הצדק – כדי שכל הבסיס כבר יבין שמשהו פה לא תקין, וזה לא קשור לדת, גזע ומין .ציון (יוצר תאג"ד) הוא יוצר מדהים, וחדי הבחנה ירגישו כמה הוא נוגע ומדבר על הכאבים הגדולים שלנו בפן האישי ובפן האנושי - ביניהם גם גזענות. הוא מתבל את זה עם כל כך הרבה הומור ואהבה, ובדרך החכמה והמדויקת הזו, בשילוב עם רגש אמיתי שלנו, השחקנים. ולסיכום, חתמה את דבריה: "מקווה שאכן הסדרה מצליחה ותצליח להעלאות את המודעות".

איך הייתה עבורך החוויה על הסט? כבר התחלת לקבל תגובות ופידבקים מהקהל?

"את התפקיד של ליאת קיבלתי לאחר אודישנים וקריאות חוזרות לבחינות עבור דמויות אחרות, כמו יסמין והחוקרת. היה נחמד לדעת שיודעים לפרגן גם למי שלא מגיע לקו הסיום - ציון חם וחד, והייתה לי חוויה מדהימה. אפילו טקסט שלי, שנשלף מהשרוול בסצינה מסוימת בזמן אמת ("שבת שלום") נשאר. היה נחמד לדעת שיש לי עסק עם אנשים פתוחים ומפרגנים, שנותנים חופש אמיתי ללב שיוצא בזמן אמת".

לגבי הפידבקים ברחוב מספרת: "אני מקבלת המון פרגון מאנשים קרובים וגם מאנשים זרים, ממש שלשום ניגש אלי בחור בקפה דיזנגוף ואמר לי 'נכון את שיחקת את ההיא שפירקה את עדן סבן ?! שמעי זה היה ענק'. לא חשבתי שתפקיד משני ייגרום לאנשים זרים לגשת אליי, אבל כנראה שלפעמים אין באמת דבר כזה תפקיד קטן. זה עושה נעים בלב לדעת שהצלחתי להצחיק מישהו בבית - במיוחד בתקופה כזו של הקורונה".

תאג''ד (צילום: רפי דלויה)
תאג''ד (צילום: רפי דלויה)

מה היעד הבא בתחום? 

"למה רק אחד? אמרה וחייכה: "אני רוצה לעשות תפקידים של דמויות שעוברות תהליכים מורכבים, שיצליחו לגייס רגשית אנשים בבית, שירגישו כווץ׳ בלב וצמרמורות – שיגידו: ואו! אני רוצה להצליח דרך המשחק ודרך דמויות עם סיפורים כואבים, לגרום לאנשים לשבור חומות, להכיר טוב יותר את עצמם ולהבין שבכולנו יש עוצמות פנימיות להתגבר על הכול.

לא פחות חשוב – אני יוצרת וכותבת כמה פרויקטים, כשהראשי בהם הוא סדרה בשם״ מחושמלת״ על שרשרת אירועים רפואית והזויה, שקרתה לי לפני שנה; תקופה שבשיאה מצאתי את עצמי מאושפזת במחלקת לב באיכילוב. להגיד 'היוש' למוות זו המתנה הכי גדולה שקיבלתי – ולמרות שעד היום לאף אחד אין תשובה חד משמעית שתסביר מה היה שם, אני מודה על זה.

לצד קריירת המשחק (ויינברג מיוצגת בסוכנות "שרית ולורנס"). ויינברג, שגדלה במטולה, היא גם מדריכת כושר (כפי שניתן לראות בסטורי הפעיל שלה באינסטגרם). 

ליתן ויינברג (צילום: אינסטגרם)
ליתן ויינברג (צילום: אינסטגרם)

כמאמנת כושר וכשחקנית - איך שרדת את תקופת הקורונה שלא הייתה קלה גם לעולם המשחק וגם לעולם הספורט?

"האמת היא שהקורונה עשתה לי רק טוב. כשהבנתי שיש סגר, נסעתי צפונה לאמא שלי, ליחידת הצימרים שלנו בקיבוץ 'מעיין ברוך' - כמעט חודש וחצי של קסם ירוק, שחיבר אותי עוד יותר לעצמי, לליתן ה'מוגלי' שהייתי בילדות. מצאתי את עצמי בעשייה ענקית שלא נגמרת, אימוני זום לאנשים בכל הארץ, המשכתי לכתוב, יצרתי סרט קצר יחד עם אמא שלי כחלק מפרויקט  ואפילו יצרתי הרצאה למתאמנים". בהתייחסותה לעולם התרבום אמרה: "הוא חטף מכה מאוד חזקה ועדיין די קורס - זה לא נחמד אבל זה מה שיש כרגע. אני מקווה שבקרוב הכול יהיה מאחורינו וגם התעשייה שלנו תחזור 'בפול גז'".